۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82728548
T T
۰ نفر
كمرنگ شدن كتاب در سبد خريد خانوار منجر به ظهور نسلي فاقد مهارت زندگي مي شود

تهران- ايرنا- مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در پيامي به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني گفت: كم‌رنگ شدن كتاب در سبد خريد خانواده‌ها و جايگزيني گوشي‌هاي همراه با محتوايي كه مي‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصيت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلي كه فاقد مهارت‌هاي لازم براي زندگي است، روبه‌رو كرده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، عليرضا حاجيان‌زاده در اين پيام به تبيين نقش خانواده‌ها در كتابخواني پرداخته و آورده است: در عصر ارتباطات و فناوري، بهره‌بردن از دانش روز يكي از ويژگي‌هاي پيشرفت تلقي مي‌شود و امروزه استفاده‌ كودكان از فضاي مجازي و تسلط آنان بر بازي‌هاي رايانه‌اي و اپليكيشن‌ها و پرشدن ذهن كودكان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسياري از بي‌حوصلگي‌ها، خستگي زودهنگام و فقدان تعادل ميان فضاي ذهن و محيط بيرون است.
وي در اين پيام با تاكيد بر اينكه بايد باور داشت نقش خانواده به عنوان مهم‌ترين پايگاه براي آشنايي و مواجهه با هر نوع رويكردي، قابل تامل و بررسي است، به خطر ظهور نسلي فاقد مهارت‌هاي لازم براي زندگي، اشاره كرده است.
مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يادآور شده است: كتاب به عنوان نقطه‌ عطفي در مسير كودكان و نوجوانان، مي‌تواند در قامت ياري مهربان دست‌هاي كوچك‌شان را بگيرد و به جهاني دعوت‌شان كند كه جادوي كلمه‌ها را به تصوير مي‌كشد، شكي نيست كه فرايند كتابخوان شدن، هرگز در يك مقطع زماني كوتاه اتفاق نمي‌افتد و مقدماتي لازم است كه در قدم اول، خانواده اصلي‌ترين نقش را در اين مرحله دارد.
حاجيان زاده در پيام خود تصريح كرده است: يافته‌هاي جديد روان‌شناسي نشان مي‌دهند كه لمس فيزيكي كتاب و حضور كودكان نوپا در كتابفروشي‌ها تاثير نيز بسزايي در ايجاد علاقه به كتابخواني دارد و توصيه شده براي كودكان يك تا چهار سال، قفسه‌هاي قابل دسترس و باز كتاب در اتاقشان تعبيه كنيد.
وي در اين پيام اظهار داشته است: به نظر مي‌رسد همانگونه كه والدين با برنامه‌اي مشخص و با دقت، براي غذاي جسم كودكان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ريزي مي‌كنند و لازم است براي كتاب، اين غذاي ناب روح نيز برنامه‌ مشخصي داشته باشند.
مدير عامل كانون پرورش فكري در اين پيام با بيان اينكه امروزه تربيت به معناي اصلاح رفتار كودكان و نوجوانان نيست،‌ بلكه تكيه بر ديده‌ها، شنيده‌ها و يافته‌هاي كودكان در متن خانواده است، افزوده است: در اين زمينه نقش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان متولي و متخصص اين حوزه بيش از پيش مي‌تواند پررنگ باشد.
حاجيان زاده يادآور شده است: مراكز فرهنگي هنري كانون با بهره‌گيري از مربيان حاذق و توانمند و كتاب‌خانه‌هايي مملو از كتاب‌هاي مناسب براي گروه‌هاي سني مختلف، به عنوان ياري‌گر خانواده‌ها، مي‌توانند در ترويج فرهنگ كتاب‌خواني گام‌هاي موثري را بردارند برنامه‌هاي متنوع و جذاب كتاب‌محور و امكان دعوت از نويسندگان و شاعران كودك و نوجوان در كتاب‌خانه‌ها و همچنين بهره بردن از انواع شيوه‌هاي موثر در علاقه‌مند كردن كودكان و نوجوانان به مطالعه‌ آزاد، مي‌تواند دلايل مهمي براي استقبال خانواده‌ها از كتابخانه‌هاي كانون باشد.
وي اظهار كرد: به يقين برجسته شدن كتاب در فرهنگ خانواده و تقويت برنامه‌هايي نظير بحث كتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعي در فضاهاي فرهنگي با محور كتاب، آينده‌اي روشن را براي خانواده‌ كتا‌بخوان رقم خواهد زد.
ويژه برنامه هاي بيست و پنجمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 20 تا 26 آبان در سراسر كشور برگزار مي شود و فردا، چهارمين روز از اين هفته با عنوان «كتاب، كودك و نوجوان، خانواده» نام‌گذاري شده است.
فراهنگ**1883**1055
دريافت: مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر