۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82740397
T T
۰ نفر
تخریب دیوار بیرونی خانه تاریخی نائل در اصفهان

اصفهان-ایرنا- دیوار بیرونی خانه تاریخی نائل متعلق به دوره صفویه در محدوده میدان قدس (طوقچی )اصفهان واقع در كوچه مسجد مصری تخریب شد.

در پی این تخریب كه چهارشنبه شب گذشته رخ داد؛ مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز پنجشنبه به ایرنا گفت: تخریب دیوار بیرونی خانه تاریخی نائل خلاف قانون است و مقصرآن اصلی آن باید در برابر قانون پاسخگو باشند.
فریدون الهیاری با بیان اینكه دیوار این خانه توسط همسایگان برای تعریض كوچه تخریب شده است افزود: پس از اطلاع از تخریب غیر قانونی دیوار این خانه تاریخی توسط همسایگان، پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی در دستور كار قرار گرفت.
وی با بیان اینكه این خانه متروك بود و كسی از درون این خانه اطلاعی نداشته است، افزود: پیمانكار میراث فرهنگی برای مرمت دیوار تخریب شده این بنا در محل مستقر و مشغول بازسازی آن شد.
الهیاری با بیان اینكه بیشتر سقف های این بنا در سال های گذشته ریخته اما پلان آن بطور كامل موجود است گفت: پلان بنا و دیواره ها قابل احیا و بازسازی است .
وی با بیان اینكه سیاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری واگذاری اینگونه بناهای تاریخی برای بهره برداری مناسب به بخش خصوصی است اظهار كرد: سازمان میراث فرهنگی فقط وضع موجود آنها را حفظ می كند و با استفاده از بهره برداران بخش خصوصی در جهت احیا آنها اقدام خواهد كرد.
خانه تاریخی سید جواد نائل در كوچه مسجد مصری اصفهان قرار دارد شب گذشته به وسیله شماری از همسایگان این بنا به قصد تعریض كوچه آسیب دید.
این بنای تاریخی در اواخر دوره صفویه ساخته شده و در هفتم مهرماه سال 1354 با شماره ۱۱۰۲ به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی كه یكهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، كاخ چهلستون، باغ فین كاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، كانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی