۲ مهر ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82674956
T T
۰ نفر
طرح نجات بخشي آثارتاريخي حوزه سد چندير خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد- ايرنا- معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: فصل اول كاوش هاي باستان شناسي در حوزه سد چندير جرگلان شهرستان مرزي راز و جرگلان استان براي نجات بخشي آثارتاريخي آغاز شد.

علي اكبر وحدتي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارايرنا اظهاركرد: براساس اين كاوش ها كه تا پايان مهرماه امسال ادامه خواهد داشت سرنوشت هفت اثر تاريخي و باستاني داخل مخزن يا كنار اين درياچه، مشخص خواهد شد.
وي بيان كرد: سد چندير جرگلان هم اكنون توسط آب منطقه اي خراسان شمالي و برروي رودخانه جرگلان در حال ساخت است.
وحدتي افزود: درانجام پروژه هاي عمراني در هر جاي كشور، عمليات اجراي آن پروژه ممكن است كه آن اثر تاريخي را در معرض خطر قراردهد اما قبل از اجراي كار، ابتدا مطالعات باستان شناسي در آن منطقه انجام و بعد درباره آن اثر تصميم گيري مي شود.
وي با بيان اينكه موضوع كاوش در برخي از محوطه هاي مهم حوزه ياد شده در دستور كار قرار گرفته عنوان كرد: دراجراي اين پروژه نيزعمليات نجات بخشي اثرتاريخي انجام شده است و تا زمانيكه عمليات كاوش به طور كامل به اتمام نرسد، مجوز آبگيري در اين سد داده نمي شود.
وحدتي با تاكيد بر اينكه عمليات آبگيري در سد چندير تهديدي براي آثار تاريخي در اين منطقه نيست اظهاركرد: يكي از اين آثار مهم محوطه و گورستان اسمي است كه در بخش جنوبي حوضچه سد و بر كرانه سمت چپ رودخانه جرگلان قرار دارد.
شهرستان70 هزار نفري مرزي راز و جرگلان در 120 كيلومتري شمال غرب بجنورد واقع شده استسد و چندير روستاي يكه سعود اين شهرستان هم اكنون آماده آبگيري براي تامين آب مورد نياز كشاورزي و نيز آب آشاميدني است.
تاكنون براي اجراي اين سد 800 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است و در سال جاري نيز 300 ميليارد ريال هزينه مي شود.
اين سد از نوع خاكي با هسته رسي است كه حجم آن 12.25 ميليون مترمكعب است كه زمين هاي كشاورزي پايين دست سد به وسعت 560 هكتار از آن بهره مند مي شوند.
568 اثر تاريخي در خراسان شمالي به ثبت ملي رسيده است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سيدحسين قدسي