۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۰۲
کد خبر: 82736995
T T
۰ نفر
برگزاری جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی در رویداد تبریز 2018

تبریز - ایرنا - همزمان با آغاز رویداد تبریز 2018 پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز در تبریز اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، سازمان كنفرانس اسلامی معروف به سازمان همكاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری كشورهای اسلامی كلید زد.
در این طرح هر ساله شهری از كشورهای اسلامی به عنوان 'شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ' معرفی می شود.
در اولین سال اجرای این طرح در سال 2015 شهر قدس فلسطین و سال بعد شهر قونیه تركیه به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند.
برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد.
این انتخاب در اجلاس كارشناسان ارشد نهمین كنفرانس وزیران گردشگری كشورهای عضو سازمان همكاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد؛ قبل از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند كه تبریز توانست این عنوان را نصیب خود كند.
كمتر از 40 روز به آغاز این رویداد فرهنگی مانده است كه شانس تكرار آن برای هر شهر و یا كشوری هر 50 سال یك بار است و با انتخاب تبریز برای پایتختی گردشگری جهان اسلام، وعده ها و نویدهای زیادی برای رونق اقتصادی، فرهنگی و .. این شهر داده شد، كه این روزها به تقویم آغاز این رویداد نزدیك تر می شویم.
برای برگزاری این رویداد مهم (تبریز 2018) دستگاه ها و نهادهای متولی برنامه هایی را تدوین و كمیته هایی را تشكیل داده اند و به همین مناسبت امروز دوشنبه نشستی خبری با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تبریز، مدیر عامل سازمان فرهنگی و هنری و دبیر اجرایی جشنواره بین المللی تبریزیم برای تشریح جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی و فضای باز برگزار شد.

** تبریز پاریس نمی شود
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در این نشست با بیان اینكه مردم فكر می كنند كه از صبح روز اول 2018 وقتی بیدار می شوند، تبریز پاریس می شود، افزود: مردم فكر می كنند با آغاز رویداد تبریز 2018 توریست ها پشت درها صف می بندند در حالیكه این انتظار و توقعی بیجا است و باید آنان را آگاه كرد.
حجت الاسلام حمیدی با بیان اینكه مهم این است كه تبریز را به عنوان شهری گردشگر پذیر و دارای پتانسیل گردشگری بشناسانیم، از برنامه ریزی كمیته ها در این زمینه خبر داد و گفت: باید مردم را با خودمان همراه كنیم كه نقش مردم به عنوان میزبان این رویداد انكار ناپذیر است.
وی رویداد 2018 را در حوزه گردشگری و فرهنگ محوری توصیف كرد و افزود: تاریخ و فرهنگ تبریز، مفاخر و مشاهیر تبریز، هویت دینی، طول تاریخ مدنیت تبریز، توجه به هنر، ادب، عرفان و شعر در طول تاریخ و فرهنگ عمومی شهروندان تبریزی به عنوان بهترین داشته های تبریز برای 2018 است.
حجت الاسلام حمیدی، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی را یكی از اهداف رویداد 2018 عنوان و خاطرنشان كرد: جشنواره بین المللی تئاتر 'تبریزیم' یكی از مهم ترین برنامه های پیش بینی شده برای استقبال از رویداد تبریز ۲۰۱۸ است.
وی ادامه داد: در این جشنواره گردشگرانی كه در تبریز حضور می یابند طی ۵ ماه شاهد تئاترهای خیابانی خواهند بود كه این تئاترها می تواند فرهنگ كشورمان را به گردشگران خارجی انتقال دهد.
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، برگزاری 7 عنوان هفته فرهنگی در شهرهای كشورهای مختلف كه با برخی تفاهم خواهر خواندگی داریم، اجرای 40 عنوان نمایشگاه در 40 كشور برای معرفی تبریز و جاذبه های گردشگری آن، اجرای 10 شب شعر تبریز برای شهروندان تبریزی در 10 كشور خارجی، همایش معرفی سه علامه و ایجاد نمایشگاه بزرگ تبریز در گذر تاریخ از جمله اقدامات شهرداری برای رویداد تبریز 2018 است.
حمیدی، اجرای جشنواره بین المللی كارتون شهروندی، جشنواره عكس فیروزه، هفته فرهنگی در قونیه، ترابوزن تركیه، خواهر خواندگی با شهرهای آلماتی، باتومی و هوشی مینه را از دیگر برنامه های جنبی برای معرفی تبریز 2018 اعلام كرد.
وی برگزاری پنجمین جشنواره نمایش های خیابانی به صورت بین المللی را از جمله شاخص ترین اقدام های فرهنگی اعلام كرد و گفت: اهداف این جشنواره، بازنمایی پتانسیل و جایگاه فرهنگی، هنری و علمی تبریز، تولید آثار نمایشی ممتاز مبتنی بر تعالیم فرهنگ شهری، نمایش مشكلات و معضلات شهروندی، تلاش جهت رعایت حقوق شهروندی و انعكاس زیبایی های فضای تبریز می باشد.

