۹ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۰
کد خبر: 82748297
T T
۰ نفر
ترامپ گزارش رسانه ها در مورد طرح بركناری وزیر خارجه امریكا را رد كرد

تهران - ایرنا - 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا گزارش رسانه های این كشور در مورد طرح كاخ سفید برای بركناری 'ركس تیلرسون' از سمت وزارت خارجه را رد كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، ترامپ امروز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ركس همین جا می ماند.
'سارا سندرز' سخنگوی كاخ سفید هم در بیانیه ای گفت: همانطور كه رئیس جمهوری گفت، ركس همین جاست. درحال حاضر تغییر پرسنل نداریم. تیلرسون همچنان به هدایت وزارت خارجه ادامه می دهد و تمام كابینه روی این تمركز كرده است كه این موفقیت شگفت انگیز سال نخست دولت ترامپ را تكمیل كند.
با این حال به نظر نمی رسد كه اظهارات ترامپ به گمانه زنی ها در مورد آینده تیلرسون در وزارت خارجه آمریكا پایان دهد.
روزنامه نیویورك تایمز امروز پنجشنبه گزارش داد: كاخ سفید طرحی آماده كرده است تا طی چند هفته آینده 'ركس تیلرسون' را از وزارت خارجه آمریكا بركنار كرده و 'مایك پومپئو' مدیر آژانس اطلاعات مركزی را به جای وی منصوب كند.
نیویورك تایمز به نقل از مقام های ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نوشت كه با رفتن پومپئو از سیا 'تام كاتن' سناتور جمهوریخواه جایگزین وی می شود. كاتن سناتور ایالت آركانزاس از متحدان كلیدی رئیس جمهوری آمریكا در مسائل مربوط به امنیت ملی بوده است.
به گفته مقام های دولتی آمریكا كه نخواستند نامشان فاش شود، كاتن اعلام آمادگی كرده است كه اگر كرسی مدیریت سیا به وی پیشنهاد شود آن را خواهد پذیرفت.
هنوز معلوم نیست كه ترامپ این طرح را تایید كرده است یا نه؟ اما گفته می شود كه وی از تیلرسون راضی نیست و آماده است تا تغییراتی در وزارت خارجه اعمال كند. «جان كلی» رئیس ستاد كاركنان كاخ سفید این طرح را تدوین كرده و در مورد آن با سایر مقام های دولت صحبت كرده است.
اخراج تیلرسون به ریاست پرفراز و نشیب وی در وزارت خارجه آمریكا پایان می دهد. او در ماه های اخیر تا حد زیادی حاشیه نشین شده است. ترامپ و تیلرسون بر سر طیف وسیعی از موضوعات كلان از جمله توافق هسته ای با ایران، تقابل با كره شمالی و نزاع میان متحدان عرب آمریكا اختلاف دارند. گزارش ها حاكی است كه تیلرسون در محفل خصوصی ترامپ را «سبك سر» نامیده است. ترامپ هم با اشاره به تلاش تیلرسون برای برقراری ارتباط دیپلماتیك با كره شمالی از وی انتقاد كرده و گفته بود كه وزیر خارجه «وقتش را تلف می كند.»
طی ماه های گذشته خروج تیلرسون از وزارت خارجه آمریكا پیش بینی می شد اما اطرافیانش می گویند كه وی قصد داشت امسال را به پایان برساند تا بتواند شان و جایگاهش را حفظ كند. اگر تیلرسون در پایان سال جاری از وزارت خارجه برود اولین وزیر خارجه در حدود 120 سال اخیر خواهد بود كه به دلیلی غیر از تغییر رئیس جمهوری، كوتاه ترین دوره وزارت را خواهد داشت.
مقام های آگاه همچنین می گویند كه هنوز بحث ها در مورد اینكه آیا كاتن در سنا برای رئیس جمهوری ارزشمندتر است یا در سیا، جریان دارد.
شبك**9423**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی