۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۴
کد خبر: 82740739
T T
۰ نفر

سهم 31 ميليون دلاري فارس از صادرات شيرين بيان

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۴
کد خبر: 82740739
سهم 31 ميليون دلاري فارس از صادرات شيرين بيان

شيراز- ايرنا- معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري فارس ميزان صادرات شيرين بيان كشور در سال 95 را افزون بر 37 ميليون دلار عنوان كرد و گفت: سهم فارس از اين رقم، 31 ميليون دلار است.

به گزارش ايرنا، يدالله رحماني روز پنجشنبه در جلسه توسعه صادرات غير نفتي فارس در شيراز افزود: جمهوري اسلامي ايران هم اينك 17 درصد سهم بازار جهاني را در توليد و عرضه شيرين بيان به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به مشاركت حدود 90 درصد صادركنندگان فارس در اتحاديه شيرين بيان ايران اظهار كرد: اداره كل هماهنگي صادرات محصولات كشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران، مسئوليت ميز كشوري توسعه صادرات شيرين بيان را به اين استان محول كرد.
وي گفت: تاكنون اقداماتي براي كشت شيرين بيان در استان فارس انجام شده كه از مهمترين آنها مي توان به تهيه و اجراي طرح پژوهشي كشت اين گياه با همكاري دانشگاه شيراز و سرمايه گذاري براي كشت در زمين هاي الگويي اشاره كرد.
رحماني گفت: با توجه به اينكه بهترين نوع شيرين بيان كشور متعلق به استان فارس است و همچنين تمركز صنايع پودر عصاره شيرين بيان در اين استان، ايجاد مركز تحقيقات و فناوري صنعت شيرين بيان ايران در استان فارس امري ضروري است.
معاون استاداري فارس تصريح كرد: حفظ جايگاه اول دنيا در صادرات محصولات شيرين بيان و پيشرو بودن در اين عرصه مستلزم توجه ويژه به بخش تحقيق، توسعه، فناوري و نوآوري است و بايد با اتكا به تحقيقات و نوآوري، سهم كشور از بازار صادرات اين محصول را در دنيا افزايش دهيم.
رحماني افزود: همچنين ضرورت دارد كه استاندارد صادرات پودر و عصاره شيرين بيان نيز براي ساماندهي و افزايش كيفيت فرآورده هاي صادراتي ايران اجباري شود.
شيرين بيان از جمله گياهان دارويي خودرو است كه از آن در صنايع داروسازي، نوشابه سازي و شيريني سازي استفاده مي شود.
6122/ 2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهي ** انتشاردهنده: سيداحمد نجفي