۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82738163
T T
۰ نفر

63 گُسل در شعاع 100 كیلومتری اصفهان شناسایی شد

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82738163
63 گُسل در شعاع 100 كیلومتری اصفهان شناسایی شد

اصفهان- ایرنا- رییس دانشكده علوم و استاد زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: بر اساس مطالعه صورت گرفته 63 گُسل در شعاع یكصد كیلومتری كلانشهر اصفهان شناسایی شده اما احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه كم است.

'گُسل' (Fault) به شكستگی‌هایی اطلاق می‌شود كه سنگ‌های دو طرف صفحهٔ شكستگی نسبت به یكدیگر حركت كرده باشند. انرژی آزادشده هنگام حركت سریع گسل‌های فعال، عامل وقوع اغلب زمین‌لرزه‌هاست.
به گزارش ایرنا، دكتر همایون صفایی روز سه شنبه در نشست 'تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب كشور(كرمانشاه)' كه در دانشكده زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: در سال 84 مطالعه ای با عنوان 'شناسایی و بررسی توان لرزه های گُسل های اطراف كلانشهر اصفهان' صورت گرفت كه بر اساس آن 63 گُسل در شعاع یكصد كیلومتری اصفهان شناسایی و معرفی شد.
این استاد دانشگاه كه دارای دكترای زمین شناسی ساختمانی و تكتونیك است، افزود: یكی از این گُسل ها به نام 'گَوَرت' از منطقه حبیب آباد در شمال اصفهان عبور می كند كه كانون زلزله فروردین سال 92 در اصفهان به میزان 4.1 ریشتر بود و هشت سال قبل از وقوع این زمین لرزه، شناسایی شده بود.
وی با بیان اینكه اصفهان از نظر پهنه بندی زمین شناسی در محدوده 'سنندج - سیرجان ' قرار دارد، اظهار كرد: گُسل های این محدوده از نظر لرزه ای نسبت به گسل های 'زاگرس-البرز' فعالیت كمتری دارند و احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در آن كم است.

*** شناسایی 2 گسل مُسبب در زمین لرزه غرب كشور
رییس دانشكده علوم دانشگاه اصفهان همچنین از شناسایی 2 گُسل در جریان زلزله اخیر غرب كشور در استان كرمانشاه خبر داد و گفت: با توجه به نحوه گسترش پس لرزه ها و پردازش داده های ماهواره ای، این 2 گسل در راستای شمالی جنوبی و شرقی غربی از منطقه 'ازگله' در كرمانشاه عبور می كند.
وی افزود: گُسل مُسبب وقوع زلزله در مسیر شمالی- جنوبی با طول 60 كیلومتر و از نوع راندگی و شیب كم به سمت شرق بوده و در اثر جابه جایی آن، گُسل دوم در راستای شرقی- غربی و طول كمتر از 50 كیلومتر دچار جابه جایی شده است.
وی خاطرنشان كرد: همچنین بر اساس یافته های اداره اطلاعات جغرافیایی ژاپن، این زلزله باعث بالا آمدن سطح زمین در منطقه سر پل ذهاب به میزان 90 سانتی متر شده است.
وی همچنین در باره برخی مطالب منتشر شده در شبكه های اجتماعی مانند اثر انفجار یا پدیده 'هارپ' و تاثیر آنها بر زلزله نیز گفت: هیچگاه یك انفجار، اثری مانند زمین لرزه ندارد و براحتی این موضوع را می توان از طریق دستگاه های لرزه نگار متوجه شد زیرا موج های حاصل از آن تاثیر متفاوتی نسبت به زلزله بر روی این دستگاه ها می گذارد.
صفایی در باره پدیده 'هارپ'نیز توضیح داد: تجهیزات این فناوری در آلاسكا مستقر است و بیشتر برای مباحث علمی مانند شناسایی معادن استفاده می شود اما نمی توان توسط آن زمین لرزه ایجاد كرد بلكه ممكن است بتوان از طریق آن زمین لرزه را تسریع كرد.
'هارپ'، برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فركانس بالا (HAARP)، یك پروژه پژوهشی آمریكاست كه در سال 1993 برای بررسی و پژوهش در بارهٔ لایهٔ یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF تأسیس شد.
به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) ساعت شامگاه یكشنبه 21 آبان 96، استان های كرمانشاه، ایلام و كردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب كشور را لرزاند.
در پی این زمین لرزه آسیب زیادی به مناطق مسكونی استان های كرمانشاه و ایلام وارد شد و 437 تَن كشته و حدود 10 هزار تَن از هموطنانمان نیز مصدوم شدند.
نشست یكروزه تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب كشور(كرمانشاه) توسط انجمن علمی دانشجویی زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
ت/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شكراللهی