رضا فرجیدانا روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره معرفی منصور غلامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، اظهارداشت: آشنایی بنده با دكترغلامی به زمانی برمیگردد كه بنده رئیس دانشگاه تهران بودم و ایشان در دوره اصلاحات ریاست دانشگاه همدان را به عهده داشت. او فردی با سابقه در آموزش عالی با یك دوره طولانی مسئولیت در سطح رئیس دانشگاه است.
وی با بیان اینكه وی عموماً در شهرستانها رئیس دانشگاه بوده كه برخی آن را یك نقطه ضعف میدانند، تاكید كرد: به زعم بنده این اصلاً نقطه ضعف نیست چرا دكتر غلامی با توجه به مدیریت در استانها با چالشهایی كه در دانشگاه استانها و آموزش عالی استانهای كه كمتر از امكانات برخوردار هستند، آشنا است و این یك نقطه بسیار قوت به حساب میآید.
وزیرعلوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، با بیان اینكه همچنین برنامه وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم جنبه بینالمللی سازی آموزش عالی را نیز دارد، افزود: دیگر آموزش عالی در جهان جنبه محلی ندارد و این موضوع بخش مهمی از برنامههای وزیر پیشنهادی است بنابراین نشان میدهد با اینكه او یك مدیر در آموزش عالی استان بوده اما دید جهانی خوب و كاملی دارد.
فرجیدانا در ادامه تاكید كرد: دكتر غلامی فردی بسیار با تجربه در آموزش عالی است كه چالشهای این حوزه را به خوبی می شناسد بنابراین با توجه به این شناخت عمیق او در سطوح مختلف امیدواریم مورد پذیرش مجلس محترم شورای اسلامی قرار گیرد و با رای اعتماد بالای مجلس قاطعانه برای برطرف كردن این چالشها در وزارت علوم اقدام كنند.
این استاد دانشگاه درباره این سوال كه مهمترین چالشهای پیش روی وزیر جدید علوم چه خواهد بود؟ گفت: اصولاً صحنه آموزش عالی در دنیا آنقدر صحنه متحول و در حال تغییری است كه همین برنامه ریزی برای رسیدن به كسانی كه از ما جلوتر حركت كردهاند و سرعتشان هم به خاطر اینكه مشكلات ما را ندارد بیشتر هست، یك چالش بزرگ محصوب میشود.
وی ادامه داد: از نظر ساختاری ما با یك مشكل اساسی در وزارتخانه علوم كه در دورههای دولت نهم و دهم به وجود آمده مواجه هستیم و آن اینكه بسیاری از اختیارات وزارت علوم به بیرون از وزارتخانه و حتی بیرون از قوه مجریه داده شده است بنابراین جمع آوری این اختیارت و بازگرداند آنها به وزارت علوم و برنامهریزی برای استفاده از این اختیارات همچنین حل معضلاتی كه هم اكنون وزارت علوم دارد یكی از وظایف و پالش های اصلی وزیر جدید علوم است.
به گفته فرجیدانا مشكل عدم كیفیت و كمیتگرایی كه گریبان وزارت علوم را گرفته است از دیگر معضلاتی است كه مدیریت جدید در وزارت علوم باید به آن اهتمام كامل داشته باشد.
وی در ادامه به برنامههای وزیر پیشنهادی دولت اشاره كرد و گفت: دكتر غلامی در همه ابعاد هم شناخت خوبی از چالشها دارد و هم راهحلهای مناسبی برای مواجه با آن دارد.
فرجی دانا با تاكید بر این كه برنامه دكتر غلامی بسیار جامع و دقیق است، تصریح كرد: حقیقاً محورهای برنامه و فهرستهایی كه برای تحقق هر كدام از آنها داده شده بسیار جامع است و با اسناد بالا دستی كاملا هم خوان است.
این استاد دانشگاه، افزود: انشالله اگر همگی دست به دست هم دهیم و فضای تقاهم در آموزش عالی از همه دانشجویان گرفته تا اعضای هیات علمی و كاركنان دانشگاه شكل بگیرد، مطمعناً آموزش عالی فضای بهتری خواهد داشت.
فرجیدانابیان داشت: دكتر غلامی فردی متین با اخلاق، متدین و انتقاد پذیری است و در طول سالهایی كه او را میشناسم به یاد ندارم عصبانی شده باشد. او روحیه انتقاد پذیری و جلب نظر عمومی دارد كه مطمعناً نظر همه دانشگاهیان را جلب خواهد كرد و امیدوارم یك اتحاد و همدلی پشت سر او شكل بگیرد تا آموزش عالی به افقهای بهتری را دست پیدا كند.
فراهنگ*1724*9246** خبرنگار: علیرضا مرادی * انتشار: حسین فتح الهی
درگفت وگوی اختصاصی/
فرجیدانا:دكترمنصورغلامی وزیر پیشنهادی علوم، فردی با تجربه در آموزش عالی است
۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷
کد خبر:
82709078
تهران- ایرنا- وزیرعلوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، گفت: دكتر غلامی وزیر پیشنهادی علوم علاوه بر آشنایی با مشكلاتآموزش عالی در استانها جنبه بینالمللی سازی وزارت علوم را در برنامه هایش مورد توجه قرار داده است.