به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، محسن غفوریان روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در سال 95 حدود سه هزار و 555 پرونده پزشكی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور، بررسی شد و در نهایت خدمات درمانی همچون خدمات دارویی، بستری در بیمارستان، وسایل توانبخشی، هزینه عینك، پرداخت داروی مستمر و كاشت حلزون در اختیار دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار گرفت.
وی با اشاره به اینكه بدون حمایت خیرین، دستگاه های مرتبط و مردم نمی توانند خدمات موثر به این دانش آموزان ارائه دهند از خیرین درخواست كرد تا در خرید وسایل مدرن ویژه دانش آموزان استثنایی مشاركت كنند.
غفوریان ادامه داد: در برنامه شناسایی به هنگام كودكان با نیازهای ویژه، سنجش سلامت جسمانی آمادگی نو آموزان و كلاس اولی ها هر سال بیش از 30 هزار نفر دیر آموز شناسایی می شود.
* از هر 65 نفر یك نفر دچار بیماری اوتیسم است
غفوریان با بیان اینكه از هر 65 نفر، یك نفر دچار بیماری اوتیسم است تعداد دانش آموزان دارای این بیماری در كشور را دو هزار نفر اعلام كرد.
وی افزود: اكنون دو هزار نفر از دانش آموز با نیازهای ویژه اتباع خارجی كه عمدتا تبعه افغان هستند در مدارس تحصیل می كنند.
* سونامی بازنشستگی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی
غفوریان از سونامی بازنشستگی در این سازمان خبر داد و گفت: هر سال 800 نیرو بازنشسته می شود و در عین حال تزریق و جذب نیرو بسیار كم است.
وی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش نسبت به پذیرش دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی اظهار كرد: مناسب سازی فضای آموزشی، ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی، آموزش مسئولان، معلم و مدیران مدارس عادی، تغییر نگرش دانش آموزان و والدین از الزامات این تغییر نگرش است.
وی افزود: طبق قانون برای این دانش آموزان باید مربی رابط داشته باشیم تا برای برگزاری كلاس های جبرانی اقدام كنند و این در شرایطی است كه با كمبود نیرو مواجه هستیم.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه دستگاه های متولی باید همكاری كنند تا سهمیه استخدام بیشتری به این سازمان اختصاص یابد، تعداد كاركنان سازمان را 23 هزار نفر اعلام كرد و گفت: سالانه حدود 800 نفر در این مجموعه بازنشسته می شوند از این رو ضرورت دارد، سازمان استخدامی، حداقل به تعداد افراد بازنشسته، سهمیه و مجوز استخدام بدهد تا با مشكلات كمتری مواجه شویم.
** حضور 55 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: 55 هزار و 820 نفر از دانش آموزان در طرح فراگیر شناسایی شدند كه اكنون در مدارس عادی تحصیل می كنند و حدود 800 مدرسه استثنایی پشتیبان پیش بینی شده تا نوع خدمات با كیفیت بیشتری به این دانش آموزان ارائه شود.
غفوریان ادامه داد: به ازای هر دانش آموز كه در مدارس عادی تحصیل می كنند، دو تا هشت ساعت بر اساس شدت معلولیت آنها، معلم رابط پیش بینی شده است.
وی با بیان اینكه با بسته های آموزشی كه در یك سال گذشته تهیه و در اختیار معلمان و دانش آموزان گذاشته شده، مقاومت در بین دانش آموزان در پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه در كلاس درس كاهش داشته است.
غفوریان یادآور شد: حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی دارای مزیت هایی است به این معنا كه دانش آموزان عادی با تفاوت فردی آشنا می شوند.
وی ادامه داد: اصلاح، انطباق و ارتقای فعالیت های آموزشی و پرورشی در مسیر كسب مهارت های لازم برای زندگی مطلوب از سیاست های این سازمان است و نگاه ما به سمت آموزش های فنی و مهارتی است از این رو به دنبال به روز رسانی اطلاعات در دوره های متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستیم.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اصلاح و روان سازی فرایندها و بهبود مستمر با جذب مشاركت ذینفعان، شناسایی، بهره گیری و هدایت مشاركت نهادهای اجتماعی اعم از خانواده، نهادهای دولتی برای بهبود دستیابی كودكان با نیازهای ویژه به توانمندی و مهارت زندگی، ارتقای سطح رضایت مندی نو آموزان، والدین و معلمان از نهادی های ذینفع از دیگر سیاست های این سازمان است.
غفوریان بیان كرد: هفت گروه با نیازهای ویژه شامل دانش آموزان با مشكلات شنوایی، بینایی، كم توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلال هیجانی، دارای مشكل ویژه، جسمی و حركتی زیر پوشش این سازمان قرار دارند.
* دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی رها نمی شوند
غفوریان با تاكید بر اینكه همه دانش آموزان ویژه به مدارس عادی نمی شوند و صرفا دانش آموزان دارای آسیب شنوایی، بینایی، معلول جسمی و حركتی به مدرسه عادی می روند، گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی رها نمی شوند بلكه 52 هزار معلم رابط برای ارائه آموزش های لازم به این دانش آموزان در مدارس فعالیت دارند.
وی ادامه داد: همچنین 32 نشست تخصصی در 32 استان برای معلمان برگزار شده و سه بسته در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته تا نحوه ارتباط با دانش آموزان با نیازهای ویژه را آموزش ببینند و ویژگی های این دانش آموزان را شناسایی كنند.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنائی افزود: برای تغییر نگرش نسبت به این دانش آموزان باید از لایه های پایین آموزش و پرورش شروع شود به همین منظور امسال اردوهای یك روزه به صورت آزمایشی برنامه ریزی شده است.
غفوریان مناسب سازی محتوای كتاب درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در این رابطه سه سال قبل یك كار پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی انجام و از سوی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس ابلاغ شد تا مناسب سازی در مدارس عادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت گیرد.
وی با بیان اینكه سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنائی فراگیز سازی است، اظهار داشت: مایل به گسترش مدارس شبانه روزی نیستیم اما این امر به ویژه در مناطق محروم اجتناب ناپذیر است.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی كشور گفت: اكنون یك هزار و 630 دانش آموز دختر و پسر در 25 مركز شبانه روزی زیر پوشش این سازمان هستند.
غفوریان ادامه داد: سال گذشته اعتبار سازمان استثنایی حدود 220 میلیارد ریال بود كه این رقم در سال 96 به بیش از900 میلیارد ریال افزایش پیدا كرد.
وی در ادامه به برخی از مشكلات سازمان استثنایی اشاره كرد و گفت: 30 درصد دانش آموزان به دلیل محدودیت اعتبارات زیر پوشش سرویس ایاب و ذهاب رایگان نیستند و نیازمند نیروی گفتار درمانگر و كار درمانگر و نیروهای خدماتی هستیم.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنائی افزود: در سال 96 سیاست این سازمان استفاده از الفبای دستی به عنوان یكی از مدل های زبان اشاره برای دانش آموزان ناشنوا به منظور بالابردن كیفی آموزشی است و قرار است برای اولین بار محتوای آموزشی در پایه اول ابتدایی و در درس فارسی از زبان اشاره استفاده شود.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار :مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی :
هزینه هر دانش آموز استثنایی پنج برابر عادی است
۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰
کد خبر:
82707929
تهران- ایرنا- معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با بیان اینكه خدمات حمایتی از سوی آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می شود، گفت: هزینه هر دانش آموز استثنایی، پنج برابر یك دانش آموز عادی است.