۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82737396
T T
۰ نفر
همكاري بين اتحاديه اروپا و ايران سرآغاز فصل هاي جديدي علمي و بين المللي است

اصفهان- ايرنا- استاندار اصفهان گفت: با گشايش افق هاي جديد پس از اجرايي شدن برجام كه يك سند بين المللي و توافق تعهد آور است، مي توان سرفصل هاي جديدي در علم و دانش را با همكاري هاي بين اتحاديه اروپا و ايران، گشود.

به گزارش ايرنا، محسن مهرعليزاده روز سه شنبه در سمينار 'همكاري‌هاي هسته اي، پيشرفت ها و چشم اندازها' كه در قالب سومين دور از گفتگوهايي سطح بالاي ايران و اتحاديه اروپا، در اصفهان آغاز شد، ابراز اميدواري كرد: اهداف اين سمينار در رسيدن دستاوردهاي علمي در همكاري با اتحاديه اروپا پس از اجرايي شدن سند برجام، بيش از پيش محقق شود.
وي اظهار كرد: برگزاري اين سمينار علمي در اصفهان كه قطب هسته اي ايران بشمار مي رود و تاسيسات زيربنايي اين فناوري از جمله فراوري اورانيم (ucf) و تاسيسات هسته اي نطنز در آن مستقر است، گواه ديگري از نبوغ دانشمندان هسته اي ايران زمين است.
استاندار اصفهان اضافه كرد: در شرايطي كه جهاني شدن، مرزهاي جغرافيايي، سياسي و فرهنگي ملت ها را در نورديده است و در حوزه هاي مختلف شاهد پيشرفت هاي چشمگير هستيم، ضرورت صيانت از علم و فرهنگ ، برگزاري اين نوع سمينارها را ايجاب مي كند.
وي همچنين تاكيد كرد: لازم است با احترام به حقوق ملت ها، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و دوري از افراطي گري، رويكردهاي منطقي را جايگزين زور و تحكم بر ملت ها كنيم.
مهرعليزاده با معرفي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي و ظرفيت هاي آن گفت: 22 هزار جاذبه فرهنگي در اين استان وجود دارد كه هفت اثر از ميان آنها ثبت جهاني شده و 2 اثر ناملموس در يونسكو به ثبت رسيده است.
وي با بيان اينكه اصفهان شهر اديان توحيدي است، افزود: اصفهان، فرهنگ و تمدن خود را مديون دانشمندان و علماي بزرگي همچون بوعلي سينا، ملا صدرا، ميرداماد، ميرفندرسكي و شيخ بهايي و وفاق و همزيستي بين اديان توحيدي است.
سمينار 'همكاري‌هاي هسته اي، پيشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومين دور از گفتگوهايي سطح بالاي ايران و اتحاديه اروپا، روز سه شنبه در تالار آيينه هتل عباسي اصفهان آغاز شد.
سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه، بهروز كمالوندي معاون امور بين‌الملل حقوقي و مجلس سازمان انرژي اتمي و هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا سخنرانان اصلي اين سمينار دو روزه هستند.
سومين دور از گفتگو هاي سطح بالاي ايران و اروپا به رياست سيد عباس عراقچي و هلگا اشميد روز گذشته در تهران آغاز شد.
انرژي محيط زيست، مسايل اقتصادي، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسايل منطقه اي از مهمترين محورهاي گفتگوهاي سطح بالاي تهران و بروكسل است.
بعد از اجرايي شدن سند برجام، طرفين 2 دور گفت و گو در تهران و بروكسل انجام داده اند اين در حالي است كه ايران و اتحاديه اروپا در سال هاي گذشته نيز گفت و گوهايي در قالب گفت و گوهاي انتقادي و سازنده داشته اند.
برجام موانع حقوقي همكاري هاي بين المللي هسته اي با ايران را هم از ميان برداشته است به طوريكه بر اساس ضميمه سه برجام، كشورها بايد در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي نيز با ايران همكاري كنند.
ت/2093/3011 خبرنگار: اصغر دواتگر تنظيم كننده: آسيه معيني** انتشار: سلطانمرادي