قرآن ابراهيم‌ سلطان جلوه گر كتاب ‌آرايي شيراز در دوره تيموري است

شيراز- ايرنا- مؤلف كتاب مصحف ابراهيم كه كتابش درباره قرآن ابراهيم ‌سلطان است گفت: قرآن ابراهيم سلطان جلوه نفيس كتاب‌آرايي شيراز در دوره تيموري است.

محمدصادق ميرزاابوالقاسمي، عضو هيات علمي دانشگاه شيراز و مؤلف كتاب مصحف ابراهيم، پنجشنبه به مناسبت مراسمي كه به مناسبت ششصدمين سالگرد درگذشت ابراهيم ‌سلطان و رونمايي از كتاب مصحف ابراهيم در سازمان اسناد و كتابخانه ملي فارس برگزار شد، درخصوص چگونگي تاليف اين كتاب با ايرنا به گفت و گو نشست.
وي درباره انتشار اين كتاب گفت: مصحف ابراهيم حاصل تحقيق بر روي يكي از نفايس خطي قرآن است كه در دوره تيموري در شيراز نوشته، تذهيب و تجليد شده است.
در اين كتاب كه با همكاري مشترك دانشنامه فارس، اداره كل ميراث فرهنگي فارس و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران منتشر شده، ارزش‌هاي تاريخي، هنري و نسخه‌شناسي اين اثر به طور علمي و دقيق بررسي شده است.
ميرزاابوالقاسمي درباره ويژگي‌هاي اين قرآن بيان داشت: اين نسخه شامل منتخبي از سوره‌هاي قرآن مي‌شود كه به خط ابراهيم سلطان، حاكم شيراز در دوره تيموري و يكي از برجسته‌ترين خوشنويسان سده نهم هجري نوشته شده است و از نظر ابعاد از بزرگترين نسخه هاي توليد شده در تمدن اسلامي به شمار مي‌رود.
اين نسخه‌شناس در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي توان همتايي براي اين قرآن در شيراز يافت،بيان كرد: دستكم از سده چهارم هجري خوشنويسان برجسته‌اي از خطۀ فارس و شيراز برخاسته‌اند و آثار نفيس متعددي از آنها در مجموعه‌ها و موزه‌هاي ايران و جهان وجود دارداما نكته مهم درخصوص قرآن ابراهيم‌ سلطان اين است كه اين كتاب از نفيس ترين نسخه هايي محسوب مي شود كه ويژگي‌هاي كتاب‌آرايي شيراز در دوره تيموري را به طور دقيق نشان مي‌دهد.
عضو هيات علمي دانشگاه شيراز هدف از بررسي قرآن ابراهيم سلطان را ضرورت آشنايي با ابعاد فرهنگي و هنري شيراز در دوره اسلامي دانست و افزود: نسخه‌شناسي از مصاديق مهم مطالعات هنروفرهنگ اسلامي است؛ بنابراين ازآنجا كه اين نسخه حاوي اطلاعاتي ارزشمند از سنت كتاب آرايي شيراز در دوره تيموري است و نيز وجوهي از سبك و سياق ابراهيم سلطان در خوشنويسي را طرح مي‌كند براي تحقيق و انتشار مورد توجه قرار گرفت.
ميرزاابوالقاسمي گفت: اين قرآن تاكنون در مطالعات مربوط ناشناخته بوده است و انتشار كتاب مصحف ابراهيم مجالي براي مطرح شدن آن در مجامع علمي بين‌المللي فراهم مي‌آورد كه راه را براي تكميل مطالعات نسخه شناسي اسلامي هموارتر مي كند.
1876
انتشار:‌غلامرضا مالك زاده