۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82691214
T T
۰ نفر

گزینه‌های پیش‌روی ایران در برابر آمریكا

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82691214
گزینه‌های پیش‌روی ایران در برابر آمریكا

تهران - ایرنا- پایگاه خبری فرارو نوشت: «اگر آمریكا از برجام خارج شود، ایران باید ببیند كه اتحادیه اروپا، چین، روسیه، كره جنوبی، ژاپن و كشورهای غربی دنباله‌رو آمریكا خواهند بود یا نه؟ اگر آنها راه خود را از آمریكا جدا كردند، ایران به توافق پایبند می ماند و مسیرش را ادامه می دهد. اما اگر آنها نیز دنباله رو آمریكا شدند و در واقع برجام را نقض كردند، ایران نیز از توافق خارج می شود و شرایط به پیش از برجام باز می گردد.»

این نوشتار در ادامه می افزاید: چند روز مانده به اعلام موضع دولت آمریكا درباره تائید یا عدم تائید پایبندی ایران به برجام، كشورهای عضو شورای امنیت به آمریكا هشدار داده اند خروج از توافق اتمی عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.

گزینه‌های محدود ایران و آمریكا
به گزارش فرارو، دمیتری پسكوف، سخنگوی كاخ كرملین، روز گذشته گفت: «رییس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین بارها بر اهمیت توافق‌ها بر سر پرونده اتمی ایران تاكید كرده است. تردیدی نیست كه خروج هر كشوری از این توافق، و از همه مهمتر، كشوری چون ایالات متحده از آن، قطعا عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.»

چین نیز روز دوشنبه ابراز امیدواری كرد كه توافق اتمی ایران همچنان پابرجا باقی بماند و نقشی مهم در برقراری صلح ایفاء كند.

هو چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت توافق اتمی ایران مثال خوبی در این زمینه است كه چگونه می‌توان مسائل را به صورت مسالمت‌آمیز از طریق مذاكره حل‌وفصل كرد.

همچنین ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای اسرائیلی خود بر 'پایبندی جدی' بریتانیا به توافق هسته‌ای ایران تأكید كرد.

به گفته سخنگوی می، او به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت كه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت منطقه اهمیت حیاتی دارد، به این دلیل كه 'احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تا بیش از یك دهه از بین برده است.'

پیش از این آلمان نیز از احتمال عدم تائید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریكا ابراز نگرانی كرده بود.

در آستانه اعلام موضع آمریكا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا این كشور انتقاد از برجام و حمله به ایران را به شدت افزایش داده و این احتمال بیش از پیش مطرح شده كه آمریكا پایبندی ایران به برجام را تایید نكند.

این در حالی است كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های خود پایبندی ایران به برجام را تایید كرده و تمام طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای هم گفته‌اند كه به برجام پایبند خواهند بود.

مقام‌های دولت آمریكا می گویند كه اگر وزارت امور خارجه این كشور پایبندی ایران به برجام را تایید نكند، موضوع به كنگره ارجاع می‌شود تا درباره وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری كند.

از سوی دیگر دو روز پیش فرمانده كل سپاه پاسداران اظهار كرد در صورت اضافه شدن نام این نیروی نظامی به فهرست گروه های تروریستی از سوی آمریكا، سپاه نیز ارتش آمریكا را «همسنگ داعش» در نظر خواهد گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز اعلام كرده است در صورت این اتفاق پاسخ ایران كوبنده خواهد بود. این فقط ایران نیست كه درباره این مسئله هشدار داده است فرانسه نیز روز گذشته در این باره ابرازنگرانی كرد.

فرمانده كل سپاه پاسداران همچنین با اشاره به قانون كاتسا در آمریكا اظهار داشت: «در صورتی كه قانون تحریم‌های جدید آمریكا اجرا شود این كشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار كیلومتری برد موشك‌های ایران را منتقل كند.»

قانون كاتسا برای مقابله با خصومت ها علیه ایالات متحده از طریق تحریم وضع شده است و شامل تحریم هایی علیه ایران، روسیه و كره شمالی می شود.

بنا به قانون كاتسا دولت ایالات متحده موظف است راهبردی منطقه ای برای مقابله با «تهدیدات متعارف و نامتوازن» ایران علیه آمریكا و متحدان این كشور در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن تدوین كند.

علاوه بر این رئیس جمهوری آمریكا موظف است تحریم هایی را بر ضد افرادی كه در فعالیت های مربوط به برنامه موشك های بالستیك ایران دخالت دارند، وضع كند. سپاه پاسداران ایران و اشخاص حقیقی وابسته به این نهاد نیز پس از 90 روز از اجرای قانون كاتسا باید از سوی رئیس جمهوری آمریكا مورد تحریم قرار گیرند.

فرمانده كل سپاه پاسداران ایران در سخنان خود در مورد نحوه مواجهه تهران با تحریم های جدید آمریكا اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاكره حل كند، نه حرفی برای مذاكره وجود دارد و نه طرفی برای آن.»
گزینه‌های محدود ایران و آمریكا
خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از مقامات ایرانی و غربی گزارش داده بود كه از نظر تهران امكان مذاكره بر سر برنامه موشكی این كشور وجود دارد. با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه این گزارش را تكذیب كرد.

جنگ لفظی در واشنگتن هم به شدت پیگیری می شود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا روز شنبه در مصاحبه با شبكه «تی بی ان» از رویكرد ایران در منطقه اظهار نارضایتی كرد. رئیس جمهوری ایالات متحده تاكید كرد كه از نظر او ایران به «روح» برجام پایبند نبوده است.

