۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82701295
T T
۰ نفر
انتشار سند وزارت خارجه انگلیس درباره ‌كاربرد نام 'خلیج ‌فارس' توسط سفیر ایران

لندن - ایرنا - حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در كانال تلگرامیش اسنادی را مربوط به وزارت امور خارجه انگلیس منتشر كرد كه حاوی دستورالعمل این وزارتخانه به مقامات رسمی این كشور درباره كاربرد نام صحیح 'خلیج‌ فارس' است.

بعیدی نژاد امروز (پنجشنبه) در این پیام نوشت: دكتر مجید تفرشی از محققان برجسته اسناد تاریخ ایران، به‌ویژه اسناد محرمانه‌ خارج شده از آرشیو محرمانه‌ی وزارت امور خارجه انگلستان، اخیراً به سند محرمانه‌ای كه حاوی دستورالعمل وزارت امور خارجه انگلستان به مقامات رسمی آن كشور در خصوص به‌كارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است، اشاره كرده كه در هشتم مه ١٩٧٨ (١٨م اردیبهشت ١٣٥٧) صادرشده است.
وی افزود: این سند درباره به‌كارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است و طی آن دستورالعمل لازم به مقامات این كشور پیرامون به‌كارگیری نام صحیح این قلمرو آبی، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی روابط این كشور با كشورهای عربی ازیك ‌طرف و حساسیت جدی مردم ایران (از طرف دیگر)، صادرشده است كه به نظر می‌رسد امروز هم بر همان سیاق عمل می‌شود. محتوای این سند دلیل دیگری بر اثبات درستی و اصالت تاریخی نام خلیج‌فارس است.
بعیدی نژاد ادامه داد: محورهای اصلی این سند بدین شرح است: الف-نام صحیح این قلمرو آبی، 'خلیج‌فارس' است، ب- به كار بردن هر عنوان دیگری، توهین جدی به ایرانیان است و نشان داده كه به قراردادها و مذاكرات با ایران لطمه زده است. دولت‌های عرب نهایتاً می‌توانند كلمه 'خلیج' را بپذیرند ( گر چه ترجیح می‌دهند از عبارت 'خلیج عربی' استفاده كنند)، ج-می توان در استفاده‌های روزمره از كلمه 'خلیج' بدون پسوند استفاده كرد، ولی در مكاتبات با طرفهای ایرانی اگر نیاز به رفع ابهام باشد، یا حذف پسوند خلیج به سوءتفاهم جدی در زمینه موضع بریتانیا منجر شود، می‌توان از نام كامل 'خلیج ‌فارس'استفاده نمود. در این شرایط، می‌توان در متن یك‌بار از نام 'خلیج‌فارس'، و برای كاربردهای بعدی از 'خلیج' استفاده كرد و د- 'هرگز' نباید از عبارت 'خلیج عربی' استفاده شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا جمعه شب گذشته (به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام كرد و از جمله گفت كه پایبندی ایران به برجام را تایید نمی كند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به كنگره آمریكا خواهد سپرد.
وی در آن سخنرانی به رغم اینكه سعی كرد بین مردم و حكومت ایران جدایی اندازد، علاوه بر دروغ های تاریخی برای نمونه در نسبت دادن انفجار پایگاه الخبر عربستان و سفارت آمریكا در كنیا و تانزانیا در دهه 1990 میلادی كه هر دو كار القاعده بود، از خلیج فارس با نامی جعلی یاد كرد كه با نگاهی بر فضای مجازی و نظرات حتی كارشناسان و رسانه های معتبر جهانی در روزهای اخیر، برانگیخته شدن خشم و مخالفت كثیری از ایرانیان با وی و همنوایی آنها با یكدیگر فارغ از گرایش های سیاسیشان مشهود است.
اروپام ** هـ ن **1479
ناشر:حسن سالك رضائی