۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82747172
T T
۰ نفر
راهبردهاي بي نتيجه بازيگران شبه جزيره كره- مسعود احمدي*

با پرتاب يك موشك دوربرد ديگر از سوي كره شمالي پس از 75 روز سكوت و واكنش هاي تكراري آمريكا، كره جنوبي و ژاپن، مشخص شد كه دور تسلسل و بي نتيجه اين سه كشور هنوز در شبه جزيره كره هنوز ادامه دارد.

از سال 2006 ميلادي به اين ترتيب آزمايش هاي كره شمالي در زمينه اتمي و موشكي بالستيك و به دنبال آن تحريم ها و فشارهاي نظامي آمريكا، كره و ژاپن به يك داستان تكراري تبديل شده است.
به نظر مي رسد كه بازيگران اصلي اين صحنه همه بازنده هستند و در اين شرايط هيچ شرايط برد - بردي براي طرفين ديده نمي شود بخصوص آنكه همه طرف ها بر راهبردهاي خود تاكيد مي ورزند و در سال هاي اخير هيچ تحولي در اين شرايط و توازن موجود شبه جزيره كره جز وخيم تر و بحراني تر شرايط ديده نشده است.
كره شمالي اولين آزمايش اتمي خود را به دليل سياست هاي خصمانه آمريكا در سال 2006 ميلادي انجام داد و يك دهه بعد در سال 2017 ميلادي بار ديگر دست به ششمين آزمايش اتمي زد و گفت كه علت آن تداوم سياست هاي خصمانه و دشمني ديرينه آمريكاست و امروز چهارشنبه هم موشك قاره پيمايي را پرتاب كرد كه حدود هزار كيلومتر طي مسير كرد و تا چهار هزار و 500 متر ارتفاع گرفت.
آمريكا كه سال هاست در شبه جزيره كره 28 هزار و 500 نيروي نظامي دارد از بدو اختلافاتش با كره شمالي اين كشور را تحريم كرده و پس از 6 آزمايش اتمي و دهها پرتاب موشكي بالستيك ميان برد و دوربرد كره شمالي، تحريم ها را بيشتر كرده و تجهيزات نظامي را هم در منطقه افزايش داده است.
با اين حساب پرتاب هاي موشكي كره شمالي و آزمايش هاي اتمي در قبال رزمايش هاي بزرگ نظامي آمريكا، كره جنوبي و ژاپن و افزايش تحريم ها سلسله مراتبي است كه در سال هاي اخير هميشه بوده و به داستان تكراري دنيا و البته بحراني بسيار خطرناك تبديل شده است.
امروز وقتي دولت هاي آمريكا، كره جنوبي و ژاپن با انتشار بيانيه ها و اعلام هشدارهاي خود گفتند كه همچنان تحريم ها و فشارهاي نظامي را براي منزوي كردن بيشتر كره شمالي ادامه مي دهند مشخص بود كه راهبردهاي آنها بي تغيير است و طرفين در واقع راهي ابتكاري براي پايان دادن به اين بحران دنبال نمي كنند.
درخواست هاي چين و روسيه هم براي توقف متقابل راهبردهاي خطرناك نظامي كره شمالي و آمريكا نيز به نتيجه نرسيده است و هر دو كشور به اين موضوع بي اعتنا هستند.
سفر هيات چين در روزهاي اخير به كره شمالي هم با پرتاب اين موشك، كاملا شكست خورده نشان داد و حالا كره شمالي كه آمريكا، كره جنوبي و ژاپن مي خواهند بيشتر منزوي اش كنند روي ساخت موشك هاي دوربرد قوي تري متمركز شده است.
اين سياست جز اينكه به گفته كره شمالي باعث تقويت نيروي بازدارندگي هسته اي اين كشور شود و به غير از اينكه بر بحران مي افزايد نتيجه ديگري نخواهد داشت و طبيعتا چين بازيگر مهم اين عرصه هم بار ديگر خواستار خويشتنداري طرفين و حل صلح آميز مساله خواهد شد بي آنكه مانند گذشته از نفوذ لازم در دستگاه حاكمه كره شمالي برخوردار باشد.
داستان تكراري سال هاي اخير همچنان ادامه مي يابد و در روزهاي آتي با افزايش تحريم ها و فشارهاي بيشتر كشورهاي ياد شده بر كره شمالي، بايد پيش بيني كرد كه اين كشور هم آزمايش هاي بالستيك و اتمي بيشتري انجام دهد و تنها موضوعي كه فعلا در دستور كار نيست و جايش روي ميز خالي است، گفت و گو و مذاكره است.
**خبرنگار و مدير دفتر ايرنا پكن(چين)