**توجه ویژه به 40 سالگی قیام ۲۹ بهمن در نمایش‌ها
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز نیز در این نشست، بیستم دی ماه را زمان آغاز پنجمین جشنواره بین المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز 'تبریزیم' اعلام كرد و گفت: جشنواره تبریزیم از چهار سال گذشته رویداد بزرگ فرهنگی در تبریز بود كه امسال تنها تفاوت این جشنواره برگزاری آن به صورت بین‌المللی است.
حسین آذرنیا با بیان اینكه كارناوال شهری این جشنواره به صورت باشكوه در بیستم دی ماه افتتاح و تا نیمه شعبان ادامه دارد، از نگاه ویژه به قیام 29 بهمن تبریز در این جشنواره خبر داد و افزود: با توجه به اینكه قیام ۲۹ بهمن امسال چهلمین سال خود را می گذراند، از این رو نگاه ویژه به قیام ۲۹ بهمن و دهه فجر و ایام فاطمیه در نمایش‌ها خواهیم داشت.
وی با تاكید بر اینكه باید هر شهروند نقش خود از جشنواره تبریزیم را بداند،خاطر نشان كرد: در طول چند ماه گذشته،ادوار جشنواره سال‌های گذشته برای رفع ایرادات مورد مطالعه قرار گرفت تا یك جشنواره‌ای متناسب با نام تبریز برگزار كنیم.
آذرنیا با اشاره به اینكه خبرنگاران به عنوان فرهیختگان جامعه در هر زمانی مسئولان را مورد مطالبه قرار داه‌اند، اظهار كرد: هیچ‌گاه كارها و اقدامات به نام یك شخص ثبت نمی‌شود بلكه به اسم خود شهر ثبت و در یادها می‌ماند.
وی با اشاره به اینكه در دهه‌های اخیر كارهای فرهنگی در تبریز رواج یافته و شهرداری با یك سری اقدامات و رویدادهای انجام شده، كارهای فرهنگی را در شهر رواج داده‌ است، افزود: برگزاری جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز 'تبریزیم' در تلطیف فضای جامعه نقش موثری خواهد داشت؛ زیرا ما زمانی را دیده‌ایم كه عكاس به راحتی نمی‌توانست از سطح شهر عكس بگیرد.

** حضور 10 كشور در جشنواره تبریزیم
دبیر اجرایی پنجمین جشنواره بین المللی 'تبریزیم' نیز، با اشاره به برنامه‌های نمایشی در بازه‌های زمانی مختلف گفت: با ۱۰ كشور از جمله فرانسه، آلمان، آذربایجان، عراق، گرجستان، ارمنستان، روسیه، اوكراین و بلاروس رایزنی كرده‌ایم كه هر كدام از این كشورها یك تا دو نمایش در تبریز اجرا می كنند.
یعقوب صدیق جمالی ۱۶ فروردین ماه را آغاز اجرای عمومی و مسابقه‌ای جشنواره اعلام كرد و افزود: برنامه‌ها در پارك‌ها، مجتمع‌های عمومی و مسكونی برگزار خواهد شد.
دبیر پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با دعوت از كارگردانان جوان و تازه كار برای شركت در این جشنواره، از اختصاص بخش كار اولی ها در جشنواره خبر داد و گفت: دهم اردیبهشت ماه سال آینده جشنواره با معرفی آثار و نفرات برگزیده به كار خود پایان می دهد.
انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری كشورهای اسلامی در سال 2018 بهترین فرصت برای معرفی بخش‌های مختلف این منطقه در عرصه های طبیعی و گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است كه متولیان امر نباید از این فرصت به دست آمده به راحتی عبور كنند؛ رویدادی كه شاید بتوان گفت آینده نسل فردا نیز در گرو برگزاری مدبرانه آن است.
نكته قابل تامل اینكه، تبریز با قدمت كهن و تمدنی غنی به علت واقع شدن در مسیر جاده ابریشم ، بزرگ‌ ترین بازار سرپوشیده جهان، مهد سرمایه‌گذاری و تجارت داخلی و خارجی، دروازه تجارت ایران، امن‌ترین و پاك‌ترین شهر، خواهرخواندگی با چند شهر خارجی، نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام، وجود نویسندگان و شعرای مشهور جهانی نیازمند برنامه ریزی متقن با استفاده از دانش كارشناسان زبده ملی و بین المللی در عرصه گردشگری و ایجاد بسترهای اولیه برای ورود به مهم ترین رویداد تاریخی و فرهنگی ' تبریز 2018' است.
استان آذربایجان‌شرقی دارای 21 شهرستان و سه میلیون و 900 هزار نفر جمعیت است كه حدود 45 درصد این جمعیت در تبریز ساكن هستند.
بازار تبریز به عنوان بزرگ ترین بازار مسقف دنیا و مركز تجاری و قلب اقتصادی استان و منطقه، رصدخانه شیخ فضل‌الله، كلیسای سنت استپانوس و قلعه بابك و چندین موزه و خانه تاریخی از جمله اماكن گردشگری این استان به شمار می‌روند.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518