۴ مهر ۱۳۹۶، ۸:۰۱
کد خبر: 82677338
T T
۰ نفر
درون‌مایه كتاب های درسی باید به روز شود

تهران- ایرنا- كارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: درون‌مایه كتابهای درسی به ویژه كتابهای علوم انسانی باید به روز شده و برای دانش آموزان امروز نوشته شود.

مهدی بهلولی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینكه برای به روز شدن مطالب كتابهای درسی، لازم است بر میزان مشاركت معلمان در تالیف كتابها افزوده شود، اظهار داشت: وجود برخی كتابها با موضوعاتی همچون محیط زیست و سواد رسانه ای كه به تازگی نیز وارد كتابهای درسی دانش آموزان شده، مثبت و ضروری است اما باید توجه داشت كه با تالیف كتابهایی از این دست، كار به پایان نمی رسد.
وی اضافه كرد: به عنوان مثال در مورد آموزش های زیست محیطی، در كنار كتاب درسی، برگزاری اردو هم لازم است تا دانش آموزان از نزدیك با برخی پیامدها و عملكردهای منفی تخریب محیط زیست روبه رو شوند و به اهمیت موضوع بیشتر پی ببرند.
كارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینكه كتابهای درسی را نمی توان یكسان ارزیابی كرد، اظهار داشت: چند سالی است كه كتابهای درسی علوم پایه با شیوه جدید تالیف می شود، به عنوان مثال كتابهای ریاضی «فعالیت محور» شده و آموزگار می تواند درس را با درگیر كردن دانش آموزان در روند حل مساله پیش ببرد.
بهلولی ادامه داد: درون‌مایه كتابهای ریاضی نسبت به یك دهه پیش، تفاوت چشمگیری كرده است و به نظر من به عنوان یك آموزگار ریاضی، از كیفیت بهتری برخوردار شده است.
وی با بیان اینكه تلاش شده است تا محتوای این كتابها به موضوع های عینی زندگی نزدیك شود، تصریح كرد: مشكل اصلی، كمبود زمان آموزش به دلایل مختلف به ویژه در شهری همچون تهران است، از جمله اینكه در زمستان به خاطر آلودگی هوا، با تعطیلات پیش بینی نشده ای روبه رو هستیم.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: این زمان كم، باعث می شود دبیران به جزوه دادن روی بیاورند تا درس را در پایان نیمسال و سال تحصیلی تمام كنند و به این ترتیب، از روش نوین فعالیت محور بودن و فعال بودن دانش آموز در كلاس درس، فاصله می گیرند.
بهلولی اضافه كرد: اما در مورد كتابهای علوم انسانی اینگونه نیست و وجه القایی همچنان بر وجه تحلیلی می چربد و با توجه به فضای گسترده رسانه ای و اطلاعات تاریخی، سیاسی، فرهنگی و دینی كه دانش آموزان از رسانه های گوناگون دریافت می كنند از ارزش و اهمیت این كتابها و درس ها در ذهن دانش آموزان كاسته می شود.
وی اظهار داشت: برخی دانش آموزان، درون‌مایه كتابهای علوم انسانی را به چالش می كشند و وقتی پاسخ قانع كننده ای دریافت نمی كنند نسبت به این درس ها، بی تفاوت شده و میزان تاثیرپذیری آنان كم می شود.
كارشناس مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: البته مشاركت معلمان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خرد و كلان آموزش، در سند تحول بنیادین به رسمیت شناخته شده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-1396 با انتقاد از محتوای قدیمی كتابهای درسی گفت: «كتابهای درسی ما، دانش آموز را برای دیروز تربیت می كند، فردا هیچ، و نحوه تدریس و سوال و اداره كلاس توسط معلمان نیازمند تحول جدید است و در پایان كار معلوم می شود كه من معلم، وزیر و دولت چقدر كار كرده است و در پایان 12 سال معلوم می شود كه انسان جوان، مسئول، خلاق و علاقه مند تحویل جامعه دادیم یا دانش آموز حفظیات را حفظ كرده و بعد از مدتی از یادش می رود.
در دهه 30 و 40، كتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنكه جلد آن عكس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییركرده، چقدر تغییر كرده است.»
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر