۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 82735081
T T
۰ نفر

زلزله كرمانشاه، هشداری جدی برای شهر یاسوج

۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 82735081
زلزله كرمانشاه، هشداری جدی برای شهر یاسوج

سایت شهرداری یاسوج روز شنبه در یادداشتی با عنوان «زلزله اخیر، هشداری جدی برای شهر یاسوج» به قلم «سید ذبیح الله رمضانی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری یاسوج، با اشاره به بروز زمین لرزه هفته گذشته در غرب كشور به بررسی این موضوع مهم پرداخته است.

زلزله از پدیده‌های طبیعی است كه از لرزش پوسته جامد زمین با آزاد شدن ناگهانی انرژی ذخیره شده در درون زمین و جابجایی گسل‌ها ایجاد می‌شود و در طول تاریخ نیز با سهل انگاری بشر بارها انسان‌ها را به وحشت انداخته و سبب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی غیر قابل جبرانی شده است.
این موضوع كه در اذهان عمومی زلزله را یك بلای آسمانی می‌دانند تفكری اشتباه است و در واقع زلزله همانند دیگر پدیده‌های طبیعی از قبیل سرما، گرما، سیل و غیره بوده كه با بی تدبیری انسان‌ها و بی توجهی به ضوابط هر كدام می‌توانند برایشان خطرساز باشد.
اگر به عملكرد انسان‌ها توجه شود می‌بینیم كه با كمی دقت هر پدیده طبیعی را می‌توان به راحتی كنترل كرده و خسارت‌های حاصل از آن را به نحو مطلوبی كاهش داد.
زلزله بین پدیده‌های طبیعی یكی از مهمترین پدیده‌ها بوده كه هر چند وقت یكبار گوشه‌ای از جهان را به لرزه درآورده و سبب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.
كسانی كه از علم روز به نحو مطلوبی استفاده كنند به راحتی می‌توانند بلای طبیعی را چنان كنترل كنند كه كمترین خسارت جانی و مالی را متحمل شوند.
زلزله بلا نیست بلكه این انسان‌ها هستند كه با رعایت نكردن ضوابط فنی آن را به بلا تبدیل می‌كنند و اگر در ساخت و سازها كوچكترین ضوابط فنی را رعایت كنیم بی شك تخریب حاصل از زلزله به حداقل می‌رسد.
با رعایت نكردن ضوابط فنی علاوه بر آنكه به اقتصاد خانواده ضربه می‌زنیم به اقتصاد جامعه و كشور نیز آسیب جدی وارد می‌شود.
رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها از جمله ساخت مسكن یك امر مهم بوده كه برخی افراد بساز و بفروش یا عده‌ای از مردم یاسوج به آن توجه نكرده و روزانه شاهد ساخت مسكن‌های بدون ضوابط در نقاط مختلف این شهر به ویژه حاشیه آن خواهیم بود.
نكته قابل توجه ساخت و سازهای شبانه است كه در حاشیه شهر یاسوج از جمله مناطق شرف آباد، اكبرآباد، نجف آباد و بلكو عده‌ای فرصت طلب و سودجو فقط به فكر جذب سرمایه از راه‌های مختلف بوده و به صورت شبانه اقدام به ساخت بنا كرده و به راحتی نیز آنها را در بنگاه‌های املاك به فروش می‌رسانند.
اینگونه افراد از چنین فرصتی كه یاسوج یكی از شهرهای مهاجرپذیر بوده ساختمان غیرفنی خود را كه حتی كوچكترین ضوابط در آن رعایت نشده را به فروش رسانده و دوباره اقدام به ساخت و ساز دیگری می‌كنند.
لازم است به خریداران هشدار داده شود كه از خرید اینگونه املاك به ویژه املاك فاقد پروانه ساخت خودداری كرده و در زمان خرید ملك ضمن تحقیق از همسایگان و جویا شدن نحوه ساخت آن گزارش مهندس ناظر را مطالبه كرده و مالك را موظف كنند تا فرم استحكام بنا را از مهندس ناظر دریافت و تحویل آنها دهند.
اغلب این املاك فاقد مهندس ناظر بوده و كمتر مهندسی نیز نسبت به تأیید چنین ساختمان‌هایی اقدام می‌كنند.
البته بعضی از مهندسان نیز اخلاق حرفه‌ای را رعایت نكرده و نسبت به تأیید اینگونه ساختمان‌ها اقدام می‌كنند كه همین موضوع سبب صدور رأی جریمه در كمیسیون ماده 100 شهرداری می‌شود.
از این پس شهرداری‌ها قبل از صدور رأی كمیسیون ماده 100 نسبت به كنترل ضوابط فنی و شهرسازی پرونده‌ها اقدام و در صورت تخلف مهندسان از قانون آنها را به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی می‌كند.
نكته‌ای كه باید مردم به آن توجه كنند آن است كه در صورت رعایت ضوابط فنی در یك ساختمان هزینه‌ای حدود پنج تا 10 درصد به هزینه كل ساختمان اضافه خواهد شد كه این هزینه در مقابل هزینه ساخت یك ساختمان مبلغ ناچیزی است.
از طرفی اگر مردم از خدمات مهندسان به نحو احسن استفاده كرده و در زمان ساخت و ساز از مهندسان ناظر مشاوره دریافت كنند مطمئناً در بیشتر هزینه‌های اضافی ساختمان نیز صرفه جویی شده و همین امر سبب كاهش هزینه ساخت مسكن خواهد شد و جبرانی برای هزینه‌های مربوط به ضوابط فنی می‌شود.
لازم است كسانی كه ساخت و ساز می‌كنند مهندسان ناظر خود را موظف كنند تا تمامی مراحل ساخت ساختمان را كنترل كرده و در صورت كم كاری مهندس ناظر موضوع را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام تا اقدام قانونی انجام شود.
شهرداری با جدیت تمامی املاكی را كه در آنها ضوابط فنی، شهرسازی و بهداشتی رعایت نشده باشد به كمیسیون ماده 100 ارجاع و نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد كرد.
می‌توان با كمترین هزینه خسارت‌های ناشی از زلزله را كاهش داد و به راحتی از كنار زلزله عبور كرد بدون آنكه متحمل خسارت‌های جانی و یا مالی شد.
اگر به زلزله‌های اخیر توجه شود می‌بینیم ساختمان‌هایی كه كوچكترین ضوابط فنی در آنها رعایت شده كمتر خسارت داشته‌اند و لااقل سبب بروز خسارت‌های جانی نشده‌اند پس می‌طلبد مردم مهندسان ناظر را به عنوان همیار خود در امر ساخت و ساز محسوب كنند و از خدمات آنها به نحو مطلوب استفاده كرده و از خرید املاكی كه ضوابط فنی و شهرسازی در آنها رعایت نشده خودداری و حتماً به گزارش مهندسان ناظر توجه و از خرید املاك فاقد پروانه ساخت بپرهیزند.
زلزله اخیر غرب كشور هشداری برای مردم شهر یاسوج به ویژه افراد بساز و بفروش باشد تا با ساخت و سازهای غیرفنی با جان و مال مردم بازی نكنند و ضوابط فنی را در ساخت مسكن رعایت كنند.
زلزله خبر نمی‌دهد و این انسان‌ها هستند كه می‌توانند به راحتی زلزله را كنترل كرده و از آن به عنوان یك بلای طبیعی نام نبرند.
نكته پایانی تذكر به مهندسان ناظر بوده كه برخی از آنها نسبت به تأیید ساختمان‌های بدون پروانه اقدام می‌كنند در صورتی كه در زمان ساخت هیچگونه بازدیدی از ساختمان تأیید شده نداشته و فقط سبب رواج ساخت و سازهای خلاف در شهر یاسوج حتی كهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.
شهرداری یاسوج تمامی مهندسانی كه نسبت به تأیید ساختمان‌های بدون پروانه اقدام می‌كنند را طبق روال گذشته به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی تا تصمیم لازم در مورد آنها گرفته شود.
سازمان نظام مهندسی نیز موظف است با دقت كامل علاوه بر كنترل گزارش مهندس ناظر تصمیم لازم را در این زمینه گرفته و این اخطاری است برای مهندسانی كه بدون بازدید و كنترل ساختمان نسبت به تأیید آن اقدام می‌كنند.
شهر یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر 130 هزار نفر است.
زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر شامگاه یكشنبه هفته گذشته 21 آبان در استان كرمانشاه رخ داد كه به مناطقی از غرب كشور خسارت‌ وارد كرده و صدها كشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.
دریافت كننده: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110