۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۳۳
کد خبر: 82738322
T T
۰ نفر
سازمان ثبت احوال بیش از 30 میلیون كارت هوشمند ملی صادر كرد

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان ثبت احوال كشور گفت: این سازمان بیش از 30 میلیون كارت هوشمند ملی صادر كرده است.

دكتر حمید درخشان نیا شامگاه سه شنبه در آئین آغاز به كار رسمی ایستگاه سیار خدمات كارت هوشمند ملی در مشهد افزود: صدور كارت هوشمند ملی در كمتر از 2.5 سال پیش آغاز شده و تصمیم بر این است كه در انتهای سال 1397 برای همه افراد بالای 15 سال در كشور صادر شود.
وی بیان كرد: ظرفیت صدور كارت هوشمند ملی در ابتدا كمتر از یك میلیون كارت بود اما هم اكنون سازمان ثبت احوال كشور به حدی از توانایی رسیده است كه می تواند ماهانه دو میلیون و 500 هزار كارت صادر كند.
وی ادامه داد: این در حالی است كه تعداد متقاضیان صدور كارت ملی هوشمند در كشور ماهانه از یك میلیون و 500 هزار نفر بیشتر نشده است.
رئیس سازمان ثبت احوال كشور تاكید كرد: تمام كسانی كه تا سال 1389 كارت ملی سابق را دریافت كرده اند به زودی اعتبار كارتشان به پایان می رسد و باید برای دریافت كارت ملی هوشمند اقدام كنند.
درخشان نیا یادآور شد: دولت تدبیر و امید به دنبال تحقق دولت الكترونیك است كه كلید ورود به آن كارت هوشمند ملی بوده و این مهم برای توسعه و پیشرفت كشور ضروری است.
وی خاطر نشان كرد: امروز ثبت احوال نوینی در كشور شكل گرفته است و با بهره برداری از كارت هوشمند ملی كه به زودی آغاز می شود مردم بیشتر به ضرورت وجود این كارت پی می برند.
معاون وزیر كشور با بیان این كه ایران در این زمینه حرف اول را در منطقه می زند گفت: با رواج این كارت، كارهای مردم با سرعت و دقت بیشتری انجام و از سفرهای شهری و هزینه های اضافی نیز جلوگیری می شود.
در این آئین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: دولت باید به سمت تردد امواج به جای تردد افراد پیش برود.
سید جواد حسینی صدور كارت هوشمند ملی و ایستگاه سیار خدمات این كارت را گامی مهم در جهت تحقق شهر و دولت الكترونیك دانست و افزود: ایستگاه سیار خدمات كارت هوشمند ملی مخصوص افراد ناتوان، سالمند و معلول راه اندازی شده است.
وی اظهار كرد: شهر دوستدار انسان، شهری است كه دوستدار انسانهای معلول، كم توان و ناتوان باشد و ارائه این خدمت گامی به سمت تحقق شهر دوستدار انسان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تاكید كرد: مردم خوب ایران شایسته دریافت خدماتی بیش از اینها از دولت تدبیر و امید هستند.
كارت هوشمند ملی كه در حال جایگزینی با كارتهای ملی سابق است دارای ویژگیهای جدیدی است به طور مثال تصدیق هویت در آن تنها به عكس محدود نمی‌شود و علاوه بر عكس، اطلاعات بیومتریكی (اثر انگشت) صاحب كارت نیز می‌تواند روی كارت قرار گیرد.
یكی از كاربردهای مهم دیگر كه روی كارت ملّی هوشمند قرار می‌گیرد، كاربرد امضای دیجیتال است به این ترتیب كه صاحب كارت می‌تواند اسناد الكترونیكی را در فضای دیجیتال امضا كند.
كاربردهای دیگر این كارت هدفمند كردن یارانه‌ها، سلامت الكترونیكی و كاربردهای انتخاباتی و سایر خدمات شهروندی است كه با هماهنگی نهادهای ذیربط، می‌تواند قابل استفاده باشد.
خبرنگار:كامیار اسماعیل پور**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
1922/507