۵ مهر ۱۳۹۶، ۵:۲۸
کد خبر: 82678575
T T
۰ نفر
دولت ترامپ پورتوريكو را در خاموشي باقي گذاشت

تهران – ايرنا - در حالي كه پورتوريكو يك هفته پس از توفان ماريا همچنان از خاموشي سراسري و كمبود آب و غذا رنج مي برد، دولت ترامپ درخواست تعليق محدوديت كشتيراني از سوي اعضاي كنگره براي تامين سوخت اين جزيره را رد كرد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، يك هفته پس از توفان ماريا و در حالي كه پورتوريكو همچنان با خسارت هاي اين توفان شامل قطع برق و كمبود آب و غذا درگير است، دولت آمريكا از تعليق محدوديت كشتيراني براي تامين سوخت اين جزيره امتناع كرد.
براساس قانوني موسوم به قانون جونز كه نزديك به 100 سال پيش تصويب شده، رفت و آمد دريايي بدون گمرك ميان سواحل و بندرهاي آمريكايي تنها براي كشتي هايي كه داراي پرچم اين كشور بوده و خدمه آن ها شهروند آمريكا باشند، ممكن است.
اما وزارت امنيت داخلي آمريكا در وضعيت هاي فوق العاده اي نظير توفان هاروي و ايرما كه طي آن برخي ايالت هاي داخلي آمريكا از جمله تگزاس، لوئيزيانا و فلوريدا خسارات هنگفت ديدند، براي پيشگيري از كمبود سوخت در اين ايالت ها، اقدام به تعليق موقت اين قانون كرد.
اين در حالي است كه اين وزارتخانه، درخواست اعضاي كنگره آمريكا مبني بر تعليق قانون جونز براي تامين سوخت پورتوريكو را رد كرد.
وزارت امنيت داخلي آمريكا در توجيه اين اقدام اعلام كرد كه مشكل كمك رساني به پورتوريكو در ظرفيت بندرهاي آن است نه تعداد كشتي هاي مورد نياز.
پورتوريكو كه جزيره اي مجزا از سرزمين اصلي آمريكا اما تحت حاكميت دولت اين كشور است، از ديرباز با اين قانون مخالفت كرده و آن را عامل افزايش قيمت كالاهايي كه به اين جزيره وارد مي شوند دانسته است.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا خود در توئيتي زيرساخت هاي فرسوده و بدهي هنگفت پورتوريكو را مانعي در پيش روي بازسازي اين جزيره توفان زده عنوان كرد.
به گزارش ايرنا، ماريا را مهيب‌ترين توفاني مي‌خوانند كه در يك سده گذشته، نواحي تحت مالكيت سياسي آمريكا را در نورديده است.
اين توفان كه در مقياس سافير سيمپسون، در شديدترين درجه (پنج از پنچ) رده‌بندي مي‌شد، از چهارشنبه گذشته به پورتوريكو رسيد، خانه‌ها را در هم كوبيد و آسيب جدي به سيستم برق‌رساني اين جزيره وارد كرد و تاكنون دست كم 25 كشته برجاي گذاشته است.
هم‌اكنون گزارش‌ها از قطعي برق در بسياري از مناطق پورتوريكو حكايت دارد و احتمال مي‌رود كه احياي سيستم برق رساني نيازمند بودجه عظيم و فعاليت چندماهه‌ باشد.
ماريا پيش از اين با شدتي كم‌‌تر، برخي جزيره‌هاي درياي كارائيب از جمله باربادوس را در نورديده و باد و باران‌هاي شديدي را در اين مناطق موجب شده بود.
شهرهاي مختلف آمريكا در هفته‌هاي گذشته با توفان‌هاي مهيب و بي‌سابقه روبه رو بوده است.
به تازگي توفان ايرما كه سرعت آن گاه حتي به 180 مايل (290 كيلومتر) در ساعت مي‌رسيد، شماري از جزاير كارائيب از جمله بارابودا، سن مارتين و ويرجين را درنورديد، درختان را از جا كند و خانه‌ها و بيمارستان‌ها را ويران كرد.
ايرما علاوه بر وارد كردن خسارت‌هاي سنگين سبب شد تا ميليون ها تن از ساكنان ايالت فلوريداي آمريكا ناچار به ترك خانه‌هاي خود شوند.
پيش از اين هم توفان سهمگين ديگري موسوم به هاروي، ايالت تگزاس آمريكا را درهم كوبيده و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري از خود به جاي گذاشته بود. پيش‌بيني مي‌شود جبران اين خسارت‌ها نيازمند بودجه‌اي بالغ بر 180 ميليارد دلار باشد.
شبد**9416**9122**مترجم: عليرضا آقازاده**انتشار دهنده: مهدي نعمتي