۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴
کد خبر: 82748112
T T
۰ نفر
تاكید تركیه بر همكاری های نظامی با جمهوری آذربایجان و پاكستان

باكو - ایرنا - وزیر امور خارجه تركیه با بیان اینكه با پاكستان مبادله خرید و فروش هواپیمای جنگی و آموزشی داریم ، گفت: كشور ما و همچنین جمهوری آذربایجان طالب خرید هواپیماهای آموزش نظامی از پاكستان هستیم .

به گزارش خبرنگار ایرنا، مولود چاوش اوغلو ، روز پنجشنبه در كنفرانس خبری پس از پایان نشست سه جانبه وزیران امور خارجه تركیه ، جمهوری آذربایجان و پاكستان ، در باكو ، افزود: با توجه به ظرفیت های موجود سه كشور، قرار شد هم در زمینه تولید تجهیزات دفاعی همكاری داشته و هم در زمینه خرید به به یكدیگر اولویت بدهیم و به جای خرید از كشورهای دیگر از كشورهای دوست و برادر خرید كنیم .
وی تصریح كرد: در این نشست علاوه بر بررسی راهكارهای تقویت همكاری های اقتصادی ،تجاری و توسعه گردشگری بر همكاری های نظامی بویژه همكاری در زمینه صنایع دفاعی تاكید شد.
وی گفت: تركیه بدنبال تقویت صنایع دفاعی خود است و هم اكنون نیز در زمینه ساخت بالگرد و هواپیمای جنگی به پیشرفت های خوبی نائل شده است .
چاوش اوغلو افزود: برای مثال تركیه در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی به پشرفت های خوبی نائل شده است ، پاكستان نیز از گذشته در زمینه صنایع دفاعی فعال بوده و هم اكنون به تكنولوژی های جدیدی به خصوص در زمینه تولید هواپیماهای آموزشی دست پیدا كرده است ، از این رو تركیه و همچنین جمهوری آذربایجان طالب خرید هواپیماهای آموزش نظامی از پاكستان هستیم .
وی تاكید كرد كه در صنایع دفاعی سه كشور تركیه ، جمهوری آذربایجان و پاكستان رقیب یكدیگر نیستند بلكه مكمل یكدیگرند.

** اجازه تجاوز و تهدید شهر افیون را نمی دهیم
وزیر امور خارجه تركیه در مورد تهدیدات اخیر شهر افیون ، گفت: موضوع تهدید افیون و تعدی های مكرر به این شهر در شورای امنیت ملی تركیه بررسی شد و نیروهای نظامی ما آماده دفع هر گونه تجاوز به این شهر هستند و اگر لازم باشد با عبور از مرز نسبت به دفع تجاوزهر گونه تجاوز اقدام خواهد شد همانگونه كه كلیس را پاكسازی كردیم .

** تركیه در مسئله قره باغ در كنار جمهوری آذربایجان و در موضوع جامو و كشمیر در كنار پاكستان است
وزیر امور خارجه تركیه با اشاره به اینكه ،در عرصه بین المللی نیز سه كشور دوست و برادر باید در كنار هم و هماهنگ با هم حركت كنیم و از یكدیگر حمایت و پشتیبانی كنیم ، گفت : در زمینه مسئله قره باغ ، كشمیر و قبرس در كنار هم هستیم و ما بعنوان تركیه در مسئله قره باغ و جامو و كشمیر در كنار آذربایجان و پاكستان هستیم و حمایت های خود را ادامه خواهیم داد .

** در مقابل دشمنان اسلام می ایستیم
وی با اشاره به مشكل تروریسم در منطقه گفت: تركیه و پاكستان همزمان با چندین گروه تروریستی در حال مقابله هستند و در این مبارزه نیز در كنار هم و كمك كار یكدیگریم.
وی افزود: اجازه نخواهیم داد كه تروریست ها با نام دین مقدس اسلام به اهداف خائنانه خود برسند همچنین با دشمنان اسلام نیز كه به بهانه مقابله با تروریسم ، قصد مقابله با اسلام را دارند خواهیم ایستاد.

