تاكید ایران و پاكستان بر فعال تر شدن بازارچه های مرزی و بهره برداری گذرگاه مرزی جدید

كویته - ایرنا - در نشست هماهنگی سركنسول جمهوری اسلامی ایران و دبیركل ایالت بلوچستان پاكستان بر لزوم فعال تر شدن بازراچه های مرزی و سرعت بخشی بهره برداری دو گذرگاه مرزی جدید 'ریمدان - گبد و پیشین - مند'تاكید شد.

به گزارش ایرنا نشست هماهنگی برگزاری بیست و یكمین كمیسیون مشترك مرزی ایران و پاكستان در بندر 'گوادر' پاكستان با حضور 'محمد رفیعی' سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كویته مركز ایالت بلوچستان و 'اورنگزیب حق' دبیركل ایالت بلوچستان شامگاه پنجشنبه برگزار شد.
در این نشست بر اجرایی شدن توافق های كمیسیون های پیشین تاكید شد، به ویژه موضوعاتی نظیر سرعت بخشی بهره برداری دو گذرگاه مرزی جدید ریمدان - گبد و پیشین - مند تاكید شد.
هم اكنون، گذرگاه مرزی دو كشور تنها مرز میرجاوه - تفتان است.
در این خصوص همچنین در خصوص فعال شدن بازارچه های مرزی دو كشور بحث و تبادل نظر شد.
چگونگی همكاری دو بندر چابهار ایران و گوادر پاكستان، با توجه به اینكه این دو بندر خواهر خوانده هستند نیز در این نشست مطرح شد و در خصوص بازسازی و مرمت جاده تفتان به كویته نیز تاكید شد.
طرف پاكستانی در این دیدار تاكید كرد كه از هیچ تلاشی برای اجرای توافق های كمیسیون مرزی دو كشور دریغ نخواهد كرد.
از موضوعات دیگری كه مورد بحث قرار گرفت، جلوگیری از قاچاق كالا در مرز دو كشور، چگونگی جلوگیری قاچاق سوخت به ایالت بلوچستان پاكستان و چگونگی فروش قانونی سوخت بود.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كویته پاكستان نیز در این نشست تصریح كرد: ایران آماده است كه سوخت را به صورت قانونی به مسئولان قانونی پاكستان بفروشد كه بتوان از قاچاق جلوگیری شود.
بیست و یكمین كمیسیون مشترك مرزی ایران و پاكستان از 21 لغایت 24 مهرماه در بندر 'گوادر' پاكستان برگزار می شود.
این كمیسیون برای نخستین بار در بندر گوادر برگزار می شود و دیگر نشست های این كمیسیون در زاهدان ایران یا كویته پاكستان برگزار می شد.
بیستمین نشست كمیسیون مرزی در بندر 'چابهار' برگزار شده بود.
كویته مركز ایالت بلوچستان واقع در جنوب غربی پاكستان است . این ایالت حدود یك هزار كیلومتر مرز مشترك زمینی با ایران دارد.
به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاكستان، حاكی است در سال 1394، كل مبادلات تجاری رسمی میان دو كشور تنها 861 میلیون دلار بوده است.
این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز كرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاكی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاكستان در این سال، به بیش از یك میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو كشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاكستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این كشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
آساق **6125**1908
سیدبهادر حسینی تشنیزی** ناشر : افشار دارابی