۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82713043
T T
۰ نفر
6 سال انتظار برای تصویب یك لایحه درمجلس؛ كودكان را دریابیم

تهران- ایرنا- ترس از تاریكی و تنهایی، گوشه گیری، بی اشتهایی و رنگ و روی پریده آثار و علایم كودكان معصومی است كه تازیانه آزار و اذیت ناجوانمردانی نه چندان دور، بدن و روح معصوم آنان را خراش داده است. كودكانی كه سیخ داغ اعتیاد پدر یا سیلی محكم مادر و نگاه های سرزنش آمیز اطرافیان، عرصه را بر آنان تنگ كرده است اما چاره ای جز سكوت و تحمل ندارند و محكمه ای به داد بیگناهی آنان نمی رسد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، این صفحات حوادث نشریات كثیرالانتشار پراست از اخبار ناگوار كودك آزاری كه نیازمند توجه جدی به آن است و هرگونه تعلل در تصویب لایحه حمایت از كودكان و وضع قوانین پیشگیرانه، كودك آزاری بیشتری در جامعه رقم می زند.
موضوعی كه گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا را بر آن داشت تا ضمن برآوردسنجی لایه های خلا قانونی مبارزه با معضل كودك آزاری و ضرورت تصویب لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان، با «سیده فاطمه حسینی» و «سیده فاطمه ذوالقدر» از اعضای فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت و گو كند.
به باور این نمایندگان مجلس، كودك آزاری معضلی زاییده فقر فرهنگی و اقتصادی است كه با تصویب قوانین پیشگیرانه در كنار اجرای سخت گیرانه، می توان به مبارزه با آسیب های اجتماعی و كاهش روند كودك آزاری رفت.

**لایحه حمایت از حقوق كودكان، نیازمند حامی
انتشار خبر حادثه دردناك تجاوز و قتل كودكی بی گناه در كنج خانه یا خیابان، چند صباحی جامعه را در بهت و حیرت فرو می برد و فضای مجازی را از همدردی ها و اظهار نظرها آكنده می كند و با گذشت چند روز، بادفراموشی بر این حادثه می وزد و كودكان می مانند و بی پناهی.
حوادث ناگواری كه ضرورت تصویب لایحه ای در جهت حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان را دو چندان كرد و در سال 1388، مسوولان امر در قوه قضاییه را واداشت تا برای نخستین بار، لایحه ای با 54 ماده در خصوص حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان تهیه و تدوین و به دولت دهم تقدیم كنند كه این لایحه پس از بررسی‌های لازم در دولت به 49 ماده كاهش پیدا كرد و در سال 90 نیز برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.
متن اولیه لایحه كه مجموعه‌ای از حمایت‌های قضایی و حتی حمایت‌های غیرقضایی را شامل می‌شد و به نظر می‌رسید كه با تصویب آن، بخشی از مشكلات كودكان حل شود، طریق دولت به مجلس تقدیم و در مجلس، به كمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد. اما كلیات آن به دلیل تاخیر و تعلل‌های بسیار در مجلس گذشته به قانون تبدیل نشد و ضررهای نابخشودنی و البته جبران‌ناپذیری برای كودكان و نوجوانان برجای گذاشت.
در این لایحه، به مواردی مانند سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سو رفتار، بهره‌ كشی، نادیده‌ گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی كودكان، ممانعت از تحصیل آن‌ها، خرید و فروش كودكان و فعالیت مجرمانه به وسیله كودك اشاره شده است. همچنین، در این لایحه پیش‌بینی شده است كه كودكان هم می‌توانند اعلام شكایت كنند و والدینی كه مرتكب جرم كودك‌آزاری می‌شوند از سرپرستی كودك خود محروم خواهند شد. در این لایحه در راستای حمایت از اطفال، این سن با دقت تعریف و مرز میان كودكی و بزرگسالی تعیین شده است و در این خصوص سن 18 سال تمام، مرز میان كودكی و بزرگسالی یاد شده و افراد زیر این سن می‌توانند از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند.
حال با گذشت 6 سال از این مساله، باردیگر ضروت بررسی و تصویب این لایحه افزایش یافته و نمایندگان در تلاشند تا با رفع خلاهای قانونی، به میدان مبارزه با كودك آزاری بروند تا بتواند سال‌ها پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردم در این زمینه باشد. اعضای فراكسیون زنان هم در این میان، از تلاش ها و پیگیری های لازم برای سرعت بخشیدن به تصویب این مصوبه فروگذار نكرده اند.

**ذوالقدر:عزم جزم مجلس دهم برای كاهش خشونت علیه كودكان
این لایحه در كمسیون فرهنگی و فراكسیون زنان مجلس بازبینی و بررسی شده و به كمسیون قضایی ارسال شده است تا اصلاح نهایی بر روی آن صورت بگیرد و فراكسیون زنان هم پیگیرآن است. اما به دلیل این كه لایحه های دیگری همانند لایحه مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان، فشار كاری زیادی بر كمسیون های مربوطه وارد كرده است، لایحه حمایت حقوق كودكان و نوجوانان روندی كُند داشت كه در حال حاضر این مشكل برطرف شده و به زودی وارد صحن مجلس می شود.
با این لایحه می توان جلوی بسیاری از جنایت ها و جرایم علیه كودكان را گرفت چرا كه در بازبینی آن، مجازات های شدیدی وضع شده و مرتكبان این جرایم، به راحتی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند تا از تكرار جرایم جلوگیری شود.
از سوی دیگر، مجلس دهم هم با توجه به جرایمی كه به تازگی رخ داده، عزم خود را برای تسریع در تصویب این لایحه جزم كرده است تا خشونت علیه كودكان به هر نحوی كاهش و درنهایت خاتمه پیدا كند. هر چند ممكن است بر سر جزییات این لایحه در میان نمایندگان عدم تفاهم هایی باشد اما در كلیات آن، اختلاف نظر دارند.

**حسینی: ضرورت رفع خلاهای قانونی و افزایش ضمانت اجرایی
زمانی می توان در كاهش آسیب های اجتماعی از جمله كودك آزاری موفق بود كه قوانین حمایتی در كنار قوانین پیشگیرنده همگام شود تا بستر حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان را فراهم شود. این لایحه هم با ارایه پیشنهادهایی به كمسیون قضایی ارسال شد، پیشنهادهایی همانند مجازات های سنگین، مساله حضانت كودكان آزار دیده از سوی والدین و پاره ای مسایل دیگر در حوزه قوانین پیشگیرانه. پیرو آخرین صحبتی كه با رییس كمیسیون قضایی مجلس داشتیم، در این كمیسیون، كمیته ای بر روی این لایحه مشغول به كار است كه امیدواریم مصوبات این كمیته با اعمال نظراتی كه تكمیل كننده این لایحه است همسان باشد و سپس این لایحه تكمیلی به صحن علنی مجلس برود. چرا كه بدون اعمال قوانین پیشگیرانه، هر نوع لایحه ای ناكارآمد خواهد بود.
هر چند نمی توان به طور قطع گفت با اجرایی شدن این لایحه دیگر شاهد كودك آزاری نخواهیم بود چرا كه وضع و تصویب قوانین به عنوان وظیفه نمایندگان و مجلس، یك بُعد تقنینی است و بُعد دیگر آن نظارت است. پس تنها در شرایطی می توان شاهد موفقیت این لایحه بود كه در كنار اجماع نظرات كارشناسان این حوزه، در روند اجرایی شدن آن هم نظارت شود تا شاهد بهبود وضعیت در زمینه حقوق كودكان باشیم؛ پس انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با نگاهی كارشناسی سریع‌تر وضعیت لایحه را نهایی كنند.

پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید
۰ نفر