** كنفرانس قلب آسیا با محوریت افغانستان فردا برگزار می شود
وی با اشاره به برگزاری اجلاس قلب آسیا به میزبانی جمهوری آذربایجان ، در باكو گفت : نشست فردا كه برای حل مسائل و مشكلات افغانستان برپا می شود حائز اهمیت است و در اینجا از تلاش های پاكستان برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان تقدیر كنیم .
وی افزود: بزودی یك مكانیزم سه جانبه برای تقویت روابط سه كشور تركیه ، پاكستان و افغانستان ترتیب داده خواهد شد و پس از فرموله كردن آن در سطح وزیران خارجه این مكانیزم در سطح سران كشورها نیز ادامه خواهد یافت .
وی از برگزاری نشست سه جانبه تركیه ایران و آذربایجان در 20 آذر ماه در باكو نیز خبر داد .
زیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: پاكستان می تواند از امكانات دالان حمل و نقل شمال - جنوب بهره مند شود و محموله های تجاری خود را از طریق خاك ایران و جمهوری آذربایجان به اروپا برساند.

**پاكستان می تواند از امكانات دالان حمل و نقل -شمال جنوب بهره مند شود
به گزارش خبرنگار ایرنا ، المار محمدیاراف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: در دیدار امروز استفاده از مسیر حمل و نقل شمال - جنوب و نیز خط ریلی باكو – تفلیس – قارص برای حمل و نقل محموله ها از پاكستان به كشورهای اتحادیه اروپا را بررسی كردیم .
المار محمدیاراف از سرگیری پروازهای مستقیم میان جمهوری آذربایجان و پاكستان ، گسترش همكاری در حوزه های انرژی ، گردشگری ، تقویت ارتباط پارلمانی میان سه كشور را از جمله موضوعات مورد مذاكره در این دیدار سه جانبه اعلام كرد .
وی همچنین همكاری سه كشور در حوزه صنایع دفاعی را رضایت بخش اعلام كرد و گفت: مناقشات موجود در منطقه و تهدیدات ناشی از آنها برای صلح و ثبات منطقه و نیز همكاری در مبارزه با ترورریسم را در این دیدار سه جانبه بررسی شد .
به گفته محمدیاراف ، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان ، تركیه و پاكستان افق های جدید برای گسترش همكاری سه جانبه ایجاد می كند .

**محمد آصف :دستاوردهای پاكستان در مبارزه با تروریسم نتیجه قدرت نظامی این كشور است
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاكستان هم با اشاره به ضرورت همكاری كشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم گفت : دستاوردهای پاكستان در مبارزه با تروریسم نتیجه قدرت نظامی این كشور است .
وی افزود: پاكستان تاكنون برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان تلاش كرده و درآینده نیز به این روند ادامه خواهد داد .
محمد آصف اظهار داشت: در نشست امروز مذاكرات مفصلی در حوزه حمل و نقل صورت گرفت و ما مایل به استفاده از ظرفیت ها ی بزرگ منطقه مانند دالان حمل و نقل شمال - جنوب و كریدرو باكو - تفلیس قارص هستیم .
وی دیدار سه جانبه امروز وزیران امور خارجه پاكستان ، تركیه و جمهوری آذربایجان در باكو را ثمر بخش خواند و گفت سه كشور می توانند همكاری و تجارت در حوزه صنایع دفاعی را گسترش دهند .
خواجه محمد آصف افزود : حجم گردش تجاری سه كشور پاكستان ، تركیه و جمهوری آذربایجان در مقایسه با ظرفیت های موجود اندك است و ما می توانیم تجارت در حوزه های مختلف از جمله در صنایع دفاعی را گسترش دهیم .
وی با اشاره به توسعه صنایع دفاعی پاكستان ، گفت : هر سه كشور حوزه های تخصصی در صنایع دفاعی دارند و ما می توانیم از امكانات یكدیگر بهرمند شویم و نیز محصولات صنایع دفاعی را به سایركشورهای خارجی صادر كنیم .
خواجه محمد آصف در بخشی از سخنان خود دستاوردهای پاكستان در مبارزه با تروریسم را مورد اشاره قرار داد و آن را نتیجه قدرت نظامی این كشور عنوان كرد.
نشست سه جانبه امروز سه كشور جمهوری آذربایجان ، تركیه و پاكستان مقدمه ای بر «اجلاس قلب آسیا - روند استانبول » بود كه قرار است فردا جمعه با حضور، وزیر امور خارجه كشورمان محمد جواد ظریف و ۱۴ كشور مشاركت كننده ، ۱۷ كشور حمایت كننده ۱۲ سازمان منطقه ای و بی المللی در باكو برگزار شود .

آساق ** 1579* مرضیه فاتحی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی