۴ مهر ۱۳۹۶، ۶:۴۹
کد خبر: 82677321
T T
۰ نفر
رقابت شركت های هواپیماسازی آمریكا و چین برای تسخیر آسمان جنوب شرق آسیا

كوالالامپور- ایرنا- بررسی ها نشان می دهد كه شركت آمریكایی بوئینگ و شركت های هواپیمایی چینی برای كسب سهم بیشتر آسمان كشورهای جنوب شرق آسیا رقابتی طولانی مدت در دهه های آینده را برنامه ریزی كرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، كشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه كشورهایی مانند مالزی، اندونزی، ویتنام، تایلند و سنگاپور كه یكی از مهمترین راهبردهای ملی اقتصاد خود را گسترش صنعت گردشگری و جذب سرمایه گذاری های خارجی از این طریق اعلام كرده اند، قدرت های اقتصادی منطقه و آمریكا را به رقابتی گسترده و چند بعدی برای سودآوری هرچه بیشتر دراین زمینه وارد كرده اند.
رسانه های فعال در جنوب شرق آسیا در این راستا به طور هدفمند تحولات اقتصادی در این زمینه را پیگیری می كنند كه این موضوع بازخوردی از اهمیت توسعه صنعت گردشگری و زیر ساخت های مرتبط با آن را برای افزایش درآمدهای ملی این كشورها نشان می دهد.
یكی از مسئولان منطقه ای شركت هواپیمایی بوئینگ در گزارشی اعلام كرد: برآوردهای نشان می دهد منطقه جنوب شرق آسیا در20 سال آینده با تقاضای 460 فروند هواپیما ، از مهمترین مناطق جهان برای فروش تولیدات هواپیماهای غول پیكر این شركت خواهد بود.
شبكه خبر آسیا نیز روز سه شنبه با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: شركت های هوایی آمریكایی، چینی و حتی اروپایی در منطقه جنوب شرق آسیا درصدد هستند با حمل و نقل ارزان قیمت، آمار مسافرت ها در این منطقه را كه سود سرشاری برای آنها به همراه خواهد داشت، افزایش دهند.
براساس گزارش منتشره، برآورد شركت آمریكایی بوئینگ نشان می دهد كه در دو دهه آینده، با توجه به افزایش 6.2 درصدی نرخ رشد تردد هوایی سالانه، با درخواست خرید 4 هزار و 120 فروند هواپیما به ارزش 650 میلیارد دلار در جنوب شرق آسیا روبه رو خواهد بود.
محاسبات این شركت برای سال گذشته نشان می داد كه رقم فروش سه هزار و 750 فروند هواپیما به ارزش 550 میلیارددلار خواهد بود كه بررسی های سال جاری این رقم را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
'دینش كسكار' معاون فروش آسیا واقیانوسیه و هند شركت بوئینگ با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه برآوردهای جدید این شركت براساس توسعه روز افزون زیرساخت های هوایی در كشورهایی مانند تایلند، ویتنام واندونزی انجام شده است.
وی افزود: حمل و نقل هوایی بزرگترین منبع توسعه گردشگری و افزایش جهانگردان برای این كشورها و همچنین سریع ترین راه برای ترابری انسان وكالاست.
وی جنوب شرق آسیا به ویژه كشورهایی مانند اندونزی، مالزی و ویتنام را به 'خانه' حمل و نقل سریع وارزان قیمت تشبیه كرد.
تلاش های بوئینگ درحالی صورت می گیرد كه چین از ابتدای سال جاری با هواپیماهای باریك جثه 'سی 919' خود سعی دارد انحصار اصلی دراین بازار را شكسته و شركت های هوایی منطقه را به سوی بازار فروش خود جذب كند.
مسئولان هوایی چین نیز به تازگی اعلام كردند كه از نخستین آزمایش پرواز این هواپیما در ماه می سال جاری میلادی (اردیبهشت 96) تاكنون 730 فروند سفارش خرید از كشورهای منطقه دریافت كرده است. گزارشی كه بوئینگ آن را رقابت چین با این شركت برای كسب بازار بیشتر در جنوب شرق آسیا توصیف كرده است.
معاون فروش آسیا و اقیانوسیه بوئینگ درعین حال تائید كردكه این شركت در تلاش است با ارائه مدل های مناسبی از هواپیماهای مسافربری از نظر سوخت، راحتی مسافران و ارزان قیمت بودن، این بازارها را در تسلط خود نگه دارد.
البته این شركت هوایی آمریكایی اعلام كرده كه به كشورهای میانمار ، كامبوج و لائوس هواپیمایی ارائه نخواهد كرد زیرا این كشورها زیرساخت های هوایی خود را مانند تایلند و ویتنام گسترش نداده اند.
رقابت شركت های هوایی آمریكا و چین برای كسب سهم بیشتر از بازارهای منطقه درحالی صورت می گیرد كه شركت های هوایی اروپایی تاكنون برآوردهای بلندمدت خود را در این زمینه ارائه نكرده اند. البته این شركت ها نیز در حال حاضر فعالیت گسترده ای در این آسمان دارند و درصدد توسعه آن نیز هستند.
گزارش اخیر شركت هوایی ایرباس این موضوع را تایید می كند.
شركت فرانسوی ایرباس درهفته جاری با انتشار گزارشی از وضعیت پروازهای این شركت در جنوب شرق آسیا، برآورد كرد كه نرخ رشد مسافر در جنوب شرق آسیا در دو دهه آینده 7 درصد خواهد بود كه این شركت برای این افزایش آمادگی دارد.
آساق**مریم شفیعی**1611**انتشار دهنده: رضاپیمان یغمایی