۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82727893
T T
۰ نفر
نشست معرفي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران در ژاپن برگزار شد

پكن- ايرنا- نشست معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي ايراني با محوريت اربعين، ايام محرم، تاسوعا و عاشورا و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامي ايراني با همت رايزني فرهنگي سفارت كشورمان و با حضور بيش از 100 نفر از شخصيت هاي علمي و دانشگاهي ژاپن در توكيو برگزار شد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از رايزني فرهنگي كشورمان در ژاپن، رايزن فرهنگي كشورمان در ژاپن در اين آيين با اشاره به اهميت شناخت داشته هاي دو فرهنگ بزرگ و كهن ايران و ژاپن گفت: ايران و ژاپن داراي دو فرهنگ غني و كهن هستند و كمتر كشوري را مي توان يافت كه چنين سابقه تمدني داشته باشند.
ديوسالار افزود: در دو پايانه شرق و غرب جهان، اين دو فرهنگ نسبت به يكديگر علاقه مندي هاي فراواني دارند كه وظيفه ماست نسبت به شناخت هر چه بيشتر اين داشته ها به دو ملت بزرگ ايران و ژاپن گام برداريم.
رايزن فرهنگي كشورمان در ژاپن با اشاره به موضوع اين نشست افزود: فرهنگ و تمدن ايراني تركيبي از آداب و رسوم سنتي و ملي و آموزه هاي اسلامي و ديني است و اين دو در كنار هم، فرهنگ و تمدن اسلامي ايراني را شكل مي دهند، البته اسلام واقعي كه صلح، امنيت، عدالت و آرامش را براي همه ملت ها خواهان است.
ديوسالار با اشاره به ايام محرم در ايران تاكيد كرد: اين مراسم در ايران صرفا يك مناسبت ديني نيست بلكه ريشه عميق و تاثيرگذاري در فرهنگ ايراني دارد و مي تواند در شناخت بهتر و عميق تر ملت ايران و درك صحيح از آن مفيد باشد.
او در ادامه به نقش فرهنگ اسلامي هم اشاره كرد و افزود: نكته مهم اينكه فرهنگ و تمدن ايران با پذيرش اسلام راه جديد و الهي را آغاز نمود كه در آن هم ارزش هاي ملي به زيبايي مورد توجه قرار گفت و هم نورانيت و روشنايي آموزه هاي ديني در مجموعه اي با نام فرهنگ و تمدن اسلامي مورد بهره مندي قرار گرفت.
'سائوري كاتاگيري' بانوي ژاپني كه براي شركت در يك سمينار ديني به عراق رفته و سپس در ايام محرم در ايران حضور داشت نيز در اين نشست به بيان احساسات خود از محرم پرداخت.
او گفت: مراسم محرم صرفا يك مراسم ديني و حزن آلود نيست بلكه زمينه اي براي همدلي، دوستي و مملو از صميميت و نورانيت است.
وي در ادامه با توصيه سفر به ايران، اين سفر را امن تر و بهتر از سفر به بسياري از كشورهاي پيشرفته ديگر دانست.
تاني ديگر علاقه مند ژاپني كه مدتي را در دانشگاه تهران تحصيل كرده و با همين موضوعات، پژوهش خود را به انجام رسانده بود نيز در اين نشست در قالب فيلم و پاورپوينت توضيحات لازم را از يافته هاي خود به مهمانان ارايه كرد.
در ادامه اين نشست كارشناساني از جمله دكتر مهدي جوانمردي، حامد نجفي، فاطمه مرشد زاده و روهينا ماهرپور مطالبي را به زبان ژاپني براي مهمانان ارايه كردند.
رايزني فرهنگي كشورمان در ژاپن در ادامه اين نشست با استفاده از دستگاه و عينك ديجيتالي وي آر (VR BOX)، صحنه هايي از حادثه كربلا را به صورت سه بعدي به نمايش در آورد كه بسيار مورد توجه و استفاده مهمانان قرار گرفت.
از جمله جذابيت هايي كه در حاشيه اين برنامه وجود داشت، برپايي نمايشگاه فرش هاي نفيس ايراني از سوي يكي از تجار كشورمان بود كه مورد بازديد ميهمانان ژاپني قرار گرفت و زمينه اي براي آشنايي با هنر ايراني در حاشيه اين برنامه فراهم كرد.
پرسش و پاسخ بخش پاياني اين برنامه بود.
**آساق**1904**3404**انتشار: محسن اسماعيلي