او در این مصاحبه همچنین ایران را به كمك مالی به كره شمالی و رابطه تجاری با پیونگ یانگ متهم كرد. دونالد ترامپ ایران را «بازیگر بدی» در منطقه خاورمیانه دانست كه با آن همچون یك «بازیگر بد» رفتار خواهد شد.

حالا در این میانه همه منتظر هستند ببینند روز 5 شنبه دولت آمریكا چه تصمیمی درباره برجام اتخاذ خواهد كرد. محمد جواد ظریف، روز هفتم مهر گفت حدس می‌زند كه رییس‌جمهوری آمریكا احتمالا در گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد كرد.

با این حال، بلومبرگ به نقل از چند مقام آمریكایی خبر داده كه ترامپ احتمالاً در راهبرد جدید خود در قبال ایران، توافق هسته‌ای را حفظ خواهد كرد اما خواستار نظارتی سخت‌گیرانه‌تر در مورد پایبندی ایران به این توافق خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی روز 28 شهریور خود در مجمع عمومی سازمان ملل این توافق را «یك شرمساری» برای ایالات متحده دانست و سپس اعلام كرد كه تصمیم خود را درباره این توافق گرفته است هرچند اطلاعاتی در این زمینه ارائه نكرد. تصمیم ترامپ رویكرد و استراتژی تازه آمریكا در قبال ایران را نشان می دهد.

حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل هسته ای در گفت و گو با فرارو درباره سناریو ها و گزینه های احتمالی آمریكا و ایران به فرارو گفت: «سه حالت درباره تصمیم احتمالی ترامپ قابل تصور است؛ 1-پایبندی ایران به توافق را تائید كند، كه احتمال آن بسیار پایین است چیزی حدود 5 درصد. 2- نقض برجام توسط ایران را اعلام كند و تحریم های جدید علیه ایران وضع نماید كه احتمال این حالت هم كم است شاید چیزی حدود 10 درصد. 3- نقض برجام را اعلام كند و پرونده را به كنگره آمریكا برای تصمیم گیری ارجاع دهد، احتمال این سناریو بسیار بیشتر است. در این حالت راه طولانی تر خواهد شد، چرا كه كنگره باید موضوع را بررسی كند و تصمیم نهایی را اتخاذ نماید كه زمان بر است.»

او درباره گزینه های پیش رو برای ایران گفت: «اگر آمریكا از برجام خارج شود، ایران باید ببینید كه اتحادیه اروپا، چین، روسیه، كره جنوبی، ژاپن و كشورهای غربی دنباله‌رو آمریكا خواهند بود یا نه؟ اگر آنها راه خود را از آمریكا جدا كردند، ایران به توافق پایبند می ماند و مسیرش را ادامه می دهد. اما اگر آنها نیز دنباله رو آمریكا شدند و در واقع برجام را نقض كردند، ایران نیز از توافق خارج می شود و شرایط به پیش از برجام باز می گردد.»

بهشتی پور درباره اظهارات روز گذشته فرمانده سپاه گفت: «تهدیدهای روز گذشته فرمانده سپاه مربوط به یكی از اقدامات احتمالی است كه در این روزها در رسانه های غربی مطرح می شود. گفته می شود ممكن است سپاه در لیست سازمان تروریستی قرار گیرد، اگر این اتفاق بیفتد به این معناست كه بخش مهمی از قدرت دفاعی ایران تروریستی اعلام شده است، طبیعی بود كه آقای جعفری مقتدرانه به این مسئله واكنش نشان دهد.»

او افزود: «اگر ترامپ سپاه را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد، روند كار دگرگون می شود و این خود آغازگر شرایط تازه ای است كه تبعات سنگینی برای آمریكا در پی خواهد داشت. این اقدام مخالفان مهمی در جهان دارد حتی وزارت امورخارجه آمریكا هم مخالف آن است. مطرح كردن این بحث از سوی دولت آمریكا در ابعاد جنگ روانی و تهدید هم كار اشتباهی بوده است. آنها پیش از این نیروی قدس را تروریستی اعلام كردند و حالا به دنبال تروریستی اعلام كردن مهمترین بازوی دفاعی ایران هستند.»

این كارشناس مسائل بین الملل درباره واكنش وزارت خارجه نیز گفت: «وقتی یك طرف تهدید می كند، طرف دیگر پاسخ می دهد و متناسب با طرح تهدیدات طرف مقابل ایران هم تاكنون پاسخ داده است.»

او با بیان این كه ترامپ در شرایط سختی برای تصمیم گیری قرار دارد گفت: «او از یك طرف مخالف توافق است و از طرف دیگر به راحتی نمی تواند از ان خارج شود. چراكه كشورهای دیگر او را همراهی نخواهند كرد. از سوی دیگر آمریكا ناقض عهد می شود و آبروی بین المللی این كشور تحت تاثیر قرار می گیرد كه هزینه زیادی برای آنها دارد. مسئله دیگر این است كه فضاسازی های اخیر ترامپ درباره كره شمالی آمریكا را در موقعیت پیچیده ای قرار داده و این كشور در داخل دچار تشتت شده است.
سیاستمداران آمریكایی معتقدند رفتار ترامپ درباره كره شمالی غلط بوده است اگر ایران هم اضافه شود او با انتقادات بیشتری روبه رو خواهد شد. در پایان معتقدم فضای بین المللی اكنون برای آمریكا و ترامپ شبیه فضای بین المللی در سالهای 2002 تا 2008 برای ایران است، همه علیه او هستند.»
*منبع: پایگاه خبری فرارو/18 مهر 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردی اسدی
۰ نفر