۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82731807
T T
۰ نفر
معاون استاندار یزد: اقلام مستعمل را تحویل نگیرید؛ كالاهای مورد نیاز جمع آوری شود

یزد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینكه اگر اقلام مستعمل استفاده نمی شود از دریافت آنها برای ارسال به مناطق زلزله زده پرهیز شود گفت: چهار نیاز اساسی اعلامی در مناطق زلزله زده غرب كشور آب ، نان خشك ، كنسرو و پتو است.

به گزارش ایرنا ، سیدمحمدرضا سیدحسینی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد بعد از زلزله غرب كشور با تسلیت این حادثه غم انگیز افزود: در مرحله نخست به منظور اعتمادسازی در میان مردم باید از دریافت اقلام مستعمل كه قرار است در انبار هلال احمر بماند جلوگیری كرد.
وی افزود: اقلام ضروری اعلام شده و آنچه مورد نیاز مردم در هوای سرد و در روزهای آینده كه همراه با بارندگی است از مردم تحویل گرفته شود و غیر از این اقلام قابل جمع آوری نیست.
معاون استانداری یزد با بیان گستردگی دامنه زلزله در استان های كرمانشاه و ایلام و نقاط مرزی با كشور عراق بر لزوم برنامه ریزی در ارسال منظم محموله كمك ها تأكید كرد.
سیدحسینی اضافه كرد: با توجه به مشكلات توزیع در مناطق زلزله زده باید به گونه ای برنامه شود كه یك روز 10 كامیون كمك ارسال نشود و روز دیگر محموله ارسالی نداشته باشیم از این رو بهتر است كمك های روزانه و به صورت منظم و با تعداد كامیون كمتر باشد تا در توزیع هم مشلی ایجاد نشود.
وی در عین حال با تأكید بر لزوم اعتمادسازی در میان مردم گفت: برخی از مردم با توجه به دهه آخر ماه صفر نذوراتی دارند كه اصرار دارند خودشان به دست مردم این مناطق برسانند از این رو به آنها اجازه داده شود در قالب كاروان های هلال احمر این هدایا را ارسال و خودشان توزیع كنند.
این مسئول خاطرنشان كرد: با این كار هم اعتماد مردم و بویژه خیران نسبت به متولیان جمع آوری كننده كمك ها بیشتر می شود و از سوی دیگر آنها با سختی و مشكلات ارسال و توزیع اقلام آشنا می شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد درباره نحوه جمع آوری كمك های مردمی نیز گفت: برای سرعت بخشی روند جمع آوری بهتر است تمامی مدارس در جمع آوری چهار قلم اساسی مورد نیاز مناطق زلزله زده همكاری كنند .
در این جلسه مدیركل مدیریت بحران استانداری یزد نیز با بیان ارسال نخستین كاروان كمك های استان یزد در قالب 10 كامیون و تریلی در روز گذشته به مناطق زلزله زده ارسال شد ، گفت: اقلام ارسالی نان، حلوا ارده ، پتو، چادر و اقلام گرمایش بوده است.
هادی هادی نسب با بیان اینكه باید اقلام ارسالی بر مبنای درخواست و نیاز مناطق زلزله زده باشد ، تأكید كرد: در این خصوص مجموعه هلال احمر استان محور ارسال كمك ها و هدایای مردمی است و این شورای و استانداری وظیفه پشتیبانی و تامین وسایل نقلیه و كامیون و تریلر را خواهد داشت .
وی افزود: مردم برای تحویل سایر هدایا صبر كنند تا بعد از اسكان كامل آسیب دیدگان ، اقدام شود كه در این خصوص برنامه هایی همچون استقرار جمعی از مردم یزدی ، جمع آری سایر كمك ها و طبخ و توزیع آش امام حسینی را در برنامه داریم.
مدیركل بحران یزد در عین حال با بیان اینكه نیروی انتظامی استان بر شماره حساب های اعلامی متفرقه در فضای مجازی برای دریافت كمك های نقدی به مناطق زلزله زده نظارت داشته باشد، اظهار كرد: شماره حساب 99999 هلال احمر در تمامی بانك ها به عنوان حساب رسمی برای كمك های نقدی به مناطق زلزله زده است.
در بخش دیگر این جلسه مدیرعامل هلال احمر یزد گفت: علاوه بر ارسال محموله های روز گذشته ، 9 كامیون كمك های جدید نیز شامل 800 چادر ضدآب ، 2 هزار تخته پتو ، 2 هزار تخته موكت 2در 3 ، آب بسته بندی و نان خشك آماده است كه با تأمین كامیون و تریلر مورد نیاز ، این هدایا نیز بلافاصله ارسال خوهد شد.
عباس احدپور افزود: آب ، نان خشك، كنسرو ، پتو و چادرهای برزنتی ضد آب از نیازهای مناطق زلزله زده است ولی با توجه به وضعیت نامناسب و افزایش نظارت ها در مناطق زلزله زده امكان ارسال هدایا و نذورات در قالبهای غیررسمی وجود ندارد .
مدیركل آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان آمادگی این مجموعه برای جمع آوری كمك های مردمی گفت: هم اكنون نیازمند اعتمادسازی بیشتر در جامعه و تعریف فضاهایی برای جمع آوری هدایای مردمی هستیم.
احمد شیرزاد با انتقاد از مهیا نبودن فضای شهر برای كمك رسانی به زلزله زدگان اظهار كرد: باید با تغییر فضای شهر و افزایش تبلیغات صدا و سیما و رسانه ها ، همدلی و همكاری را در سطح شهر گسترش دهیم تا فضای كمك رسانی ملموس شود.
یكشنبه شب 21 آبان ماه زلزله 7.3ریشتری در منطقه مرزی میان ایران و عراق و در استان كرمانشاه خسارات زیاد مالی و جانی برجای گذاشت.
در این زلزله به هفت شهرستان و یك هزار و 950 روستای استان كرمانشاه خسارت وارده و بیش از 430 نفر كشته و هفت هزار و 156 مجروح شدند.
به گفته استاندار كرمانشاه، براساس برآوردهای انجام شده براثر این زلزله به 40 هزار واحد مسكونی در محدوده غرب استان خسارت های كلی و جزئی وارده شده است
1968/ 6197 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd