۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82745212
T T
۰ نفر
ديپلمات روس: تحريم راه حل مساله هسته اي كره شمالي نيست

پكن- ايرنا- يك مقام ارشد روس كه به كره جنوبي سفر كرده است، با اشاره به اين كه حريم راه حل مساله كره شمالي نيست، گفت: درخواست مسكو اين است كه مساله هسته اي كره شمالي به شكل صلح آميز حل و فصل شود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، 'ايگو مورگولف' معاون وزير خارجه و مذاكره كننده ارشد هسته اي روسيه در ملاقات با 'لي دو هون' همتاي كره جنوبي خود گفت: ما به دنبال يافتن راهكاري مناسب براي حل و فصل مسالمت آميز مساله هسته اي كره شمالي هستيم و روي اين مساله متمركز شده ايم.
به گزارش خبرگزاري يونهاپ از كره جنوبي، فرستاده روسيه كه از روز يكشنبه در اين كشور به سر مي برد ، افزود: در مسايل امنيتي و از جمله كره شمالي ميان دو كشور ارتباطات نزديكي وجود دارد.
مقام كره جنوبي هم تصريح كرد كه اين كشور و روسيه از ديرباز با يكديگر همكاري هاي نزديكي در باره كره شمالي داشته اند و روسيه يك شريك درازمدت براي كره محسوب مي شود.
مقام ارشد مذاكرات هسته اي كره جنوبي ملاقات دو طرف را در شرايطي كه تنش ها در شبه جزيره كره فزوني گرفته است، مهم توصيف كرد و گفت: پيش از اين رهبران دو كشور در ديدارهاي خود حل صلح آميز مساله را خواستار شده اند و فرستادگان هسته اي دو كشور هم به طور مشروح روي اين موضوع بحث و رايزني كرده اند.
فرستاده هاي هسته اي دو كشور در ملاقات خود گفتند كه لازم است هر تلاشي صورت گيرد تا كره شمالي از تحركات خطرناك نظامي دست برداشته و به گفت و گوها باز گردد.
مورگولف گفت: روسيه از تاثير تحريم هاي بين المللي براي بازگرداندن كره شمالي به گفت و گوها و حل اين مساله ترديد دارد و اين مسير را موفق توصيف نمي كند.
وي تصريح كرد كه هر چقدر فشارها و تحريم ها بر كره شمالي بيشتر شود شرايط اين كشور سخت تر مي شود و بازگرداندن آن به مذاكرات دشوار تر مي شود.
ديپلمات روسيه از اينكه آمريكا و كره جنوبي همچنان رزمايش هاي زيادي برگزار مي كنند ابراز تاسف كرد و گفت: خواست روسيه توقف رزمايش هاي سالانه دو كشور است تا كره شمالي نيز متقابلا پرتاب هاي موشكي بالستيك و آزمايش هاي اتمي را متوقف كند.
يكي از مشكلات و موضوعات دو كشور كره شمالي و جنوبي مساله هسته اي و موشكي است، كره جنوبي مدعي است كه پرتاب مكرر موشك هاي بالستيك و آزمايش هاي هسته اي كره شمالي باعث شده تا سئول براي تامين امنيت خود، سيستم موشكي خود را تقويت كند.
در مقابل كره شمالي نيز همسايه جنوبي خود را متهم مي كند كه با كشيدن آمريكا به شبه جزيره كره و برپايي رزمايش مشترك با واشنگتن، بر ناامني منطقه دامن مي زند.
حضور قدرتهاي خارجي در شبه جزيره كره، عملا اين منطقه را به سمت بي ثباتي و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو كشور كره شمالي و كره جنوبي كه از سال 1950 ميلادي تاكنون در شرايط نه جنگ نه صلح بسر مي برند به مرز يك جنگ فراگير نزديك شوند.
آساق**231**1904*1144** انتشار دهنده: عليرضا جباري