۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 82735135
T T
۰ نفر
ارتش زيمبابوه مانع رسيدن تظاهركنندگان معترض به كاخ رياست جمهوري شدند

تهران- ايرنا- خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه نيروهاي ارتش زيمبابوه مانع رسيدن هزاران تظاهركننده كه خواستار استعفاي «رابرت موگابه» رئيس جمهوري هستند، به سمت كاخ رياست جمهوري در هراره پايتخت، شدند.

به گزارش خبرگزاري روز شنبه، نيروهاي ارتش تا بن دندان مسلح زيمبابوه،جلوي تظاهركنندگان معترض را كه در حال حركت به سمت سمت كاخ رياست جمهوري بودند، گرفتند.
بر اساس اين گزارش، تظاهركنندگان در زيمبابوه در روز «بسيج ملي» در فاصله 200 متري از كاخ رياست جمهوري، به نشانه اعتراض روي جاده نشسته و خواستار كناره گيري موگابه از قدرت شدند.
اين در حالي است كه «رابرت موگابه» رئيس جمهوري زيمبابوه توسط ارتش اين كشور در بازداشت خانگي به سر مي برد.
ارتش زيمبابوه از روز سه شنبه كنترل اين كشور را در دست گرفته و موگابه را در بازداشت خانگي قرار داده و به وي 24 ساعت فرصت داده بود تا استعفاي خود را اعلام كند.
مردم زيمبابوه نيز از اقدام ارتش در كودتاي عليه موگابه استقبال كردند.
خبرها حاكي از آن است كه اختلاف ميان رئيس جمهوري و فرماندهان ارتش نظامي زيمبابوه پس از آن شدت گرفت كه موگابه سعي داشت كه همسرش 'گريس' را به عنوان جانشين خود معرفي كند.
اخبار شبكه هاي اجتماعي در اين كشور نيز حاكي از آن است كه هفته گذشته بارها در اطراف محل اقامت موگابه تيراندازي شد؛ البته با اين حال ارتش زيمبابوه بحران در آن كشور را موقتي اعلام و وقوع كودتا در اين كشور را نيز تكذيب كرده است.
ژنرال «مويو» رئيس ستاد ارتش زيمبابوه روز چهارشنبه گذشته در نطقي كه از تلويزيون ملي اين كشور پخش شد، گفت: ارتش كودتا نكرده و بيشتر در جستجوي جنايتكاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاينده سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور فائق آيد.
ورود ارتش به صحنه سياسي زيمبابوه به دنبال تنش هاي اخير بين رابرت موگابه و فرماندهي ارتش اين كشور رخ داده است، چرا كه موگابه هفته گذشته «امرسون منانگاگوا» معاون اول خود را كه از سربازان كهنه كار اين كشور است از كار بركنار كرده بود.
تحليل ها حاكي است كه موگابه با كنار گذاشتن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد دارد گريس همسر خود را به عنوان جانشين خود معرفي كند.
خاورم**9329**3404** مترجم: ندا بهبودي**انتشار: محسن اسماعيلي
۰ نفر