۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82700164
T T
۰ نفر
تولید كتاب های درسی پایه دوازدهم كلید خورد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه آغاز تدوین و تولید كتاب های درسی پایه دوازدهم خبر داد و گفت: در سال تحصیلی 97-98 همسو سازی كتاب های درسی با برنامه درسی ملی و در راستای تحقق سند تحول نظام آموزشی به پایان می رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس سیاست برنامه درسی ملی، عمر مفید هر كتاب درسی پنج سال است و از سال آینده، كتاب های درسی پایه های اول تا سوم ابتدایی برای سال تحصیلی 98-99 مورد بازنگری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این بازنگری بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی، مطالعات و ارزشیابی نهادهای پژوهشی، نظرات منتقدان و مطالعات بین‌المللی و تطبیقی انجام می شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بنا به پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به همه دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها نامه ای ارسال شده كه درخواست خود در موضوعاتی كه لازم می دانند در كتاب های درسی مورد توجه قرار گیرد، را تا پایان آذرماه اعلام كنند.
محمدیان با بیان اینكه این پیشنهادها باید سطح دانش عمومی را بالا برده و تنها تبلیغ یك دستگاه نباشد و نیازهای آینده كشور را مدنظر داشته باشد، اضافه كرد: سال تحصیلی آینده یكی از مواردی كه به عناوین كتاب های درسی پایه دوازدهم به همه رشته ها افزوده می شود، درس مدیریت خانواده و سلوك خانواده است.
وی تصریح كرد: در رابطه با این درس، چارچوب های محتوایی و نیازسنجی انجام شده و خانواده، آموزش جوانان در آستانه ازدواج، سئوالات جوانان در مورد تحكیم نظام اجتماعی خانواده از جمله موضوعات این برنامه درسی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه شرط لازم برای استقرار برنامه جدید را فراهم آوردن سایر زیرساخت ها عنوان كرد و گفت: نیازمند آن هستیم كه پا به پای نوشته شدن كتاب ها و برنامه درسی، برنامه های آموزشی و مهارت حرفه ای معلمان نیز نو و به روز شود.
* تزریق نیروی آموزش ندیده به دوره ابتدایی به بدنه آموزش و پرورش لطمه می زند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینكه یكی از مهمترین ركن ها در دوره ابتدایی علاوه بر كتاب درسی، ساختار، تجهیزات و منابع، نیروی انسانی است، از این مساله كه نیروی انسانی در این دوره تحلیل رفته است، انتقاد كرد.
محمدیان افزود: نیروهای جدید الورود كه بر حسب تصمیمات قانونی و اقتضایی به آموزش و پرورش تحمیل می شود، كمكی به بهسازی نیروی انسانی در دوره ابتدایی نمی كند زیرا معلمان این دوره باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه هایی كه در حوزه آموزش معلمان فعالیت دارند، جذب شوند.
وی افزود: هیچ كس حاضر نیست فرزند خود را برای درمان به دست دانشجویان پزشكی بدهد زیرا تشخیص بیماری در نوزادان به مراتب مشكل تر است حال آنكه عده ای بر این باور هستند كه دوره ابتدایی، دوره كارآموزی و دست ورزی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تزریق و گاه تحمیل نیروهای آموزش ندیده به دوره ابتدایی باعث می شود آموزش در این دوره به مرور نحیف و ضعیف شود، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آینده آموزش و پرورش و تعالی تعلیم و تربیت را با اهمیت می دانید توجه داشته باشید كه باید از تزریق نیروهای آموزشی ندیده به بدنه این وزارتخانه جلوگیری شود.
محمدیان با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش را نباید با بنگاه كاریابی اشتباه گرفت، افزود: باید بهترین نیروی انسانی برای آموزش ابتدایی در نظر گرفته شود زیرا اگر این دوره بهسازی شود، بازده تعلیم و تربیت به مراتب بالاتر می رود و دیگر شاهد تكرار پایه نخواهیم بود.
وی یادآور شد: فرآیندها باید به گونه ای طراحی شود كه معلمان دوره ابتدایی دارای صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای برای معلم شدن را داشته باشند چه بسا كه افرادی از طریق شركت در آزمون به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آیند اما فاقد صلاحیت لازم باشند كه این امر به دستگاه تعلیم و تربیت لطمه وارد می سازد.
به گفته وی آنچه كه همسو با برنامه درسی پیش بینی شده، توجه به خلاقیت محوری، مهارت، فرصت های یادگیری و عمل به آموخته ها است از این رو نیازمند اجرای «برنامه مدرسه» برای اختیار دادن به مدیران و معلمان هستیم تا بخشی از برنامه درسی را معلمان در دست بگیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینكه معلمان باید متناسب با تغییرات مرزهای دانش، مهارت و اطلاعات خود را به روز كنند، اضافه كرد: در این راستا آموزش های ضمن خدمت پیش بینی شده و این سازمان نیز مجلات رشد را برای معلمان در موضوعات مختلف تدوین و چاپ كرده است.
محمدیان با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش همچنین در حوزه كار و فناوری و مهارت آموزی نیز پیشرو است، گفت: به منظور تولید كتاب های درسی متناسب با نیاز بازار كار، از صاحبان حرفه ها و مشاغل مختلف درخواست كردیم تا تخصص های مورد نیاز بازار كار را به سازمان پژوهش معرفی كنند.
وی یادآور شد: برای فعال كردن رشته های فنی و حرفه ای و تحقق هدف ترسیم شده مبنی بر اینكه 50 درصد دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه ششم توسعه باید وارد هنرستان ها شوند، نیازمند تغییر نگاه فرهنگی نسبت به كار كردن، تجهیز هنرستان ها و پیش بینی نیروی انسانی كارآمد برای آموزش هستیم.

* تجلیل از 770 مولف كتاب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: همایش تجلیل از 770 مولف كتاب درسی كه برای تدوین كتاب های پایه یازدهم با این سازمان همكاری داشته اند، یكشنبه سی ام مهرماه در دارالفنون برگزار و از خدمات این مولفان قدردانی می شود.
محمدیان افزود: در كنار این همایش، نمایشگاهی از دستاوردهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه تولید كتاب های درسی جدید نیز دایر خواهد شد.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار : مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر