۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82720359
T T
۰ نفر

كشف مسجد تاریخی در شهر آستانه شازند

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82720359
كشف مسجد تاریخی در شهر آستانه شازند

اراك - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: یك مسجد متعلق به دوره سلجوقی در حین اجرای عملیات عمرانی آب و فاضلاب در شهر آستانه شازند از توابع این استان از دل خاك بیرون آمد.

سیدمحمد حسینی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بنا به گمانه كارشناسان دیرینه شناس این مسجد در محدوده شهر تاریخی كرج ابودلف و متعلق به قرن دوم اسلامی است.
وی اظهاركرد:عملیات عمرانی آب و فاضلاب در شهر آستانه با هماهنگی اداره كل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر مقیم ویژه در حال اجرا است و چندی پیش در محدوده این عملیات شماری اثر تاریخی شامل یك ظرف فلزی هفت جوش سلجوقی، چندین تنبوشه یا گنگ كه در قدیم به عنوان لوله برای انتقال آب كاربرد داشته و تعدادی ظروف سفالی و اشیای فلزی كشف شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: كشف این ظروف باعث شد تا حساسیت اداره كل میراث فرهنگی استان در خصوص نظارت بر عملیات بیشتر شود و همچنین روند اجرایی آن به دقت بیشتری ادامه یابد و پیمانكار و كارفرما نیز متعهد به انجام كار طبق تصمیمات اداره كل میراث فرهنگی در هر مرحله شدند.
حسینی افزود: با تداوم عملیات كندمان اداره كل آب و فاضلاب در چند روز اخیر بقایای یك مسجد در لایه های زیرین شهر باستانی كرج ابودلف از دل خاك نمایان شد و تعداد قابل توجهی اشیا باستانی نیز به دست آمد.
وی اظهار كرد: هنوز عملیات اكتشاف و خروج بنای مسجد با حضور كارشناسان دیرینه شناس آغاز نشده است اما، اشیا قابل توجهی شامل یك كتیبه گچی لعاب دار به خط كوفی، یك كاشی محرابی فیروزه ای رنگ، شماری كاشی زرین فام و قالبی سلجوقی، تعدادی ظروف سفالی مثل پیسوز، صبوحی، آبخوری و همچنین خمره های بزرگ كه همگی مورد استفاده در مساجد بودند، كشف شد.
حسینی افزود: عملیات كندمان و حفاری در این ناحیه با هماهنگی دادستانی متوقف شده است و تا تكمیل بررسی ها باستان شناسی از طریق متخصصان و خروج گنجینه تاریخی و بنای این مسجد از دل خاك كار عملیات عمرانی از سرگرفته نمی شود.
وی اظهار كرد: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی بر حفظ و صیانت این گنجینه ملی با توجه به اهمیت آثار و اشیا به دست آمده اهتمام جدی دارد.
كارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی استان و مولف كتاب 'سكه های طلای عباسی و اغالبه كرج ابودلف' گفت: كرج كه امروزه به نام آستانه معروف است، از شهر های كهن و شناخته شده نیمه غربی ایران محسوب می شود.
اسماعیل شراهی افزود: تا حدود سال 190 هجری، در منابع تاریخی نشان چندانی از این شهر با پیشینه دست كم دوره ساسانی، دیده نشده است.
این كارشناس بباستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی بیان كرد: یكی از قدیمی ترین اشاراتی كه منابع تاریخی به این شهر داشته اند مربوط به سال 68 هجری است كه گروهی از خوارج پس از كشتار مردم عراق عجم در كرج نیز عده ای از مردم را كشته اند.
شراهی گفت: پیش از این تعدادی اشیا و سكه دوره عباسی از این محدوده تاریخی كشف شد و كتابی با نام سكه های عباسی و اغالبه كرج ابودلف نیز در رابطه با این شهر تاریخی توسط اداره كل میراث فرهنگی استان به تالیف رسید.
وی عنوان كرد: كشف جدید این منطقه می تواند زوایای پنهان متعددی از فرهنگ و زیست مردمان پیشین این خطه رمزگشایی كند و این مهم تاكید ویزه ای بر اهمیت كاوش های بیشتر دراین محدوده را نشان داد.
استان مركزی در منطقه مهم تاریخی در قلب كشور واقع شده كه قدمت تاریخی هفت هزار ساله دارد.
تاكنون بیش از 2 هزار اثر تاریخی در این منطقه شناسایی شده است.

6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
۰ نفر