۸ آذر ۱۳۹۶، ۶:۲۶
کد خبر: 82746089
T T
۰ نفر
كره جنوبی آزمایش موشكی پیونگ یانگ را محكوم كرد

پكن- ایرنا- رئیس جمهوری كره جنوبی با محكوم كردن آزمایش موشكی كره شمالی از این كشور خواست از 'انتخاب بی پروایانه' دست بردارد و به میز مذاكره برگردد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، 'مون جائه این' رئیس جمهوری كره جنوبی تاكید كرد كه سئول و واشنگتن همراه با جامعه بین المللی، تا زمانی كه كره شمالی از توسعه سلاح ها و موشك های هسته ای خود دست برندارد تحریم ها و فشارهای شدیدی علیه این كشور اعمال خواهند كرد.
وی گفت: به دنبال این آزمایش جدید همراه با آمریكا و ژاپن درخواست نشست شورای امنیت سازمان ملل كرده است تا به این وضعیت رسیدگی شود.
رئیس جمهوری كره جنوبی با محكوم كردن آزمایش موشكی كره شمالی گفت: این آزمایش تنش را در شبه جزیره كره افزایش می دهد و صلح و امنیت جهانی را به طور جدی تهدید می كند.
آزمایش جدید موشكی كره شمالی روز چهارشنبه و بعد از گذشت 75 روز از آخرین آزمایش هسته ای این كشور انجام شد.
رئیس جمهوری كره جنوبی همچنین به ارتش دستور داده است برای حفظ موقعیت دفاعی و یا اقدام های تلافی جویانه علیه هر گونه تحركات كره شمالی آمادگی كامل داشته باشد.
وزارت خارجه كره جنوبی نیز با صدور بیانیه ای هشدار داد كره شمالی با این اقدامات، فقط انزوای دیپلماتیك و مشكلات اقتصادی را به دست خواهد آورد.
در این بیانیه آمده است: بر اساس سیاست دفاع مشترك با ایالات متحده، دولت كره جنوبی به شدت به هرگونه تحركات كره شمالی پاسخ خواهد داد.
در همین حال، ارتش كره جنوبی پس از آزمایش موشكی پیونگ یانگ، در مرز این كشور مانور نظامی برگزار كرد.
كره شمالی كه بر اساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشك های اتمی و بالستیك منع شده در ماه های اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.
از هنگامیكه كره شمالی نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، ۱۱ سال می گذرد این كشور اولین آزمایش هسته ای خود را روز نهم اكتبر سال ۲۰۰۶ میلادي در 'پونگه ری' واقع در شمال شرقی كره شمالی انجام داد.
این كشور تاكنون 7 بار دست به آزمایش اتمی زده است كه سه مورد آن به ترتیب در سال های 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز در سال گذشته میلادی (2016) و یك مورد نیز كه یك بمب هیدروژنی قدرتمند بود سپتامبر امسال صورت گرفت.
آخرین آزمایش اتمی این كشور هم چهارشنبه 29 نوامبر صورت گرفت.
كره جنوبی مدعی است كه پرتاب مكرر موشك های بالستیك و آزمایش های هسته ای كره شمالی سبب شده تا سئول برای تامین امنیت خود، سیستم موشكی خود را تقویت كند.
در مقابل كره شمالی نیز همسایه جنوبی خود را متهم می كند كه با كشیدن آمریكا به شبه جزیره كره و برپایی رزمایش مشترك با واشنگتن، بر ناامنی منطقه دامن می زند.
حضور قدرت های خارجی در شبه جزیره كره، عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو كشور كره شمالی و كره جنوبی كه از سال 1950 میلادی تاكنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند و به مرز یك جنگ فراگیر نزدیك شوند.
شبد**آساق**1904**1010
انتشار:حسن معظمی