۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۸
کد خبر: 82693086
T T
۰ نفر
خوزستان مقصد پنجمين سفر استاني وزير جهاد كشاورزي در دولت دوازدهم

تهران - ايرنا- وزير جهاد كشاورزي در پنجمين سفر استاني خود در دولت دوازدهم براي شركت در جلسه بررسي اجراي طرح مقابله با ريزگردها و همچنين بازديد از نخيلات شهر آبادان، شامگاه امروز(چهارشنبه) به خوزستان سفر كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي، در پي دستور رئيس جمهوري در جلسه دهم بهمن ماه پارسال در هيات وزيران در خصوص لزوم مهار كانون هاي بحراني ايجاد آلودگي(گردوغبار و ريزگردها)، محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي به عنوان مجري «طرح جامع پوشش بيولوژيك كانون هاي بحراني استان خوزستان» منصوب شد.
روحاني در اين حكم تاكيد كرد، لازم است با بهره گيري از مطالعات انجام شده، نظر متخصصان و صاحب نظران و با هماهنگي استاندار و دستگاه هاي اجرايي استان و مجري پروژه طرح تامين آب و استفاده از امكانات و نيروهاي بسيج سازندگي، نسبت به طراحي و اجراي عمليات بذرپاشي و نهال كاري متناسب با اكوسيستم منطقه اقدام كنند.
وزير جهاد كشاورزي در نخستين اقدام، «مجري طرح تامين آب عرصه‌هاي بحراني ريزگردها» و همچنين «مجري طرح جامع پوشش بيولوژيك كانون‌هاي بحراني خوزستان» را منصوب و بر ضرورت انجام مطالعات براي تهيه طرح هاي كوتاه مدت و بلندمدت تاكيد كرد.
براساس مطالعات انجام شده،30 هزار هكتار از اراضي استان، كانون هاي بحراني را تشكيل مي دهد و طبق نقشه پراكنش كانون هاي ريزگرد استان خوزستان، در مجموع حدود 350 هزار هكتار از اراضي نيازمند مقابله با پديده ريزگردهاست.
در اين راستا، پروژه انتقال آب به صورت فوري و همچنين احداث كانال دائمي انتقال آب به عرصه هاي فوق بحراني گردوغبار در جنوب شرق اهواز آغاز و در زمينه تهيه و كاشت نهال و مرطوب سازي 42 هزار هكتار از اراضي اين منطقه اقدام شد.
مساحت زمين در طرح درختكاري جنوب شرق اهواز هفت هزار هكتار و تعداد نهال هاي پيش بيني شده يك ميليون و 750 هزار اصله نهال بوده كه تا ارديبشت ماه امسال – زمان مناسب براي كاشت نهال در منطقه - اين طرح با مشاركت پيمانكاران، جوامع محلي و بسيج در سطح 4200 هكتار به اجرا در آمده است.
در سفر وزير جهاد كشاورزي به خوزستان، چگونگي استمرار اجراي طرح مقابله با ريزگردها با مناسب شدن زمان كاشت نهال از آبان ماه با حضور مسئولان استاني و ساير دستگاه هاي اجرايي بحث و بررسي مي شود.
اقتصام**٩١٨٦ ** 2023 ** خبرنگار: هما همت خواه ** انتشار: لطيف نكوئي
۰ نفر