۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82744377
T T
۰ نفر

قاچاق كتاب،‌ تيشه‌اي به ريشه ناشران

۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82744377
قاچاق كتاب،‌ تيشه‌اي به ريشه ناشران

شيراز- ايرنا - مهم‌ترين معضلي كه ناشران و كتابفروشان با آن مواجه‌اند موضوع قاچاق كتاب است. پديده قاچاق كتاب از ديرباز وجود داشته است و موضوع تازه‌اي نيست.

به گزارش ايرنا، همواره كتاب‌هايي وجود داشته اند كه به دلايلي موفق به كسب مجوز نشده‌اند، در اين مورد احتمالا برخي خالقان آثار از اين اتفاق خرسند مي‌شوند زيرا خوانده شدن قاچاقي مطالب آن ها بهتر از خاك خوردن اثرشان در كنج خانه است.
البته نويسندگان و مترجماني نيز هستند كه با اين پديده مخالفند اما آنچه امروز با آن مواجهيم فراتر از اين‌هاست. امروزه قاچاقچيان با گستاخي به سراغ كتاب هايي مي روند كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر مي شوند. كتاب‌هايي كه مورد اقبال عمومي قرار مي‌گيرند و در بازار، فروش خوبي دارند، اين كتاب‌ها عموما به سرعت به‌صورت زيرزميني تكثير و منتشر مي‌شوند و با قيمتي بسيار كمتر از قيمت تمام شده و روي جلد در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.
طبق اظهارات و براساس گلايه‌هاي مطرح ‌شده توسط ناشران عمده اين آثار دربساطي‌هاي كنار خيابان‌ها و همچنين نمايشگاه‌هايي با تخفيف‌هاي 50 درصد كه در سطح شهر برگزار مي‌شود، به فروش مي‌رسد.
فروش اين‌گونه آثار بيشتر ضرر را به كتابفروشان و ناشران شهرستاني در درجه اول به دليل محدوديت گستره پخش و به ناشران رده اول و معتبر تهراني در درجه دوم به دليل گستره بيشتر پخش مي‌رساند.
پيش از اين‌ها، ناشراني با ارسال نامه سرگشاده خطاب به وزير ارشاد خواستار برخورد رسمي و قاطع با قاچاق كتاب شده‌ بودند ‌اما به دليل نبود برخي الزام‌هاي قانوني همچون كپي‌رايت در ايران،‌عملاً دست قوه قضاييه براي برخورد رسمي با اين افراد باز نيست يا نمي‌توان راي‌هاي قاطعي درباره آنان صادر كرد.
يوسف عليخاني، نويسنده و مدير انتشارات آموت، پيش از اين در مصاحبه‌اي با اشاره به اينكه كتاب هاي تقلبي بازار كتاب را پر كرده است،‌گفته بود: بسته شدن يك كتاب فروشي، دردي از ما دوا نمي كند. ما از مسئولان مي خواهيم مجرم اصلي را شناسايي كرده و مانع از ادامه فعاليت آن بشوند وگرنه چند كتاب فروشي را بايد تعطيل كرد؟
همچنين طبق گزارش‌هاي رسيده از سوي ناشران آثار نشر‌هاي معتبري همچون چشمه، ققنوس، آموت و مركز نيز به‌صورت تقلبي در بازار وجود دارد و اين مساله نشان دهنده فراگير شدن قاچاق آثار فرهنگي است.
ناشران با اين موضوع هم داستان اند كه اگر راه حل اساسي و كارآمدي براي مقابله با پديده كتاب هاي تقلبي در دستور كار قرار نگيرد، اتفاق هاي به مراتب بدتري در بازار كتاب رخ خواهد داد‌.
عضو انجمن ناشران و كتابفروشان فارس با بيان اينكه ترجمه غيرقانوني كتاب يعني رونويسي از روي ترجمه‌هاي ديگر كه به ترجمه‌هاي غيراستاندارد موسوم است، بازار كتاب را فرا گرفته است، اظهار داشت: كتابفروشان به اين موضوع واقف هستند و قادر به تشخيص كتاب‌هاي تقلبي نيز هستند اين آثار بيشتر در نمايشگاه هاي سطح شهر ارائه مي‌شود و مردم بايد بدانند چيزي كه اينقدر ارزان است، لاجرم مشكلي دارد.
محمد درخشان در مصاحبه با ايرنا افزود: اگر كتاب اينقدر سود دارد بايد قيمت كمتري روي جلد كتاب حك شود و اگر براساس مصوبه وزارت ارشاد قيمت خورده، نمي‌تواند كمتر از اين به فروش برسد.
وي ادامه داد: بارها با ادارات مختلف صحبت شده كه اگر قرار است نمايشگاهي در اداره يا ارگاني برقرار شود، حتماً مجوز نمايشگاه از طريق اداره ارشاد صادر شود تا تا كنترل بر روي كتاب‌ها صورت گيرد.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز يكي از علل تداوم پديده قاچاق كتاب را در ايران عدم تناسب بين جرم و مجازات قانوني مي‌داند.
محمود آموزگار كه پيش از اين نيز پديده قاچاق كتاب را با عبارت انتشار غيرقانوني كتاب‌هاي مكتوب و ديجيتال تعريف كرده بود، گفت: اين كتاب‌ها توسط عده‌اي به صورت غيرقانوني منتشر مي شوند. آنها توجيه مي‌كنند كه به هر حال ما داريم به نيازهاي مخاطبان مي‌پردازيم اما واقعيت اين است كه دولت و حاكميت بايد فكري براي اين مسئله بكند؛ يا اينكه زمينه انتشار رسمي اين آثار را فراهم كند تا ديگر شاهد كپي كردن غيرقانوني اين آثار نباشيم يا با اين قبيل سودجويان برخورد جدي بكند.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران افزود: در همين كتاب‌هايي كه به صورت غيرقانوني منتشر مي‌شوند، آثار زيادي را پيدا مي‌كنيم كه به صورت قانوني هم منتشر شده‌اند ولي طبيعتاً آن مترجم و آن ناشر كه به صورت قانوني كار خود را پيش برده‌اند، متضرر شده‌اند و مي‌شوند.
بايد دانست رعايت‌نكردن كپي‌رايت، در اولويت قرارندادن خريد كتاب و قاچاق و مافياي فرهنگي بزرگترين معضل امروز بازار كتاب است. حالا با تعطيل‌شدن يك‌به‌يك كتاب‌فروشي‌ها نوبت به ناشران رسيده است تا آنها هم كركره انتشارات‌شان را پايين بكشند.
نمايشگاه كتاب فارس دوم آذر 96 در شهرك گلستان شيراز آغاز شد كه تا هفتم اين ماه ادامه دارد.
گزارش: سميرا متين نژاد ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
1876