۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۲
کد خبر: 82716861
T T
۰ نفر
فعالیت 2پایگاه بهداشت درمرز میرجاوه/بیماری واگیر در زائران پاكستان دیده نشد

زاهدان - ایرنا - كارشناس بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: تاكنون هیچ موردی از بیماری های واگیردار درمیان زائران پاكستانی اربعین حسینی، ورودی به خاك ایران از مرز میرجاوه مشاهده نشده است.

فیض محمد الهامی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 پایگاه مراقبت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان در مرز میرجاوه منطقه میل 72 و زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان با حضور كارشناسان تیم های بهداشت محیط و پزشك مستقر است.
وی افزود: این پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی در طول سال در این 2 محل مستقر هستند اما با توجه به حجم ورود زائران پاكستانی در ماه های محرم و صفر در این مقطع به صورت سه نوبت كاری به زائران خدمات ارائه می دهند.
وی گفت: كارشناسان بهداشت محیط در قالب این پایگاه ها زائران را برای شناسایی 15 مورد بیماری واگیردار مانند آنفلوانزا، سرخك، تب های خونریزی دهنده و التور معاینه می كنند.
كارشناس بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: در معاینه های كارشناسان بهداشت بجز موارد سرماخوردگی، تب و اسهال ساده هیچ موردی از بیماری های واگیردار در میان زائران پاكستانی مشاهده نشده است.
وی گفت: این تیم ها تا اربعین به صورت سه نوبت كاری در پایگاه های مراقبت بهداشتی مستقر در مرز میرجاوه و زائرسرای امام رضا(ع) به این زائران خدمات می دهند.
به گفته رئیس ستاد اربعین سیستان وبلوچستان 145 هزار و 386 زائر پاكستانی عتبات عالیات از ابتدای امسال تاكنون از مرز میرجاوه وارد خاك جمهوری اسلامی ایران شده اند.
علی اصغر میرشكاری اظهار داشت: بیش از 27 هزار نفر از این زوار در ایام محرم و صفر از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده اند.
وی بیان كرد: همچنین 268 دستگاه اتوبوس پاكستانی حامل زائران تا كنون از طریق مرز میرجاوه وارد خاك جمهوری اسلامی ایران شده اند.
وی افزود: 2 تیم بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان در مرز میرجاوه و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان به منظور خدمات رسانی به زوار پاكستانی مستقر هستند.
وی تصریح كرد: هزار و 300 كودك پاكستانی تا كنون واكسینه شده اند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاكستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز كشور عراق و قلب آن یعنی كربلا است كه مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاكستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.
زوار پاكستانی در راه رسیدن به سر منزل مقصود پا بر خاك سیستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبی را در این استان سپری می كنند.
میرجاوه در 75 كیلومتری شرق زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی پاكستان واقع شده است.
ایران اسلامی از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر 900 كیلومتر مرز زمینی با كشور پاكستان دارد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده كه شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر