۵ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82744196
T T
۰ نفر
كودكان بهزیستی چراغ بیست و چهارمین جشنواره تئاتر كودك و نوجوان را روشن می كنند

همدان- ایرنا- مدیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان گفت: مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره با حضور كودكان بهزیستی برگزار می شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان، نصرت‌اله رمضانی با بیان اینكه مراسم افتتاحیه جشنواره ساعت 9 صبح روز پنجشنبه نهم آذرماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینای همدان آغاز می شود، افزود: هنرمندان، مسئولان كشوری و استانی و كودكان و نوجوانان همدان مهمانان این مراسم هستند.
وی با یادآوری اینكه مراسم افتتاحیه جشنواره امسال به صورت جشن كودكانه برگزار می شود؛ خاطرنشان كرد: ستاد برگزاری جشنواره هر سال تلاش می كند این آیین به صورت مردمی برگزار شود و امسال هم با هماهنگی بهزیستی از كودكان و نوجوانان برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت شده است.
به گفته وی، حمیدرضا رضایی (عمو حمید) مجری مراسم ویژه كودكان است و اجرای نقالی، موسیقی كودكانه و اجرای برنامه توسط هنرمندان از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه خواهد بود.
اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان از صبح روز جمعه 10 آذرماه آغاز می شود.

** ترغیب كودكان به مطالعه با نمایش «دیو اكولا»
نمایش «دیو اكولا» به كارگردانی محمد جهان پا از خراسان رضوی، در بخش كودك بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان به روی صحنه می رود.
كارگردان این نمایش، هدف این كار هنری را علاقه مند كردن كودكان به كتاب و كتابخوانی با زبان قصه، عنوان و اضافه كرد: متاسفانه در جهان كنونی علاقه كودكان به كتاب روز به روز كمرنگ‌تر می‌شود و مهمترین هدف این نمایش ترغیب كودكان به كتاب و كتاب خوانی است.
وی افزود: در این نمایش موجودی به نام دیو اكولا وجود دارد كه جوهر كتاب های قصه و درسی را می‌خورد و برگه های كتاب سفید می‌شود.
جهان پا از جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان به عنوان مهمترین و پر انرژی ترین بخش تئاتر كودك و نوجوان كشور یاد كرد و گفت: به نظر می رسد برپایی چندین دوره این جشنواره توانسته است تماشاگران حرفه ای را نیز تربیت كند.
وی كه سال گذشته با نمایش «مورچه ای به نام موری» در بخش ویژه كودك موفق به كسب رتبه شد، بیان كرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان در پایه گذاری هنر تئاتر و نمایش در نسل جدید، تاثیر بسیاری دارد.

** نمایش «من و مادربزرگه» با تم عروسكی به صحنه می‌رود
نمایش من و مادربزرگه، كاری از رضا روان در بخش ویژه همدان در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان در شهرستان اسدآباد به صحنه می‌رود.
كارگردان این نمایش با بیان اینكه نمایش من و مادربزرگه برای كودكان سنین «الف» طراحی شده است و دیدگاهی روانشناسی به كودكان دارد، اظهار كرد: مقوله مرگ برای كودكان سنین «الف» و «ب» ناشناخته است به همین دلیل این نمایش سعی دارد با دیدگاهی روانشناسی به سوالات كودكان در خصوص مرگ عزیزان خود، همچون مادربزرگ ها و پدربزرگ ها پاسخ دهد.
روان اضافه كرد: در این نمایش با استفاده از نورپردازی، ویدئو پرژكشن و طراحی صحنه، فضایی از جهان دیگر همچون بهشت را برای كودكان ترسیم می كنیم تا تصویری از آنجا در ذهنشان شكل گیرد.
این كارگردان، تم نمایش را عروسكی اعلام كرد و گفت: مینا دختری است كه بیشتر وقت خود را با پدر بزرگ و مادربزرگ خودش می گذراند؛ طی حادثه ای در حین بازی مادربزرگ خود را از دست می دهد و چرخ زندگی‌اش دچار تغییر و تحول می‌شود.


** همزاد پنداری با شخصیت اسطوره‌ای «سیاوش» در یك نمایش دانش‌آموزی
نمایش «خودشكن، آیینه شكستن خطاست» نوشته 'نسا بخشی' به كارگردانی فرزانه احمدی در بخش دانش آموزی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان به صحنه می‌رود.
كارگردان این نمایش، با بیان اینكه هدف از تولید «خودشكن، آیینه شكستن خطاست» در وهله نخست شركت در بخش دانش‌آموزی جشنواره بود، افزود: به همین دلیل باید اثری در شان نوجوانان و مطابق با ویژگی‌ سنی آنان در نظر گرفته می‌شد.
احمدی با این توضیح كه نمایش به پرهیز از خیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع بینی تاكید دارد، اظهار كرد: اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند كه هدف اصلی خود را گم می‌كنند؛ خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افكار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.
وی موضوع نمایش را همزاد پنداری شخصیتی نوجوان با شخصیتی اسطوره‌ای دانست و ادامه داد: دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد و در همین راه به خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همزاد پنداری می‌كند.

** استقبال مخاطبان از تئاتر كودك نیازمند ارتقای سطح كیفی آثار است
نمایش «پینوكیو» به نویسندگی و كارگردانی و طراحی امیر شیخ جبلی از اصفهان در بخش مسابقه ایران در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك ونوجوان روی صحنه می رود.
نویسنده و كارگردان نمایش «پینوكیو» با بیان اینكه این نمایش برگرفته از اثر 'كارلو كلودی' نویسنده ایتالیایی است، اظهار كرد: این نمایش به همت گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و با همكاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان شركت می كند.
شیخ جبلی با اشاره به اینكه نمایش«پینوكیو» با ساختاری موزیكال و استفاده از طراحی های فانتزی در عناصر نمایشی در اجراهای عمومی توانست نه‌ تنها كودكان بلكه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب كند، عنوان كرد: استقبال مخاطبان از تئاتر كودك نیازمند ارتقای سطح كیفی آثار و توجه به ویژگی ها و مولفه های خاص این گونه تئاتر است و تئاتر كودك همان گره افكنی، تحول شخصیت و گره گشایی درام را دارد؛ ولی تفاوت عمده اش در جامعه هدف آن است و باید دانست برای چه افرادی و چگونه دست به آفرینش می زنیم.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان با دبیری مریم كاظمی از 10 آذر ماه امسال در شهر همدان برگزار می شود.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع كندجانی
۰ نفر