۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82745120
T T
۰ نفر
20 دهنه مغازه در بافت تاريخي سبزه ميدان بجنورد نيازمند تغيير كاربري است

بجنورد- ايرنا- معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: بيش از 20 دهنه مغازه در بافت تاريخي سبزه ميدان بجنورد، مركز استان نيازمند تغيير كاربري به تجاري هستند كه تحقق اين مهم همكاري و همراهي مالكين و مجموعه مديريت شهري را مي طلبد.

علي اكبر وحدتي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به بازديد مشترك شهردار و شوراي اسلامي شهر بجنورد به همراه اعضاي معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از مجموعه تاريخي سبزه ميدان بجنورد اظهاركرد: بر اين اساس مقرر شد كه شوراي اسلامي شهر بجنورد با برقراري تعامل، از مالكين مغازه ها براي صدور پروانه و تغيير كاربري به تجاري كمترين هزينه را دريافت كنند تا آنها هم رغبت به ادامه كارو بازسازي داشته باشند.
وي با ذكر اينكه اكنون سردر تعدادي از مغازه ها با همكاري و تعامل مالكان تعويض شده و مابقي در دست انجام است اظهاراميدواري كرد كه مجموعه مديريت شهري براي اتمام مجموعه سبزه ميدان همكاري لازم را داشته باشند، اين كار فقط ارزش مادي و بصري ندارد، مرمت و احياي اين مجموعه به شهر چشم انداز زيبايي مي دهد و از بروز بسياري رفتارهاي ناهنجار در جامعه جلوگيري مي كند و صنعت گردشگري استان را متحول مي كند.
وي با بيان اينكه بافت تاريخي مجموعه سبزه ميدان در بجنورد متشكل از يك كارونسرا، حمام و يك راسته بازار است گفت: كاروانسرا از دو حياط تشكيل شده كه اقدامات مربوط به سنگ فرش در حياط پشتي آن به اتمام رسيده و 85 درصد از سنگ فرش حياط اصلي نيز انجام شده و عمليات انجام مابقي آن ادامه دارد.
وحدتي هدف از مرمت و احياي بافت تاريخي مجموعه سبزه ميدان مركز استان را، ارتقاء منظر شهري عنوان كردو گفت: مقصود اين است كه در مجموعه سبزه ميدان سردر ورودي نيز ايجادشود كه بدين منظور طرحي تهيه شده و در دست پيگيري است تا بتوان تصميم گرفت كه استفاده از چه سردر و سازه اي با اين مجموعه تاريخي سنخيت بيشتري دارد.
وي تاكيد كرد: احياي مجموعه سيزه ميدان كاري فراتر از حوزه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و حوزه اجتماعي است، بايد تمام دستگاه هاي اجرايي در خراسان شمالي براي ارتقاي كيفيت سيماي شهر و كنترل آسيب هاي اجتماعي تلاش كنند.
وحدتي گفت: در حال حاضر مجموعه سبزه ميدان، 40 تا 45 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تاكنون بيش از 12 ميليارد ريال براي اقدامات انجام شده در اين محل هزينه شده است.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي اظهاركرد: در سال جاري نيز مبلغ هشت ميليارد ريال براي مجموعه سبزه ميدان هزينه شده است.
به گزارش ايرنا، مجموعه كهن و ارزشمند سبزه ميدان در هسته مركزي بجنورد، شب ها مامن افراد معتاد و ناهنجار شده اين در حالي است كه تكميل پروژه اين بافت تاريخي و ايجاد فضاي نمايشگاهي و فروشگاهي صنايع دستي در اين مجموعه، مي تواند صنعت گردشگري استان را متحول كرده و به اقتصاد استان جاني تازه دهد.
حمام تاريخي عسكري درمجاورت سبزه ميدان يكي از ظرفيت ها براي ايجاد مكاني همچون قهوه خانه، سفره خانه سنتي و يا كافي شاپ است و مي توان با بازسازي، تغيير كاربري و احيا، به محلي براي رونق اقتصادي بدل شود اما اكنون محل تجمع و پناه معتادان شده است.
معماري خاص حمام هاي كهن و قديمي كه هنر و اقتصاد در اين مكان ها با هم آميخته شده مي تواند زمينه حضور گردشگر را فراهم كند.
ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا، ﺣﻤﺎم، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ كه ﺣﺠﺮه در اﻃﺮاف آن ﺗﺸﮑﯿﻞ شده اﺳﺖ.
ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮا تشكيل شده و ﻗﺴﻤﺖﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ ﻗﻮسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪراسته و آﺟﺮﻫﺎي ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰﺋﯿﻦ شده اﺳﺖ.
ﺑﻨﺎي ﺣﻤﺎم در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺣﻤﺎم ﻫﺎي ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودي، رﺧﺘﮑﻦ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮوي ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﯿﻨﻪ و ﮔﺮﻣﺨﺎﻧﻪ راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سيدحسين قدسي