۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82734966
T T
۰ نفر
تجمع زیمبابوه ای ها در شماری از شهرهای مختلف جهان برای استعفای موگابه

تهران - ایرنا - زیمبابوه ای های سراسر جهان به اتفاق خواستار استعفای رابرت موگابه رئیس جمهور كشورشان شدند.

پایگاه خبر تصویری تایمز لایو آفریقای جنوبی امروز (شنبه) در گزارشی زنده از شهرهای زیمبابوه و آفریقای جنوبی اعلام كرد كه صدها هزار شهروند پایتخت زیمبابوه از صبح امروز با تقدیم گل به نظامیان به سبب حمایتشان از بركناری رابرت موگابه رئیس جمهوری مادام العمر كشورشان، با برگزاری تظاهراتی سراسری با عنوان 'برای زیمبابوه ای جدید' خواستار خاتمه مقاومت موگابه برای بركناری از قدرت شدند.
این پایگاه خبری در گزارشی از بولاوایو، دومین شهر این كشور اعلام كرد كه مردم این شهر به همراه مردم پایتخت و برخی شهرهای دیگر زیمبابوه امروز با حضور در خیابان‌ها با تكان دادن پرچم و خواندن سرود جمعی، سقوط احتمالی موگابه را جشن گرفتند.
آنها كه همچون همه اقوام بومی قاره آفریقا غم و شادی خود را با رقص و پایكوبی بیان می كنند، امروز با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار همراهی ارتش زیمبابوه با مردم این كشور و مقاوت آنها در برابر خواست موگابه 93 ساله برای تحقق خواسته تاریخی شان برای كنار زدن رئیس جمهوری كه نزدیك به 4 دهه در مسند قدرت تكیه زده است، شدند.
این شبكه صوتی و تصویری همچنین در گزارشی از پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی كه میزبان حدود 5 میلیون مهاجر زیمبابوه است، اعلام كرد كه این دسته از پناهجویان زیمبابوه ای نیز امروز در همبستگی با هم وطن های خود در مقابل عمارت اتحادیه آفریقای جنوبی در مركز این شهر جمع شدند تا همصدا با آنها سهم خود را برای بركنار رئیس جمهوری كشورشان ادا كرده باشند.
این گزارش همچنین از برگزاری تظاهراتی مشابه زیمبابوه ای های كیپ تاون، دومین پایتخت آفریقای جنوبی خبر داد و افزود: این دسته از تظاهرات كنندگان كه تعدادشان از 500 نفر فراتر می رفت عمدتا با در دست داشتن دست نوشته هایی با تصویر 'موگابه باید برود' شعارهایی را سر می دادند كه حكایت از همراهی آنها با فرماندهان ارتش كشورشان است، فرماندهانی كه تا هفته گذشته از حكومت موگابه حمایت می كردند، اما امروز در كنار مردم قرار گرفتند.
برخی از تظاهرات كنندگان پرتوریا در گفت وگو با تایمز آفریقای جنوبی اعلام كردند كه قرار است امروز با صدور بیانیه ای از جاكوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی بخواهند برای حل و فصل مسالمت آمیز روند انتقال قدرت از موگابه به نمایندگان مردم نقش بیشتری بازی كنند.
گزارش های دیگر نیز حاكی است كه تظاهرات مشابهی در شهرهای ویندهوك، پایتخت كشور همسایه نامبیا، بلفاست، پایتخت ایرلند و نیز لندن پایتخت انگلیس در اروپا در حال برگزاری است.
گزارش تلویزیون اس ای بی سی آفریقای جنوبی نیز حاكی است كه مردم هراره، امروز قرار گذاشتند ضمن حفظ اتحاد ملی، حمل و نقل عمومی در سطح شهر را بصورت رایگان انجام دهند.
گزارش رسانه های منطقه ای و بین المللی از هراره حاكی است كه تظاهرات امروز این شهر نه تنها از سوی ارتش، بلكه از طرف احزاب، گروه های سیاسی، جامعه مدنی و كهنه سربازان این كشور كه روزی همرزم موگابه بودند مورد حمایت قرار گرفت.
این درحالی است كه گزارش رسانه های زیمبابوه، منطقه ای و بین المللی از كنترل كامل اوضاع این كشور توسط ارتش زیمبابوه خبر می دهند.
این گزارشات حاكی است كه ارتش این كشور با حضور نظامی در خیابان‌ ها، كنترل اوضاع را در این كشور به دست گرفته است و حتی منازل مسكونی مقامات زیمبابوه را در محاصره خود درآورده است.
اخبار شبكه های اجتماعی این كشور نیز حاكی است كه طی چند شب اخیر بارها در اطراف محل اقامت موگابه تیراندازی شده است؛ البته با این حال ارتش زیمبابوه بحران در آن كشور را موقتی اعلام و وقوع كودتا در این كشور را نیز تكذیب كرده است.
ژنرال مویو رئیس ستاد ارتش زیمبابوه چهارشنبه گذشته در نطقی كه از تلویزیون ملی این كشور كه از دیروز در كنترل كامل ارتش زیمبابوه است پخش شد، گفت: ارتش كودتا نكرده و بیشتر در جستجوی جنایتكاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی كشور فائق آید.
ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین رابرت موگابه و فرماندهی ارتش این كشور رخ داده است، چرا كه موگابه هفته گذشته امرسون منانگاگوا معاون اول خود را كه از سربازان كهنه كار این كشور است از كار بركنار كرده بود.
تحلیل ها حاكی است كه موگابه با كنار گذاشتن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد دارد گریس همسر خود را به عنوان جانشین خود معرفی كند.
خاورم 1378**1275
تهیه كننده علی نصیری**انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر