۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82746632
T T
۰ نفر
هدف گذاری فدراسیون نابینایان برای بازی های پاراآسیایی 2018

تهران- ایرنا- «محمدرضا مظلومی» رئیس فدراسیون نابینایان و كم بینایان گفت: كسب نشان های بیشتر از بازی های پاراآسیایی كره جنوبی و چین را در بازی های پاراآسیایی 2018 اندونزی هدف گذاری كرده ایم.

به گزارش ایرنا، مظلومی، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در بازی های پارآسیایی 2010 گوانگجو چین 20 مدال و بازی های پاراآسیایی 2014 اینچئون كره جنوبی 35 مدال كسب كردیم و هدف گذاری كردیم تا در بازی های پاراآسیایی 2018 جاكارتا در اندونزی مدال های بیشتری بگیریم. اما نكته اصلی خاص بودن ورزشكاران نابینا است كه باید به صورت خاص نیز از آنان حمایت شود.
وی با اشاره به جایگاه ایران در رشته هایی چون فوتبال پنج نفره و گلبال تاكید كرد: این ورزشكاران با هزینه های بسیار اندكی در مسابقات جهانی روی سكو می روند و در صورت حمایت از آنان، می توانند مدال های بسیاری كسب كنند.
رئیس فدراسیون نابینایان و كم بینایان كم تحركی نابینایان را بیشتر از دیگر معلولیت ها عنوان كرد و افزود: با توجه به كم تحركی نابینایان، لازم است تا اماكن ورزشی سطح شهر، برای استفاده آنان، مناسب سازی شود تا با همگانی كردن ورزش از آسیب های وارده به این قشر بكاهیم.
مظلومی ادامه داد: فعالیت در بعد حرفه ای و قهرمانی نیز یكی از وظایف فدراسیون هاست و همه ساله با برگزاری مسابقات كشوری، افراد مستعد انتخاب و به اردو دعوت می شوند.
وی همچنین گفت: مراسم تجلیل از 25 ورزشكار پارالمپیكی با عنوان «چشم قهرمان» و با هدف حمایت از معلولان و مهیا ساختن امكان ورزشی برای آنان 13 آذر در تهران برگزار می شود.
رئیس فدراسیون نابینایان و كم بینایان افزود: هدف ما معرفی قهرمانان روشندلی است كه در جامعه كمتر دیده می شوند.
در این مراسم «سید عباس عراقچی» دیپلمات ارشد و عضو افتخاری فدراسیون نابینایان نیز حضور خواهد داشت و موسسه زعیم حامی آن خواهد بود.
مظلومی افزود: در این مراسم از 25 ورزشكار پارالمپیكی و چند تن از پیشكسوتان، مربیان و هیات های فعال تجلیل می شود.
رییس فدراسیون نابینایان و كم بینایان با بیان اینكه جوایز ورزشكاران سالم و معلول یكسان سازی شده است، افزود: مشكل اصلی ورزشكاران نابینا اشتغال است كه امیدواریم با پیگیری مسوولان حل شود.
مظلومی برنامه ریزی فدراسیون را سازمان یافته دانست و گفت: برگزاری انتخابات فدراسیون در بازی‌های پاراآسیایی خللی ایجاد نمی كند.
وی با بیان اینكه باید به افراد نابینا نگاه خاصی داشت، ادامه داد: فرهنگ برخورد با این قشر در جامعه مناسب نیست و لازم است در همه فدراسیون هایی كه رشته های ورزشی نابینایان وجود دارد كلاس های آموزشی نحوه برخورد و شناخت نیازهای ورزشكاران نابینا برگزار شود.
رئیس فدراسیون نابینایان و كم‌بینایان رسیدگی و حل مشكلات ورزشكاران نابینا را وظیفه همه دانست و گفت: ورزشكاران نابینا اقلیتی هستند كه داشتن حداقل یك سالن در هر استان حداقل حقی است كه باید ادا شود.
مظلومی خطاب به باشگاه‌های ورزشی كشور و به خاطر حمایت نكردن آنان از رشته های ورزشی نابینایان، افزود: در اروپا برای فوتبال نابینایان نزدیك به 50 میلیون یورو هزینه می‌شود، اما در ایران باشگاه ها با بهانه بی پولی از این مسئله فرار می‌كنند، دولت به اندازه خودش به این بخش كمك می‌كند اما انتظار داریم باشگاه‌ها و افراد خیر نیز وارد شوند.
وی با بیان اینكه در قانون حمایت از مدال آوران الزام استخدام فرزندان آنان آمده است، اظهار كرد: این قانون نیازمند اصلاح است زیرا بسیاری از ورزشكاران معلول خودشان بیكار هستند.
رئیس فدراسیون نابینایان و كم‌ بینایان بابت پرداخت حقوق به معلولان ملی پوش نیز گفت: برخی از اردوها تحت نظر كمیته پارالمپیك برگزار می‌شود و این نهاد با توجه به بودجه تعریف شده خود حقوقی را به ورزشكاران پرداخت می كند. علاوه بر این ورزشكارانی كه بر روی سكو می روند هر كدام به تناسب رنگ مدال پاداش می گیرند.
مظلومی با اشاره به عضویت سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در این فدراسیون و كمك های وی به تیم های ورزشی، افزود: تیم‌هایی كه از فدراسیون به خارج از كشور اعزام می‌شود با هماهنگی های لازم عراقچی با سفیران و رایزنان فرهنگی حمایت می شوند، این همایش نیز با كمك وی و با هدف فرهنگ سازی در حوزه نابینایان برگزار می شود.
وی با انتقاد از صدا و سیما و برخی چهره‌های شاخص فوتبال كشور، در خصوص پخش نكردن بازی های نابینایان، اظهار كرد: مدیری در پاسخ گفت: 'مردم خودشان مشكل دارند و زمانی كه این قشر را نیز ببینند یاد بدهكاری‌هایشان می‌افتند.' در صورتی كه افراد سالم با دیدن این ورزشكاران و تلاش آنها جذب ورزش می شوند.
رئیس فدراسیون نابینایان و كم‌بینایان با انتقاد از فوتبالیست های مطرح كشور و با بیان اینكه توجه به معلولان و به خصوص نابینایان و به نابینایان بخشی از كار چهره‌های سرشناس در دنیا است، ادامه داد: اما نمی‌دانم چرا فوتبالیست‌های ایرانی از این موضوع فرار می‌كنند. متأسفانه نابینایان دیده نمی‌شوند و این در حالی است كه آنها می‌خواهند دیده شوند. ما حتی یك زمین اختصاصی هم برای تیم فوتبال پنج نفره كه قهرمان آسیا است نداریم كه امیدواریم حداقل این زمین و امكانات لازم آماده شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1293**1067**1368
خبرنگار: محمد طاهری انتشاردهنده:علی خرسندی
۰ نفر