۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۰۰
کد خبر: 82740806
T T
۰ نفر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فضای مجازی را به فرصتی برای كتاب خواندن تبدیل كنیم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فضای مجازی به عنوان یك فرصت برای افزایش مطالعه و كتابخوانی یاد كرد وگفت: فضای مجازی یك قالب برای كتابخوانی است.

سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه در حاشیه كتابگردی در كتابفروشی نشر باغ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تاثیرگذاری فضای مجازی بر میزان مطالعه به ویژه برای جوانان گفت: هر قالبی می‌تواند یك فرصت یا یك تهدید باشد.
وی افزود: فضای مجازی در حالی كه ممكن است یك تهدید برای كتابخوانی به نظر آید ولی دقیقا می تواند یك فرصت نیز باشد تا از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی خوب برای یك كتاب صورت گیرد یا تبلیغ خوب برای كتاب داشته باشیم یا مشاوره خوب برای كتاب فراهم كنیم.
صالحی تاكید كرد: حتی فضای مجازی در صورت رعایت كردن كپی رایت و حق مالكیت می تواند فرصت مطالعه و كتابخوانی باشد. چون به نظرم قالب‌ها مهم نیستند مهم این است كه مردم كتاب بخوانند و فضای مجازی در این زمینه یك فرصت برای كتابخوانی است.

** روزی نمادین و تاثیرگذار برای كتابفروشی ها
وی درباره روز كتابگردی نیز گفت: گاهی برخی از كارها ممكن است نمادین به نظر برسد ولی تاثیر واقعی آن و فضای كاركردی آن به گونه ای دیگر است و ما نباید نمادها را از ارزش هایی كه دارند، نادیده بگیریم حتی اگر تاثیر آنها را به سرعت ملاحظه نكنیم.
عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: بر همین اساس معتقدیم باید كتابفروشی ها بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. چون كتابفروشی‌ها به‌ عنوان یك پاتوق و پایگاه فرهنگی كه خط اتصال مستقیم حوزه فرهنگ مكتوب با مخاطب برقرار می كنند، سال های سال بلكه قرن ها به عنوان یك پایگاه ارتباطی اندیشه و تفكر بوده است.

** مقایسه تعداد درختان یك شهر با كتابفروشی های آن
صالحی تعداد كتابفروشی های شهر را با درختان مقایسه كرد و گفت: اینكه كتابفروشی‌های یك شهر كمتر شود شبیه آن است كه تعداد درختان یك شهر كمتر شود. البته گاهی ما توجه به كم شدن درختان شهر داریم و نسبت به آن حساسیت داریم ولی به كم شدن كتابفروشی های شهر حساسیت و دغدغه كمتری داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: اینكه در سال‌های اخیر و در هفته ‌كتاب این سنت برقرارشده كه كتابگردی در كتابفروشی ها باشد یك حركت نمادین است كه جایگاه اساسی كتابفروشی را در شهرهای كوچك و بزرگ برای ما دارد و باید دغدغه داشته باشیم كه حتی یك كتابفروشی تعطیل یا كم رونق نشود بلكه همانگونه كه به توسعه فضای سبز توجه می كنیم، به توسعه كتابفروشی ها نیز بیاندیشیم.

** طرحی برای حمایت از كتابفروشی های شهرستان ها
وی درباره طرح های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از كتابفروشی ها به ویژه در شهرستان ها گفت: یكی از طرح های اولیه عبارت است از طرح حمایت از تاسیس و نوسازی و تجهیز كتابفروشی‌ها كه با همكاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانك ‌شهر انجام می شود.
صالحی افزود: بر این اساس اولویتی را برای كتابفروشی های شهرستان ها درنظر گرفته ایم تا ضمن حمایت از تاسیس كتابفروشی ها به توسعه كتابفروشی ها نیز بپردازیم و شهرداری ها در كشور به ویژه با توجه به فعالیت های شورای شهر در تهران و سایر شهرها ضروری است تا در این زمینه توجه داشته باشند به گونه ای كه در كنار هر پاركی كه ساخته می شود، به ساخت و توسعه كتابفروشی ها نیز فكر كنیم.
هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران همه ساله از 20 تا 26 آبان ماه برگزار می شود و از سه سال پیش یك رسم فرهنگی با عنوان كتابگردی در آخرین پنج‌شنبه‌ هفته‌ كتاب بنیان گذاشته شد كه امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته كتاب با ایام سوگواری آخر ماه صفر، روز كتابگردی به پنجشنبه دوم آذر موكول شد.
اهل مطالعه و فرهنگ در این روز كه «روز كتاب فروشی» نام گرفته، به كتاب فروشی های مختلف سطح شهر سر می زنند و علاوه بر تازه كردن دیدارها و گشت زدن در میان جدیدترین آثار منتشر شده، به خرید غذای روح می پردازند.
فراهنگ*1724*1003** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر