۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82739070
T T
۰ نفر

علاج قبل از وقوع

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82739070
علاج قبل از وقوع

نشریه ندای ساوالان در شماره جدید خود در مطلبی با عنوان ' لاج قبل از وقوع' به قلم امیر كاظم زاده به موضوع زلزله اخیر استان كرمانشاه و ساخت و سازها در كشور پرداخته است.

'زمین یكی از سیاراتی هست كه حیات در آن جاریست و موجودات زنده بسیاری در این كره خاكی به سیر تكامل هستی خود می پردازند، در میان این موجودات جاندار بارز ترین نوع و یا اشرف این مخلوقات انسان می باشد كه آفرینش آن سرشته از خاك است.
در طول سالهای زیاد كه قاره ها پدید آمده و هر انسانی را با دین و نژاد و فرهنگ مختص به خود در منطقه ای از این زمین پهناور جای داده است. اما وقتی از خاك و زمین سخن گفته می شود كه حتی حیات و جوهر وجودی انسان در آفرینش بدان باز می گردد كه در دین مبین اسلام نیز ایات و روایت زیادی بر اهمیت زیاد آن بر شمرده شده است.
در این میان نمی توان فعل و انفعلات حاصل از درون زمین را كه اجزای مختلف پدید آورنده آن است نادیده گرفت، چرا كه این تغییرات درونی حادثه هایی همچون زلزله و آتش فشان را پدید می آورند.
كشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی فارغ ازین حوادث نیست حتی برخی از شهرهای پرجمعیت كشور نیز روی نوارهای گسلی قرار گرفته است. اكنون چگونه می توان قبل از حادثه و وقوع علاج كرد و با مطالعات علمی و راهكارهای مناسب از اتفاقات ناگوار حاصل از حوادثی مانتد زلزله برآمد و خطرات احتمالی را به حداقل رساند.
چرا در ساخت و ساز های نوین شهری مسائلی با این اهمیت و ارزش مورد توجه ویژه واقع نمی شود و یا مسكن هایی كه برای قشر كم برخوردار احداث می شودد مقاوم سازی نشده و استانداردهای لازم برخوردار نیست و بدون برنامه و تصمیمات لازم برای ایمن سازی به متقاضیان واگذار شده است.
در طرح مسكن مهر كه در حاشیه شهر ها و به صورت اقساط بلند مدت آماده احداث شد و توسط مردم از روی ناچاری و برای خانه دار شدن و فرار از اجاره نشینی تحویل گرفته شد هیچ احترام و ارزشی به مقام انسان در آن نشده و افرادی كه با هزار امید و آرزو از این مسكن خریداری كرده اند دچار یك سونامی بی مهری شده اند.
مگر گناه این افراد چیست كه دچار سیاست های اشتباه دولت قرار گرفته و در آنجا ساكن شده اند كه در زلزله اخیر غرب كشور عزیزان خود را یك آن فارغ از قدرت عزم و جزم الهی به قدرت زمین خواران و سهل انگاران در ساخت این مسكن ها باخته و از دست داده اند.
ما همه از یك كشور بوده و مردم روزهای سختیم و با این مردم غیور كه بسیاری از اعضای خانواده خود را از دست داده اند همراهیم و همه ملت ایران برای كمك و مساعدت به این عزیزان باهم بسیج شده و با همیاری حداكثری در حد توان تا آخر ایستاده ایم و تا آرامش خاطر آنها دمی آسوده نخواهیم گرفت.
از مسوولان امر در این خصوص نیز می خواهیم ساكت ننشینند و خواستاریم تا با یاری رساندن در همه زمینه ها خیال مردم این مناطق را راحت و آرام نموده و با آنها همدل شوند.
امید بر آن است با اتخاذ سیاست های مناسب و صحیح و اصول مهندسی علمی ساخت و سازهایی بر قامت شهرها ایجاد شود كه در مواجهه با بلایای طبیعی و حوادث این چنینی مانند زلزله حداقل ترین تلفات و خسارت مادی و جانی را داشته و خطرات احتمالی را كاهش داده و سركوب نماییم تا وجودمان از دیدن رنج و ملال هموطنانمان در مواجهه با این اتفاقات به درد نیاید'.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018