۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82675799
T T
۰ نفر
تظاهرات مردم بعقوبه و دیالی علیه همه پرسی جدایی كردستان عراق

تهران - ایرنا - خبرگزاری آناتولی تركیه روز یكشنبه در گزارشی از اربیل اعلام كرد كه صدها تن از شهروندان بعقوبه در شرق عراق امروز با برگزرای تظاهرات به همه پرسی برنامه ریزی شده در اقلیم كردستان عراق برای جدایی منطقه كرد نشین اعتراض كردند.

به گزارش ایرنا، تظاهركنندگان با در دست گرفتن پلاكاردهایی در تقبیح این همه پرسی در كردستان عراق ضمن تجمع در مقابل شورای شهر بعقوبه، از مقامات محلی خواستند تا همه پرسی فردا / دوشنبه/ در مناطق كردنشین كشورشان را تحریم كنند.
سلیم صالح، یكی از تظاهركنندگان در گفت وگو با آناتولی ضمن محكوم كردن اقدام مقامات اقلیم كردستان عراق، اجرایی شدن این طرح را موجب برهم خوردن امنیت عراق خواند و گفت: اجرایی شدن همه پرسی سرانجام به آنجا خواهد انجامید كه مناطق گسترده این كشور تا نزدیكی های بغداد نیز از عراق جدا شود.
خبرگزاری سومریه نیوز نیز امروز در گزارشی از اردبیل به نقل از یك منبع آگاه از برگزاری تظاهراتی مشابه در شهر دیالی عراق خبر داد.
براساس این گزارش، شهروندان دیالی با آمدن به خیابان های این شهر خواستار معرفی هر مسئول دولتی حامی برگزاری همه‌پرسی اقلیم به دادگاه شدند، زیرا كه آنها از نابودی وحدت و یكپارچگی عراق حمایت كرده‌اند.
صادق الحسینی، رئیس كمیته امنیتی در شورای دیالی اعلام كرد كه صدها تن از اهالی دیالی صبح امروز تظاهرات صلح‌آمیزی را مقابل ساختمان شورای این استان در راستای مخالفت‌شان جهت برگزاری همه‌پرسی اقلیم كردستان عراق برگزار كردند.
این گزارش حاكی است كه تظاهر كنندگان با در دست داشتن پرچم‌های عراق خواستار حفظ وحدت و برگزاری نشدن همه‌پرسی جدایی شدند.
براساس این گزارش، علاوه بر دولت و مردم عراق، دولت های تركیه و ایران نیز ضمن محكوم كردن این همه پرسی آن را موجب تضعیف مبارازت هماهنگ برای نابودی تروریست های داعش در منطقه توصیف كرده و آن را عامل بی ثباتی بیشتر منطقه ارزیابی كردند.
برهمین اساس هم بود كه ارتش كشورهای همسایه عراق یعنی تركیه و ایران امروز بطور جداگانه دو رزمایش در منطقه مرزی خود با عراق برگزار كردند.
دولت مركزی عراق نیز امروز بعد از آنكه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم كردستان بر برگزاری این همه پرسی در هر شرایط ممكن تاكید كرد، تهدید كرد، در صورت بروز خشونت از سوی كردها در منطقه دخالت نظامی خواهد كرد.
البته بارزانی امروز تاكید كرد كه مثبت شدن نتیجه همه پرسی مستلزم اعلام استقلال فوری كردها از عراق نیست، بلكه تازه آغاز مرحله مذاكره برای جدایی كردستان از دولت مركزی عراق خواهد بود.
خاورم 1378**1144
مترجم علی نصیری** انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر