۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82676743
T T
۰ نفر
175 ناشنوا و كم شنواي ميبدي از خدمات بهزيستي بهره مي گيرند

يزد - ايرنا - رييس بهزيستي ميبد با بيان اينكه 175ناشنوا و كم شنوا در اين شهرستان از خدمات اين سازمان بهره مي گيرند گفت: گفتار درماني،تربيت شنوايي و كمك هزينه كاشت حلزون از جمله اين خدمات است.

سعيد مشايخ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مناسبت هفته جهاني ناشنوايان (دوم تا هشتم مهرماه) افزود:پيشگيري از معلوليت ها از اولويت هاي كاري اين سازمان است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه هزينه پرداخت آزمايش هاي ژنتيك براي پيشگيري از معلوليت هاي زياد است بخشي از آن توسط بهزيستي به خانواده ها پرداخت مي شود.
مشايخ تصريح كرد: براي پيشگيري از معلوليت كم شنوايي و ناشنوايي مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج و قبل از بارداري به ويژه در خانواده هايي كه فرد ناشنوا دارند ضروري است.
رييس بهزيستي ميبد افزود: در سالجاري افزون بر 700نوزاد در اين شهرستان زير پوشش طرح غربالگري شنوايي قرار گرفتند كه افراد داراي مشكوك به مراكز تخصصي ارجاع داده شدند.
مشايخ خاطر نشان كرد: زبان اشاره ، زبان ارتباط ناشنوايان است كه سبب ايجاد فرصت برابر و مشاركت كامل ناشنوايان در امور اجتماعي همانند افراد شنوا مي شود .
اكنون دوهزار و 300 نفر در ميبد و 25 هزار و 200 معلول در بهزيستي استان يزد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند هستند.
40 درصد معلولان استان يزد جسمي حركتي، 27 درصد ذهني و بقيه داراي معلوليت شنوايي، بينايي و ديگر معلوليت ها هستند.
استان يزد يك ميليون و 138هزار نفر جمعيت دارد.
آمارهاي سازمان بهزيستي نشان مي دهد كه سه تا چهار درصد نوزاداني كه متولد مي شوند به نوعي از كم شنوايي و يا ناشنوايي مبتلا هستند.
2088/ 6197 خبرنگار: كبري دانشي دهج ** انتشار: فلاح