۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۳:۱۲
کد خبر: 82718502
T T
۰ نفر

بخش سوم اسناد ترور كندي منتشر شد

۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۳:۱۲
کد خبر: 82718502
بخش سوم اسناد ترور كندي منتشر شد

تهران – ايرنا – آرشيو ملي آمريكا بخشي ديگري از اسناد ترور جان اف كندي رئيس جمهوري اسبق اين كشور را منتشر كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، از حدود 676 سند ديگري كه روز جمعه به وقت محلي منتشر شد، حدود 553 سند مربوط به فايل هاي محرمانه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) است كه تا پيش از اين توسط هيچ محقق و پژوهشگري رويت نشده بود.
به نوشته تارنماي هيل، اسناد جديد شامل تعقيب و دستگيري «لي هاروي اوسوالد» عامل ترور كندي است. وي چند هفته پيش از ترور به مكزيكوسيتي سفر كرده و با سفارت شوروي تماس گرفته بود. وي همچنين به سفارتخانه هاي شوروي و كوبا در مكزيكوسيتي رفته بود. ظاهرا او به دنبال گرفتن رواديد از اين سفارتخانه ها بود.
آرشيو ملي اعلام كرد كه ساير اسناد نيز متعلق به وزارتخانه هاي دادگستري، دفاع و يكي از كميته هاي مجلس نمايندگان است كه درباره ترور كندي در 22 نوامبر 1963 در دالاس تحقيقاتي انجام داده بودند.
تحليلگران مي گويند كه اسناد جديد احتمالا حاوي اطلاعات جديدي نيست و نمي تواند به تئوري هاي توطئه پايان دهد.
اين سومين مرحله از انتشار اسناد ترور كندي در سال جاري است. انتشار اين اسناد طبق قانون 1992 انجام شده كه بر اساس آن اسناد مربوطه بايد تا 25 سال بعد از تاريخ آن مصوبه منتشر شود.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا تا 26 آوريل 2018 (ششم ارديبهشت 1397) به سيا و اف.بي.آي فرصت داده است تا در مورد انتشار عمومي بقيه اسناد ترور كندي تصميم گيري كنند. البته وي گفته كه اسامي و آدرس افرادي كه در اسناد به آنها اشاره شده و هنوز زنده هستند، منتشر نخواهد شد.
آرشيو ملي دو هزار و 891 سند را در 26 اكتبر (چهارم آبان ماه) و سه هزار و 810 سند را در 24 ژوئيه (دوم مرداد ماه) منتشر كرد.
كميسيون «وارن» كه درباره ترور كندي 46 ساله تحقيق مي كرد، اعلام كرده بود كه اوسوالد تفنگدار سابق نيروي دريايي آمريكا به تنهايي اين ترور را انجام داده بود.
اوسوالد در سال 1959 به شوروي گريخت اما در سال 1962 به آمريكا بازگشت. وي دو روز بعد از ترور كندي، توسط مالك يك باشگاه شبانه به نام «جك روبي» كشته شد.
نتيجه گيري نهايي اين كميسيون نتوانست به گمانه زني ها درباره ترور سي و پنجمين رئيس جمهوري آمريكا پايان دهد.
صدها كتاب و فيلم از جمله فيلم سينمايي 'JFK' ساخته اوليور استون درباره ترور جان اف كندي توليد شده كه به تئوري هاي توطئه دامن زده و انگشت اتهام را به سوي شوروي و كوبا، مافيا و حتي ليندون جانسون معاون كندي دراز كرده است.
شبك**9423**3404**مترجم: هرمز برادران**انتشار: محسن اسماعيلي
۰ نفر