۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۷
کد خبر: 82697115
T T
۰ نفر
بیانیه نشست سران دو حزب كرد عراق/ كردها آماده گفت وگو شدند

اربیل-ایرنا- نشست سران دو حزب كرد عراقی با حضور فواد معصوم رئیس جمهور عراق و مسعود بارزانی رهبر حزب دمكرات كردستان عراق، با صدور بیانیه ای پایان یافت و در مهمترین بند بر انجام مذاكرات بدون پیش شرط، بنیادی براساس منافع اربیل و بغداد و براساس قانون اساسی عراق تاكید شده است.

به گزارش ایرنا، در بخشی از این بیانیه كه گفته می شود، تنها به گوشه ای از گفت وگوهای مفصل سران دو حزب خلاصه شده است، با اشاره به حفظ وحدت داخلی در اقلیم كردستان عراق، بر حل تمامی مشكلات از طریق مذاكره بین اربیل و بغداد تاكید شده است.
بیانیه پایانی نشست ، همچنین از همه گروههای سیاسی عراق و ازجمله كردستان عراق خواسته است كه در مذاكرات پیش رو حضور داشته باشند.
این نشست در ادامه بیانیه خود تاكید كرد كه هرگونه برخورد نظامی تهدیدی جدی برای منافع اربیل و بغداد است و مانع تراشی در مسیر تلاش های مسالمت آمیز حل مشكلات، ثمره ای نخواهد داشت.
در پی این نشست یك منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت، براساس آنچه توافق شده است هیات كردی براساس طرح آیت الله سیستانی با تاسی از قانون اساسی عراق پذیرفته است وارد گفت وگو با بغداد شود، اما هنوز روشن نیست بغداد به این درخواست چه پاسخی خواهد داد.
وی افزود: در این طرح هیاتی از نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه بطور مشترك كنترل فرودگاه ها و مدیریت امور نظامی استان كركوك را برعهده خواهند گرفت.
این منبع همچنین اضافه كرد كه بیانیه صادره تنها به گوشه ای از مذاكرات صورت گرفته مربوط می شود و گویا تصمیمات گسترده تری در ارتباط با كلیه موضوعات مورد اختلاف با بغداد در این نشست اتخاذ شده است.
خاورم*4*351*1770*