۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82703235
T T
۰ نفر
واكنش ميراث فرهنگي به حركت نمايشي گروه دوچرخه سوار در آثار تاريخي ايزدخواست فارس

شيراز- ايرنا- تصاويري در شبكه هاي اجتماعي در حال بازنشر است كه يگ گروه دوچرخه سوار را در حال اجراي حركات نمايشي بر بام آجري يك بناي تاريخي شهر ايزدخواست در شمال استان فارس نشان مي دهد؛ موضوعي كه واكنش ميراث فرهنگي را در پي داشت.

اين حركات نمايشي در حالي صورت گرفته است كه هدف اين گروه دوچرخه سوار، حمايت از ميراث فرهنگي عنوان شده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري شهرستان آباده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اين كه بناهاي تاريخي، سرمايه‌هاي مادي و معنوي كشور به شمار مي‌روند، گفت: حفاظت از آن‌ها به عهده همگان است و نبايد به بهانه حمايت از ميراث فرهنگي، آثار تاريخي را با خطر مواجه كرد.
داود جعفرپور افزود: با توجه به تقاضاي گردشگران داخلي و خارجي براي بازديد از قلعه باستاني ايزدخواست و درخواست شهرداري اين شهر، مديريت بازديد از اين اثر تاريخي به اين شهرداري واگذار شده است.
وي ادامه داد: با اين وجود، بررسي هاي لازم در اين زمينه صورت گرفت و شواهد نشان داد كه دوچرخه سواري تنها در راهروهاي اين قلعه صورت گرفته و به بناهاي اين اثر تاريخي آسيبي وارد نشده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري شهرستان آباده گفت: بنا بر بررسي ها، ورود اين گروه دوچرخه سوار با دوچرخه به محوطه قلعه ايزدخواست با سهل‌انگاري متصدي اين قلعه اتفاق افتاده است كه اقدامي نادرست بوده و هماهنگي هاي لازم براي جلوگيري از تكرار اين رويداد صورت گرفته است.
وي ادامه داد: با توجه به مطالب منتشر شده در شبكه هاي اجتماعي بايد گفت كه كاروانسرايي كه دوچرخه سواران بر فراز آن ركاب زده اند تحت پوشش اداره كل ميراث فرهنگي فارس نبوده است.
جعفرپور در بخش ديگري از اين گفت و گو اظهار كرد: اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس در سال‌هاي اخير و به ويژه در سال 96 پيگير انجام مطالعات و مستند نگاري قلعه ايزدخواست و مرمت بخشي از بناي مذكور بوده كه تنها در 6 ماه نخست امسال 150 ميليون تومان اعتبار به اين ماموريت اختصاص يافته است.
وي گفت: اين اداره كل مصمم است با همكاري ساير ادارات و نهادها، پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي در شهر ايزدخواست ايجاد و مرمت اين آثار ادامه يابد.
شهر باستاني ايزدخواست به عنوان دروازه ورودي فارس از سمت شمال در شهرستان آباده واقع است و در فاصله 330كيلومتري شمال شهر شيراز قرار گرفته است.
قلعه و پل ايزدخواست، كاروانسرا و خانه‌هاي قديمي روستايي از جمله آثار تاريخي شهر ايزدخواست هستند.
قلعه ايزدخواست متعلق به دوران ساسانيان را مي‌توان يكي از شاخص‌ترين آثار اين منطقه توصيف كرد كه با سبك معماري خود يكي از نمونه هاي جالب توجه شهرسازي و مهندسي زمان قديم ايران است.
2027
خبرنگار: محمد امين افشارپور ** انتشاردهنده: سيداحمد نجفي