۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82744429
T T
۰ نفر

گروههای تروریستی فعال در مصر كدامند؟

۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82744429
گروههای تروریستی فعال در مصر كدامند؟

تهران- ایرنا- مصر از زمان آغازناامنی ها وآشوب های داخلی حاصل ازبهار عربی كه به سرنگونی حسنی مبارك دیكتاتور سابق این كشور و پس از آن بركناری محمد مرسی رئیس جمهور این كشور از قدرت انجامید، شاهد ظهور گروههای تندرو وتروریستی بخصوص در شبه جزیره سینا است كه در آخرین حمله مرگبار آنها در روز جمعه به نمازگزاران دراین منطقه بیش از 300 نفر قتل عام شدند.

در حمله تروریستی بی سابقه كه نمازگزاران را در روزجمعه گذشته در مسجد روضه واقع در استان سینای مصرهدف قرار داد، بیش از 300 نفر كشته و نزدیك 200 نفر زخمی شدند.
گروه تروریستی موسوم به انصار بین المقدس وابسته به گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله خونین را برعهده گرفته است.
شبكه خبری بی بی سی عربی در گزارشی به گروههای تروریستی فعال در مصر بخصوص در شبه جزیره سینا پرداخته است كه در زیر می آید:
**داعش
گروه داعش یكی ازگروههای تندرو و بشدت خونریز در این منطقه است كه در چندین حمله، غیرنظامیان را در عمق مصر هدف قرار داده است برخی گروههای تندرو در سینا با داعش بیعت كرده اند. گروههای تروریستی فعال دیگر در این منطقه به القاعده گروه رقیب داعش وابسته اند.
**ولایت سینا
این گروهك پیش از بیعت با داعش در نوامبر (آبان و آذر ماه) 2014 با نام 'انصار بیت المقدس' فعال بود.
'انصار بیت المقدس' پس از انقلاب ژانویه سال 2011 با پیوستن مسلحان فلسطینیون به جماعت 'توحید و جهاد'مصری كه در سیناء فعال بودند، شكل گرفته بود.
درابتدا این گروه در شبه جزیره سیناء فعال بود و عناصر آن در غارهای جبل 'الحلال' در مركز سیناء مخفی بودند.
این گروه عملیات خود در سیناء را پس از فروپاشی نظام حسنی مبارك آغاز كرد و به شكل اساسی اسرائیل و لوله های گاز مصر كه از استان سیناء به سمت سرزمین های اشغالی می رفت را هدف حمله قرار دادند.
پس ازبركناری محمد مرسی از قدرت این گروه فعالیت خود را گسترش داد و شروع به حمله به نیروهای امنیتی و ارتش مصر در استان سینا كرد و پس از آن قاهره پایتخت مصر و استان الجیزه و برخی مناطق دیگر را هدف حمله قرار دادند.
ولایت سینا عملیات های خود را تا منطقه وسیع صحرای غربی گسترش داد منطقه ای كه نقطه جذب گردشگران بود و مناطق كوهستانی آن مخفیگاههای مناسبی برای عناصر این گروه فراهم كرد منطقه ای كه با لیبی كه خود گرفتار آشوب داخلی است، هم مرز است.
طبق تخمین ها عناصر این گروه یكهزار تا یكهزار و 500 نفر هستند كه در مساحتی بالغ بر 60 هزار كیلومتر مربع از شبه جزیره سینا پراكنده هستند. از سال 2014 پس از حمله خونین این گروه و كشته شدن 33 نفر از نیروهای امنیتی مصر در شبه جزیره سینا حالت فوق العاده برقرار است.
این گروه علاوه بر حمله به مسیحیان مصر صوفیان مصر را نیز تهدید كرده بود كه در صورتی كه توبه نكنند، كشته می شوند.
حملات گروه ولایت سیناء شامل حمله به شكل انتحاری، تیراندازی، بریدن سرو اعدام های میدانی در ملاعام و نیز ترور است.
**جند الاسلام
جند الاسلام در سال 2013 در مصر پدید آمد.این گروه در این سال مسئولیت حمله به یك مركز اطلاعاتی جنگی وابسته به ارتش مصر را در شهر رفح سیناء برعهده گرفت . در این حمله یك نفر از نیروهای ارتش مصر كشته و شماری از آنها زخمی شدند.
در سال 2015 نیز این گروه تصاویری ویدیویی از آموزش عناصر خود منتشر كرد. پس از آن این گروه مخفی ماند و در برخی اوقات نوار های صوتی منتشر كرد.
جندالاسلام كه وابسته به گروه القاعده است اخیرا اعلام كرد كه عناصر گروه ولایت سینا وابسته به داعش را هدف حمله قرار داده است.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند كه ظهور دوباره این گروه و فعال شدن آن ضد گروه ولایت سیناء باعث شكاف در صفوف عناصر داعش خواهد شد. بخصوص اینكه داعش در حال حاضر در سوریه و عراق و نیز در استان سینا افول كرده است.
ظهور جندالاسلام و پیوستن عناصر ولایت سینا به این گروه باعث بروز اختلاف ها در میان این گروه چه بسا درگیری های مسلحانه خواهد شد كه این به نفع ارتش مصر خواهد بود.
جندالاسلام پیش از این اعلام كرد كه در درگیری 11 اكتبر و حمله این گروه به عناصر ولایت سینا باعث كشته شدن چهار تن از این گروه شد.
این گروه هدف حمله خود به عناصر ولایت سینا را حمله این گروه به غیر نظامیان مسلمان در شهر رفح در مرزهای مشترك با نوار غزه فلسطین اعلام كرد.
گروه موسوم حمله عناصر ولایت سینا به كامیون های وابسته به شركت سیمان استان العریش كه ارتش مصر آن را اداره می كنند و باعث كشته شدن 9راننده غیرنظامی شد، محكوم كرد.
**المرابطون
این گروه در سال 2015 آشكارشد واز آن زمان تاكنون حملات قابل توجهی نداشته وتنها بیانیه منتشر كرده و به تهدید اكتفاء كرده و تبلغات آن نشان می دهد كه این گروه با القاعده در ارتباط است.
هشام عشماوی موسوم به ابوعمرالمهاجر رئیس این گروهك است.وی افسرسابق ارتش مصر و یكی از عناصر برجسته گروهك انصاربیت المقدس بود.
**أنصار الإسلام
انصارالاسلام در نوامبر (آبان – اذرماه) سال جاری میلادی با اعلام مسئولیت حمله به نیروهای امنیتی به منطقه الواحات در صحرای غربی مصر آشكار شد.
**أجناد مصر
اجناد مصر در ژانویه 2014 ظهور كرد و حملاتی را در قاهره به انجام رساند.
تحلیلگران این گروه را در ارتباط با القاعده می دانند. این گروه پیش از پیوستن انصاربیت المقدس به داعش چند حمله با این گروه بصورت مشترك انجام داد.
در اكتبر سال 2017 مسئولان مصری در تلاش بودند كه برای 13 نفر از عناصر این گروه حكم اعدام صادر شود. این افراد به كشتار نظامیان ارتش و افسران پلیس و شهروندان مصری متهم هستند و انتظار می رود كه حكم آنها در ماه دسامبر آینده صادر شود.
**حسم
این گروه درتابستان 2016 اشكار شد و تمركز آن بر روی حمله به شخصیتهای دولتی و امنیتی در قاهره و مناطق دیگر این كشور است.
مسئولان مصر و رسانه های آن گروه حسم و جماعت اخوان المسلمین مصر را مرتبط با یكدیگر می دانند.
تبلیغات این گروه بیش از اخوان المسلمین موید اقدامات جهادی است.
حسم در اكتبر سال جاری سفارت میانمار در قاهره را با بمب دست ساز در اعلام همبستگی با مسلمانان روهینگیا هدف حمله قرار داد.
این گروهك در ژانونه گذشته نوار ویدیوئی تبلیغاتی را از پایگاه های آموزشی ویژه خود منتشر كرد.
خاورم**9366**1590
مترجم:صغری رحیمی - انتشار: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر