۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۳۳
کد خبر: 82738192
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه: زمين لرزه اخير يكي از تاثيرگذارترين زلزله هاي كشور است

سنندج - ايرنا - استاد پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي گفت: زلزله اخير در غرب استان كرمانشاه يكي از تاثيرگذارترين زلزله هاي رخ داده در كشور است و 30 برابر بيشتر از زلزله بم انرژي آزاد كرد.

به گزارش ايرنا، مرتضي بسطامي روز سه شنبه در سمينار گزارش زلزله سرپل ذهاب و درس‌هايي براي ايمن‌سازي شهرها و روستاهاي كردستان، اظهار كرد: زلزله اخير مسافتي ما بين 110 تا 120 كيلومتر از پوسته زمين را شكسته است.
وي با بيان اينكه بررسي ها نشان داده كه مركز زلزله يكي از روستاهاي شهرستان ثلاث باباجاني است، افزود: با استقرار 24 دستگاه لرزه نگاري در نقاط مختلف استان كرمانشاه تلاش مي شود به صورت علمي و دقيق گسل مسبب شناسايي و پس لرزه ها ثبت شود.
استاد پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي تاكيد كرد: با توجه به پس لرزه هاي متععد اين زمين لرزه، تيم هاي تحقيقاتي در استان كرمانشاه مشغول بررسي وضعيت پراكندگي پس لرزه ها هستند.
بسطامي يادآور شد: هچنين با اقدامات و تحقيقات انجام شده مراكز آسيب پذير سنندج نسبت به زلزله شناسايي شده است و از مسئولان و متوليان شهرسازي انتظار مي رود تدابير لازم را در اين زمينه انجام دهند.

**دانشگاه ها نحوه مواجه با بلاياي طبيعي را مقوله آموزش بگنجانند
رئيس انشگاه كردستان نيز در اين سمينار علمي گفت: بروز بلاي طبيعي در دنيا امري طبيعي است و ضرورت دارد نحوه مواجه با اينگونه حوادث و بلايا در مقوله آموزش و پژوهش دانشگاه ها گنجانده شود.
فردين اخلاقيان افزود: در بحث زلزله توجه به استحكام بناها و ساخت و سازها از الزامات عقلاني به شمار مي رود.
وي با اشاره به حمايت مردم از آسيب ديدگان زلزله اخير اظهار كرد: جامعه دانشگاهي نيز در كنار ساير اقشار نقش خود را در زمينه كمك به حادثه ديدگان استان كرمانشاه ايفا كردند.
به گزارش ايرنا، زمين لرزه اي به بزرگي 7 و 3 دهم ريشتر در ساعت 21 و 48 دقيقه و 16 ثانيه شامگاه يكشنبه 21 آبان استان هاي غربي كشورمان را لرزاند.
مركز وقوع اين زمين لرزه استان كرمانشاه حوالي ازگله در طول جغرافيايي 45.9، عرض جغرافيايي 34.84 و عمق 11 كيلومتري زمين بوده است.
خبرنگار: افسانه گلباغي ** انتشار: مجيد سليماني
7348/9102