۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82730757
T T
۰ نفر

توليد محتوا، حلقه مفقوده رسانه ها

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82730757
توليد محتوا، حلقه مفقوده رسانه ها

تهران - ايرنا - بدون شك ماندگاري هر رسانه اي به توليدات بكر، تازه و فاخر آن وابسته است و هيچ رسانه اي بدون توليدات اثرگذار و مفيد نمي تواند مخاطبان خود را حفظ كند.

توليد محتوا و فكر از اساسي ترين فعاليت هاي يك رسانه است كه نيازمند برنامه و بكارگيري افراد متخصص براي توليد اين محصولات است.
هر رسانه اي براي ماندگاري نيازمند توليد محتوا است تا بتواند از اين طريق بر جامعه اثر بگذارد و مشكلات و دغدغه هاي جامعه را رفع كند.
طرح فرهنگ يار كه مركز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آن را اجرا مي كند در واقع تاكيد بر توليد محتواي سالم، ايمن و مفيد است.
براي داشتن نسل سالم، نيازمند توليد محتواي سالم هستيم و اين مهم در همه كشورها رعايت مي شود و هيچ كشوري نيست كه با توليدات غير از اين، نسل آينده را به حال خود رها كند.
همانطور كه گفته شد توليد محتوا در همه كشورها از مهمترين اقدامات دستگاه هاي دولتي و غير دولتي محسوب مي شود و همه كشورها براساس ارزشها و هنجارهاي جامعه خود نسبت به توليد آن اقدام مي كنند و اين موضوع نيز از دغدغه هاي جامعه ما است.
اطمينان دادن به مردم و خانواده ها و بحث ايمن سازي از ديگر دغدغه هاي توليد اين محصولات است كه بايد در همه مراحل توليد محصول، به آن توجه شود. توليد محتواي ايمن يعني اينكه خانواده به اين اطمينان برسد محصولي كه به فرزندان آنان ارائه مي شود داراي همه ويژگي هاي ايجاد امنيت از نظر حفظ آنان در مقابل آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي است.
شايد خيلي از محصولاتي از اين نوع كه اكنون در بازار هست داراي اين ويژگي ها نباشد. به عبارتي اين محصولات نه تنها كودكان و نوجوانان را از آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي دور نمي كند بلكه ممكن است عوارضي منفي براي آنان داشته باشد.
براي رسيدن به محصولات درخور و مطابق با فرهنگ جامعه، نيازمند يك الگو يا نقشه راه در اين زمينه هستيم. الگو يا نقشه راهي كه به ما بگويد اكنون از نظر توليد اين محصولات دركدام جايگاه هستيم و ديگر اينكه بايد به كدام مرتبه برسيم.
به نظر مي رسد اكنون فاقد چنين الگو و نقشه راهي هستيم. براي مثال حتي در توليد فكر و محتوا در رسانه هاي سنتي نيز مشكل داريم. بسياري از مطالب رسانه هاي سنتي، به موضوعات خبري بيشتر توجه نشان مي دهند تا تحليل و موشكافي يك مطلب.
رسانه هاي سنتي و همچنين رسانه هاي ديجيتال كه عمر كمتري نسبت به مطبوعات و وسايل تصويري دارند، از نظر توليد فكر و محتوا با دشواري هاي زيادي روبرو هستند و فقدان اين مطالب باعث شده كه در جذب مخاطبان با مشكل روبرو باشند.
اكنون خيلي از مطالب رسانه هاي سنتي و حتي ديجيتال تكراري و غير جذاب است، از اين رو مخاطبان با مطالعه يك رسانه، از مطالعه ساير رسانه ها بي نياز مي شوند.
اكنون شمار رسانه ها به ويژه رسانه هاي ديجيتال و شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي به حدي زياد شده كه مخاطب در اين بازار به جاي محتوا، فقط شاهد رشد عناوين اين رسانه ها است. تعداد عناوين توليد محتوا در اين بخش شايد كمتر از شمار رسانه ها باشد و اين مي تواند به تدريج بسياري از رسانه ها را از ميدان بدر كند.
رسانه ها بايد در توليد محتوا به دغدغه هاي جامعه بپردازند و براي مثال با فرهنگسازي در خصوص استفاده از فناوري جديد و همچنين ارزش هاي جامعه، به امور آموزش، كارآفريني و اشتغال جامعه نيز كمك كنند.
به نظر مي رسد در بحث توليدات محتواي سالم، ايمن و مفيد ما به تدوين قوانيني در اين زمينه نيازمنديم تا فعاليت ها شكل قانوني و منسجم تري به خود بگيرد.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال شعار خود را محتواي سالم، ايمن و مفيد انتخاب كرد شعاري كه اگر به واقعيت تبديل شود مي تواند تحول عظيمي در توليد محتواي رسانه هاي سنتي و ديجيتال ايجاد كند.
اين نمايشگاه تا 26 آبان ماه جاري همه روزه در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) پذيراي علاقه مندان و بازديدكنندگان از اين رويداد بزرگ رسانه اي در كشور است.
فراهنگ ** 1569 ** گزارشگر: علي حبيبي ** انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر