۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82744660
T T
۰ نفر
رونمایی ازچهاراثرنمایشی و 2 كتاب عكاسی در نمایشگاه كتاب

شیراز- ایرنا- در ادامه برنامه های جنبی نمایشگاه كتاب فارس با حضور جمعی از پیشكسوتان سینما، تئاتر و تلویزیون، رئیس خانه تئاتر ایران و مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهار كتاب در حوزه آموزش تئاترو نمایشنامه همچنین 2كتاب حوزه عكاسی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا نویسندگان كتاب های نمایشنامه كه عصر دوشنبه در این رونمایی حضور داشتند به معرفی آثار خویش پرداختند. مهران مقدر در مورد كتاب تئاتر نوشت «مدادهای رنگی» اظهار كرد: مجموعه نمایشنامه ای در حوزه كودك و نوجوان است كه خوشحالم این اثر هم به مجموعه نمایشنامه های حاضر در زمینه تئاتر كودك و نوجوان كشور افزوده شد.
احسان شادمانی، نویسنده و كارگردان تئاتر «علاالدین و رویای پراید پرنده» هم در معرفی این اثر گفت: این كتاب مجموعه ای از نمایشنامه های فانتزی را در بر می گیرد كه با اقتباس از «هزار و یك شب» نگاشته شده است.
وی با اعلام اینكه كتاب یادشده در نمایشگاه كتاب تهران هم فرصت رونمایی یافت افزود: این اثر تاكنون در جشنواره های مختلف ادبی و تئاتری جوایز متعددی دریافت كرده است.
در این آیین نیز دو كتاب در زمینه آموزش تئاتر با عنوان های «هدایت بازیگر تئاتر» نوشته حمید وامق و «چگونگی تبدیل طرح به تئاتر» نوشته حسین جعفری رونمایی شد.
در این آیین مهدی فقیه بازیگر شیرازی با بیان اینكه متن نمایشنامه ایرانی در كشور كم است گفت: در حالی كه در كشور دانش آموختگان رشته های تئاتر كم نیستند و انتظار می رود دست به قلم شوند و نمایشنامه بنویسند.
این بازیگر پیشكسوت با اشاره به اینكه پاسپورت ایرانی ها آثار فردوسی،مولوی، سعدی، حافظ و... هستند بیان كرد: از اینكه میزان مطالعه كاهش یافته باید احساس خطر كرد.
در این نشست كه با همراهی اصغر همت بازیگر تئاتر و سینما در غرفه بنیاد حامی فرهنگ و هنر سالن حافظ برگزار شد، رحیم هودی هنرپیشه سینما و تلویزیون و تئاتر گفت: زمانی می توانیم ادعای تمدن كنیم كه در كنار كتاب نویس، كتابخوان هم داشته باشیم.
وی خطاب به بازدیدكنندگان نمایشگاه كتاب هم زیارت قبولی اعلام كرد و افزود: زیارت كتاب در این نمایشگاه را با زیارت كتاب در خانه همراه سازید.
هودی با بیان اینكه زیباترین تئاترها حاصل كتاب هستند اضافه كرد: شیراز و فارس نمونه و دروازه تمدن جهان است از نمایشنامه نویسان می خواهم این افتخار را فراموش نكنند.
در این آیین بهزاد مریدی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درخصوص رونمایی از كتاب هایی كه پیشتر در آیین های دیگر رونمایی شده اند گفت: اگر كتابی در جایی یك بار رونمایی شد دلیل نمی شود آن اثر در محل تولد نویسنده و مولف رونمایی نشود.

**رونمایی از دو اثر در حوزه عكاسی
همچنین دو كتاب «عكس‌ نگاشت» و «من رئیس جمهور ایرانم» در حوزه هنر عكاسی با حضور گردآورنده این اثر امیر نریمانی دبیر عكس روزنامه وطن امروز و مدیر مسئول ماهنامه دمنوش و محمدحسین نیكوپور عكاس و روزنامه‌ نگار شیرازی كه در این كتاب صاحب اثر است، رونمایی شد.
نیكوپور در معرفی امیر نریمانی گفت: ما هر دو به ‌صورت همزمان در شیراز عكاسی را آغاز كردیم و باهم به عكاسی خبری علاقه‌مند شدیم، نریمانی عكاسی خبری را در تهران دنبال كرد و در زمینه آموزش عكاسی نیز فعالیت می‌كند و كتاب من رئیس جمهور ایرانم، حاصل تجربیات عكاسانه او از نامزد‌های رییس جمهوری ایران در دوره‌های مختلف است.
این روزنامه‌نگار شیرازی ادامه داد: ویژگی مهم این مجموعه مصاحبه با نامزد‌های ریاست‌جمهوری است كه در كنار عكس آن‌ها به توضیح بیشتر اثر می‌پردازد و آن را از عكاسی صرف به اثری تاریخی ارتقا می‌‌دهد.
در ادامه، امیر نریمانی درخصوص كتاب عكس‌نگاشت بیان داشت: جرقه آغازین این كار از یك شبكه اجتماعی شكل گرفت كه به طور تخصصی درخصوص عكاسی و عكاسی مستند فعالیت می‌كرد. این گروه تلگرامی كه daily world نام داشت، با ارائه فراخوانی از عكاسان خبری سراسر جهان، آثاری را به همراه متن مربوط به آن اثر دریافت كرد.
نریمانی افزود: جمع‌آوری این مجموعه از طریق شبكه‌ای اجتماعی استفاده درست و به‌جا از وسایل ارتباط جمعی را اثبات كرد و همان‌گونه كه بسیاری از كارشناسان در خلال نمایشگاهی كه با همین مجموعه عكس در گالری سرو تهران برگزار شد، ابراز كردند، این عكس‌ها در نوع خود آثاری بی‌نظیر هستند.
او همچنین بر ضرورت آشتی عكاسان با قلم تأكید كرد و نقصان نوشته را در كنار عكس در طی سال‌ها ضرری به حافظه تاریخی كشور خواند.
شانزدهمین نمایشگاه كتاب فارس دوم آذر 96 در شهرك گلستان شیراز گشایش یافت كه تا هفتم این ماه ادامه دارد.
خبرنگار: سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
1876