۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82733711
T T
۰ نفر

همت مردم و مسئولان، كرمانشاه بي قرار را آرام كرد

۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82733711
همت مردم و مسئولان، كرمانشاه بي قرار را آرام كرد

كرمانشاه- ايرنا- سيل كمك هاي مردم نقاط سراسر كشورمان و تلاش شبانه روزي مسئولان آنقدر چشم گير است كه باعث شده آرامش به مناطق زلزله زده استان كرمانشاه كم كم باز گردد.

به گفته معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمانشاه، هم اكنون شبكه اصلي برق تمام شهرها و روستاهاي منطقه زلزله زده وصل است.
مجتبي نيك كردار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از 240 روستاي دشت ذهاب فقط آب 20 روستا وصل نيست، به شبكه اصلي سرپل ذهاب گاز تزريق شده و 51 هزار تخته چادر نيز توزيع شده و از نظر ارزاق نيز اوضاع خوب است.
وي اضافه كرد: شب گذشته آخرين روستاهاي منطقه زلزله زده به شبكه سراسري برق وصل شد و از نظر شبكه سراسري در هيچ كدام مشكلي نداريم اما ممكن است سيم كشي خانه ها پارگي داشته باشد كه آن هم نياز به تعمير دارد.
نيك كردار در خصوص آب نيز گفت: وصل شدن آب منوط به وصل شدن برق بود كه خوشبختانه با وصل شدن شبكه اصلي برق منطقه، مشكل آب نيز به زودي برطرف مي شود.
نيك كردار گفت: به شبكه اصلي سرپل ذهاب گاز تزريق شده است منتهي به دليل خطرات احتمالي وصل شدن گاز خانه به خانه بايد انجام بشود و به اين منظور 110 هزار پيامك از طرف شركت گاز براي افراد ارسال شده است تا ماموران اين شركت يك به يك به درب منازل بروند و بعد از بررسي ساختمان اقدام به وصل كردن گاز منازل كنند.

**توزيع چادر و ارزاق
نيك كردار در خصوص وضعيت توزيع كمك هاي مردمي و هلال احمر در منطقه نيز گفت: حدود 51 هزار تخته چادر در مناطق زلزله زده توزيع شده كه به نظر مي رسد همه چادر دريافت كرده باشند هرچند ممكن هم هست جاهايي باشد كه ما خبر نداشته باشيم و احيانا چادر به كسي نرسيده باشد ولي ما از لحاظ توزيع چادر مشكلي نداريم.
وي در خصوص مواد غذايي نيز گفت: در اين زمينه به لطف كمك هاي مردمي، هلال احمر و كمك هاي دولتي واقعا هيچ مشكلي نداريم.

**كمك هاي مردمي و لزوم مديريت صحيح توزيع
معاون عمراني استانداري كرمانشاه ضمن تقدير از كمك هاي مردمي، از مردم خواست تا كمك هاي خود را براي انبار كردن و مديريت كردن صحيح توزيع به ستاد مديريت بحران استان و هلال احمر تحويل بدهند.
او گفت: از مردم مي خواهيم كه همچنان به ما كمك كنند اما به دليل اينكه ما اشراف گسترده تري نسبت به منطقه به واسطه شبكه دهياري ها داريم و مي دانيم كه چه منطقه اي چه چيزي نياز دارد ترجيح مي دهيم مردم كمك هاي خودشان را براي توزيع به ما بدهند و هم هلال احمر و هم مديريت بحران استان انبار براي نگهداري دارد.
به گفته نيك كردار، از آنجايي كه مردم ممكن است نسبت به منطقه اشراف نداشته باشند، احتمال ناعادلانه توزيع كردن امكانات و هدر شدن آنها زياد است و خود ما ناچار مي شويم اين كمك ها را دوباره باز توزيع بكنيم.
وي از مردم خواست غذاي كنسرو شده و خشك مانند حبوبات كمك كنند و از دادن غذاي فاسد شدني اجتناب كنند.
نيك كردار با بيان اينكه زمستان را پيش رو داريم از مردم خواست پتو، لباس گرم و زيرانداز كمك كنند.
او بر توجه به بچه ها و اقلام مورد نياز آنها بخصوص شير خشك نيز تاكيد كرد.
نيك كردار در پاسخ به اين سوال كه آيا براي روزهاي بارندگي تمهيداتي انديشيده ايد؛ گفت: هلال احمر شروع به توزيع نايلون كرده است ضمن اينكه به مردم هشدار داده شده تا دور چادرهاي خودشان كانال حفر كنند.

**ارزيابي واحدهاي خسارت ديده
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمانشاه در ادامه از برگزاري اولين جلسه با بنياد مسكن در شب گذشته اشاره كرد و گفت: مقرر شده تا بنياد مسكن از امروز كار ارزيابي خودش را شروع كند.
به گفته نيك كردار، در ابتدا بايد تعيين شود كه چه تعداد واحد نياز به تعمير و چه تعداد نيز نياز به تخريب دارند و اينكه با چه روشي عمليات را انجام بدهند.
وي در پاسخ به اين سوال كه استقرار امكانات دولتي نظير نيروهاي امدادي هلال احمر، بيمارستان هاي صحرايي و غيره تا چه مدت در منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: زمان اين موضوع را ضرورت كار تعيين خواهد كرد و تا هر زمان كه لازم باشد اين نيروها در منطقه مستقر خواهند بود.

**از روز شنبه ادارات منطقه باز خواهد شد
نيك كردار همچنين اعلام كرد كه ادارات مناطق زلزله زده و نيز بانك ها از شنبه باز خواهند بود و به فعاليت خود ادامه مي دهند.
او در خصوص زمان بازگشايي مدارس نيز ابراز اميدواري كرد هر چه سريعتر اين اتفاق نيز بيفتد.
زلزله 7.3 ريشتري يكشنبه شب در استان كرمانشاه به هفت شهرستان و يك هزار و 950 روستاي استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
به گفته معاون عمراني استانداري كرمانشاه، بيش از31 هزار واحد مسكوني در اين زلزله به طور كامل تخريب و يا دچار خسارت كلي و جزيي شده است.
در اين حادثه 433 نفر جان خود را از دست داده و 9 هزار 397 نيز مصدوم شدند.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسي ** انتشار دهنده:علي مولوي