۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82697422
T T
۰ نفر

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برای توسعه بازار ارتباطی بخش ثابت خبر داد و گفت: از آنجا كه در حوزه تلفن همراه به اشباع رسیده ایم، اصلاح نظام تعرفه ای در بخش ثابت به توسعه بازار می انجامد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه تله كام 2017 در محل نمایشگاه بین المللی تهران افزود: تلاش ما بر اصلاح تعرفه ها معطوف است تا روند توسعه بخش ثابت سرعت بیشتری بگیرد.
وی بر ایجاد یك ظرفیت مناسب در بخش ثابت كشور تاكید كرد و ادامه داد: انتظار می رود بازار ارتباطات ثابت كشور تا سال آینده با رشد خوبی مواجه شود.
وزیر ارتباطات همچنین از تلاش برای آزاد سازی مكالمه بین الملل از انحصار شركت ارتباطات زیر ساخت خبر داد.
آذری جهرمی در ادامه به افتتاح هجدهمین نمایشگاه تلكام باحضور ۲۲۵ شركت داخلی و ۱۰۲ شركت خارجی اشاره كرد و گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای اعلام برنامه های ارتباطی برای توسعه كشور به شمار می رود.
وی با بیان اینكه برنامه های جدیدی در نمایشگاه تله كام امسال پیشنهاد شد تا هر روز یك نشست تحصصی با سه موضوع مهم برگزار شود، افزود: پنل اول با موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال با حضور مدیركل بانك مركزی، معاون اقتصادی رییس جمهوری، وزیر اقتصاد یا نماینده وی، نمایندگان مجلس و وزارت ارتباطات برگزار می شود و بناست توسعه اقتصاد دیجیتال و فرصت های سرمایه گذاری را تشریح كنیم.
آذری جهرمی در ادامه تشریح كرد: پنل فردا مربوط به یكی از مهمترین اهداف در برنامه ششم توسعه كشور یعنی 2.5 برابر كردن حجم بازار ارتباطات و‌فناوری اطلاعات است كه مشاور اقتصادی من آن را مدیریت می كند و مدیران اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و‌ارتباطات رادیویی حضور دارند و در مورد الزامات 2.5 برابر كردن این بازار مورد بحث قرار می گیرد.
عضو‌ كابینه دولت تدبیر و‌ امید با اشاره به اینكه در شرایط فعلی محاسبات نشان می دهد كه رشد بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امكان رشد بیش از ۸۰ درصد را ندارد، اظهار كرد: باید در این مورد تصمیماتی گرفته شود ضمن اینكه یكی از مهمترین حوزه ها اقتصاد مقاومتی و‌ تولیدات داخلی است كه از طریق پیوست فناوری در یكی دیگر از نشست های تخصصی بررسی می شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینكه در حوزه صنعت مخابرات و اپراتورهای مخابراتی احساس می كنیم كه اپراتور مجازی شبكه تلفن همراه (MVNO) ظرفیت جذب 5 درصد بازار را دارند، گفت: هرچند این سهم باید بیشتر باشد اما چون در ابتدای كار هستند ما این سهم را محافظه كارانه در نظر گرفتیم.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه اكنون اپراتورهای مجازی شكل گرفته اند و این اتفاق جدید در سپهر ارتباطی كشور رخ داده است، اظهار كرد: از رگولاتوری خواستیم كه سال آینده ارتباطات بین المللی را برای آنها آزادسازی كند تا اپراتورها و MVNO ها خود مستقیم این ارتباطات را ایجاد كنند.
عضو كابینه دولت دوازدهم وقوع این اتفاق را باعث ایجاد تعرفه های رقابتی، مقابله با قاچاق دانست و تصریح كرد: این موضوع در كمیسیون تنظیم مقررات درحال تنظیم شرایط است و با اعلام مقررات، اپراتورها فعالیت های خود را آغاز می كنند.
وی ‌به فعالیت دو ا‌پراتور پستی در بخش خصوصی اشاره كرد و افزود: با فعالیت این اپراتورها، بازار پستی كشور كه ظرفیت ۸۰۰ میلیارد تومانی دارد، به دو برابر فعلی می رسد.
وزیر ارتباطات سیاست این وزارتخانه را ملزم به توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و‌ خاطر نشان كرد: با شرایطی كه در حوزه تلفن همراه وجود دارد، اكنون به شرایط اشباع رسیدیم و از این رو به دنبال توسعه آن در حوزه بازار ثابت هستیم.
به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله كام 2017) امروز با حضور 225 شركت و واحد تولیدی داخلی و 102 شركت خارجی یا نمایندگی‌های آنها از 15 كشور در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2078**2025*خبرنگار: محمدمهدی بهرامی **انتشار: لیلا جودی
۰ نفر