۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82746370
T T
۰ نفر
سناتورآمریكایی: به سوی جنگ با كره شمالی  می رویم

تهران – ایرنا – 'لیندزی گراهام' (Lindsey Graham) سناتور جمهوریخواه در پی آزمایش موشكی اخیر كره شمالی به شبكه تلویزیونی سی ان ان گفت: اگر وضعیت تغییر نكند، ما به سوی جنگ با كره شمالی پیش می رویم.

به گزارش ایرنا، سی ان ان روزچهارشنبه دراین باره گزارش داد: لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه ازایالت كارولینای جنوبی هشدار داد چنانچه وضعیت در منطقه تغییر نكند، یك درگیری بالقوه با كره شمالی وجود خواهد داشت.
گراهام به صراحت به سی ان ان گفت:اگرقرارباشد برای متوقف كردن اقدامات كره شمالی واداربه جنگ شویم این كاررا خواهیم كرد.
بنابراین گزارش، كره شمالی امروز (چهارشنبه) به وقت محلی یك فروند موشك بالستیك جدید از جنوب پیونگ یانگ به سمت شرق شلیك كرد.
سی ان ان گزارش داد:وزارت دفاع آمریكا(پنتاگون) این پرتاب را تایید كرده واین موشك توانسته است باپیمودن یكهزار كیلومتر و رسیدن به ارتفاع دو هزار و 800 مایلی برابر با چهار و 500 كیلومتری در جنوب دریای ژاپن به آب افتد.
این شبكه خبری آنرا قوی ترین موشك قاره پیمای آزمایش شده از سوی كره شمالی عنوان كرد و افزود: موشك جدید بالستیك كره شمالی قادر است تمام خاك آمریكا را هدف قرار دهد.
گراهام درادامه به سی ان ان گفت: اگر جنگی باشد، این جنگ با كره شمالی خواهد بود، چرا كه كره شمالی خود این جنگ را به بار آورده و اگر چیزی تغییر نكند ما به سوی یك جنگ پیش می رویم.
وی درتوضیح اظهار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در واكنش به این آزمایش موشك كه گفته بودما خودمان به این وضع رسیدگی می كنیم گفت: من خواهان جنگ نیستم، او (رئیس جمهوری آمریكا) هم خواهان جنگ نیست، اما اجازه نخواهیم داد تا یك فرد مجنون در كره شمالی توانایی هدف قرار دادن خاك آمریكا را داشته باشد.
این سناتورجمهوریخواه با اشاره به این كه دونالد ترامپ آماده انجام هرگونه اقدامی دراین زمینه است به سی ان ان گفت:او (رئیس جمهوری آمریكا) آماده است چنانچه لازم باشد این رژیم را برای محافظت از آمریكا نابود كند و من امیدوارم كه این رژیم درك كند كه رئیس جمهور ترامپ بین نابودی رژیم كره شمالی وخاك آمریكا، رژیم كره شمالی را نابود خواهد كرد، امیدوارم چینی ها هم این موضوع را درك كنند.
سی ان ان گزارش داد: جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا اعلام كرد موشك آزمایش شده كره شمالی بالاتر از موشك های قبلی كه پرتاب شده بودند، رفته است، متیس افزود كره شمالی در واقع توانایی هدف قراردادن هرمكانی در جهان را دارد.
به گزارش ایرنا، آزمایش جدید موشكی كره شمالی روزچهارشنبه و بعد از گذشت 75 روز از آخرین آزمایش هسته ای این كشور انجام شد.
خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی نیز اعلام كرد كه این موشك از استان «پیونگان جنوبی» و به سمت شرق شلیك شده و ارتش كره جنوبی و آمریكا در حال اوضاع بررسی اوضاع هستند.
از هنگامیكه كره شمالی نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، 11 سال می گذرد این كشور اولین آزمایش هسته ای خود را روز نهم اكتبر سال 2006 میلادی در 'پونگه ری' واقع در شمال شرقی كره شمالی انجام داد.
این كشور تاكنون 7 بار دست به آزمایش اتمی زده است كه سه مورد آن به ترتیب در سال های 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز در سال گذشته میلادی (2016) و یك مورد نیز كه یك بمب هیدروژنی قدرتمند بود سپتامبر امسال صورت گرفت.
آخرین آزمایش اتمی این كشور هم چهارشنبه 29 نوامبر صورت گرفت.
كره جنوبی مدعی است كه پرتاب مكرر موشك های بالستیك و آزمایش های هسته ای كره شمالی سبب شده تا سئول برای تامین امنیت خود، سیستم موشكی خود را تقویت كند.
در مقابل كره شمالی نیز همسایه جنوبی خود را متهم می كند كه با كشیدن آمریكا به شبه جزیره كره و برپایی رزمایش مشترك با واشنگتن، بر ناامنی منطقه دامن می زند.
حضور قدرت های خارجی در شبه جزیره كره، عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو كشور كره شمالی و كره جنوبی كه از سال 1950 میلادی تاكنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند و به مرز یك جنگ فراگیر نزدیك شوند.
اروپام **1302**1590
مترجم: بهروز وفاداری - انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر